AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.956

effektökning 328i hur?

Visa användare
14
Qungen
bmw 328i
Hur är det lättast att öka effekten utan turbo?, vet att det kanske inte kan vara så lätt lr billigt, men leker ändå med tanken just nu, då bilen ska stå ställas av nu.
hade varit kul att få lite mer effekt, lr om det är billigast, bättre att sätta i en m3 motor och ha det istället.

driftig is from japan, kränghäng is from sweden
Kan ju sätta på extraktor grenrör. Byta insug. Bygg om avgasrör och sätt på race katt
Visa användare
14
Qungen
bmw 328i
jag har set ett kolfiberinsug på en bil, vet du var man kan få tag på ett? och hur mycket kostar det?, ska man fortsätta att ha 2,5 tum/2 st lr ska man bygga ett 3" hela vägen? vad blir bäst och vad får man mest ut av?

Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Om det är en e36 du har så satsa på 325:ans insug och m3:ans grenrör och avgassystem. Dom grejerna borde du kunna hitta begagnade till bra pengar och det ger garaneterat högre effekt. Finns mycke info om detta om du söker i forumet.

Vad är det för bil du har? E36 eller E46?

Är det E36:an så sätt på ett insug från antingen en 325:a eller 525:a. De är samma. Finns både på blocket och skrotar. Skrotarna tar 200:- för ett sådant.

Är det E46 får du ta ett från en 330. Där är det lite mer krux. Du måste få gjort en distans bricka mellan insug och gasspjäll. Problemet där är att du måste skruva av allt, så de kan göra en efter måtten. Gärna vatten skära den åt dig. Insuget går på mellan 2600 och 3000:- på skroten.

Här kan du läsa mer om detta till E46:an Länk

Sedan ang extraktor rör rekomenderar jag från Tuningshop.se. Både billigt och bra.

Ang själva avgasrör räcker det med ett 2,5" avgas hela vägen. 2,5" klarar 250 hk utan problem. Tar du för stort kan du förlora på det. Köper du extraktor röret, så sätt på en katt. En dämpare vid bakaxeln och sedan en japs dämpare förslagsvis. Ljudet blir bra anser jag.
Kan lyssna på min sida på garaget.org. Har inspelat där på min bil under samma användar namn.

Vissa gnäller om Bmw inte skall ha japs dämpare hit och dit, men det avgör du själv. Oavsett vilket så räcker det med 2 dämpare totalt som jag skrivit.

Nu byggde jag mitt själv hela vägen och det blir både billigt och bra.

Är det E46:a du har, så får du vid extraktor rörs bygge förlänga kablarna till dina 4 lambdor. 2 innan katt och 2 efter katt. Inga problem om du kan fixa kabel. Annars hojta till så skickar jag några meter till dig.

E36:an har bara en lambda.

Köpa M3:ans avgas är bara dyrt och ger dig inte mer effekt.

Totalt gav jag
2000:- för extraktor röret.
300:- för dämparen vid bakaxeln.
400:- för japsen
1100:- för race katten
400:- för nya rör och böjar.

=4200:- Totalt

Lycka till
N.
114
N.Eklund
E36 325 -94
E36 320 -93
och effekt ökningen vart?
Över hela registret. Blir betydligt varv villigare.
Insuget ger extra, men nu är det E46 jag har och kan inte svara hur det är på E36:an med insugs byte.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
ja passar på att skriva för e36 då :)

min blev mycket mer varvvillig! helt galet. drar hela vägen ut med 525 insug.
räkna med att gasen blir "känsligare" också.

adapterplattan måste man även ha här. men får man tag på en 1mm tjock plåt är de inga problem men vanliga garageverktyg. dremel är bra om man ska köra ur mycket och de ska bli jämnt.

läst på forumet att byta insug och grenröret till s50b30 kan ge upp till 230hk+ utan mapp + ytterligare 10-15 med mapp/anpassat chip...

ska man ha mer än så får man nog fundera på överladdning.

BMW ownz
Det verkar som det blivit samma Frrla. Som du beskriver det på E36:an känns detsamma på min E46:a
Visa användare
14
Qungen
bmw 328i
Det är e36'an jag har ja. 325'ans insug och annat avgas låter ganska lockande faktiskt, men jag behöver inte en distans då lr? det är bara att sätta dit? vad kan hela detta gå på? bygger då avgasröret själv förutom extrakotor grenröret. så man vet vad man leker med.
Har även funderat på oval dtm stuk på utblåset sen, men det återstår att se.

Visa användare
14
Qungen
bmw 328i
passar -m50b25 rakt på? hittade ett billigt nämligen.

Enligt Frrla måste du ha en adapter platta där också.
Kan inte svara på hur den skall se ut där eftersom jag har E46.
Visa användare
14
Qungen
bmw 328i
ingen med e36'an som vet? men adapterplatta låter det nästan som. ingen som har en liggandes lr kan göra en till mig?, är inte så haj på hur man ska göra det då jag inte har något att jämföra med.

Visa användare
14
Qungen
bmw 328i
behöver jag fuelrail från 325 an då lr kan jag köra på 328'ans?

Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
plattan som jag gjorde klippte jag ur en plåtbit och la över 328 insuget. mätte och borrade 4 hål så jag kunde skruva fast den. sen borrade jag och klippte ett stort hål i mitten och tog dremmel till det sista för att få exakt lika stort hål som luften passerar in.

inget svårt, tar bara tid.

själva grejen är att det blir packning mot packning om man inte låter dem vila mot plattan på varsin sida.

har inte gjort annat än å byta insug på min. du ska klara lätt 30 hk till utan att behöva massa extra till soppa mm.

BMW ownz
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Här är en rätt bra länk till hur du går till väga:

Länk

Frria: Menar du att det ska läggas in en tunn metallskiva mellan insug och topp för att det ska täta på rätt vis? Sitter det en sådan metallplatta där med det gamla lilla insuget?
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
Där och insuget och gas-spjäll möts menar jag.
passade plåten över nr "4" Länk mot insuget efter jag lyckats skruva fast den. och "filade tills jag tyckte det blev bra.

om du vill kan jag göra en "fin" platta åt dig för 100 kr ex moms + frakt åt dig :)
bara att skicka pm så har du den inom 1 vecka.

BMW ownz
Visa användare
14
Qungen
bmw 328i
men om jag fattade allt rätt nu ( vilket jag nog inte har gjort) så ska en adapterplatta dit, men behöver man oxå mixa lite med slangarna lr? och hur bökigt är det igenterligen ? har aldrig mekat med bmw motorer innan så man är ganska grön på den sidan :D

Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
haha. minns inga dimensioner, men 2 t-kors från spolarvätska-slangar + slangar och grövre slang till tomgångsmotor och veventen. de måste också t-kopplas.

så du behöver slang/skarvar och slangklämmor utöver adapterplattan.

har man inte gjort detta förut men har normal mekarvana/garage och kan springa och köpa grejer när man behöver tar de kanske 4-6 timmar totalt.

BMW ownz
Visa användare
14
Qungen
bmw 328i
man ser vad det är man behöver om jag tar hem en 325'a insug och kollar. man ser det ganska lätt lr? meka kan jag men har aldrig varit på en bmw motor bara. men detta låter ganska kul faktist, får ta hem delarna nu i vinter och sätta på dom så får man se hur mycket det ger :D men du skulle gärna få göra en adapterplatta till mig om du vill. jag kan ju pm'a dig när jag fått hem insuget och allt det. om det går bra för dig.

Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
de finns bra guider här på ap och man kan nog googla fram dem också. men de är absolut inget avancerat. man förstår på en gång vad som behöver göras när man fått bort originalinsuget.

de är bara att skriva de :)

BMW ownz
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.