|
|
|
|---|---|
|
E39 523 Touring 1999 Bilen gått 27400mil Bytte framdäck till Nokian Z 2.25/60 15 Har vibrationer i ratten mellan 100 - 110, verkstaden har balanserat om, borstat fälgar och nav, men problemet kvar. Då la vi om och satte bakdäcken fram (dubbfria vinterdäck), (har provat olika däck bak), då upphörde vibrationerna. Trots upprepade prov och ombalansering så kvarstår Ratt-vibr med Nokian däcken. Bilen besiktad utan framvagnsfel. Har inte tidigare haft dessa vibrationer (Verkstaden kollar framvagnen, det enda dom kan anmärka på är lite glapp i styrväxeln) Nu erbjuds jag byte till andra däck. (Nokin Z slut) Continental Premium Cantact 2, eller Pirelli P7 Fråga: Finns det däck-fabr som passar Bättre-Sämre på bilen? Kan felet sitta någon stans i framvagnen? Tacksam för svar | |
| E39:an är känslig för orunda däck. Höj upp bilen på ett betonggolv. Spinn runt hjulet och sänk sakta tills däcket tar i golvet. Kika på glipan mellan golv o däck då du sakta vrider runt hjulet. Går även att ställa en referens nära slitbanan och kolla orundheten. | |
|
Sitter Falken FK 452 på min och har inte haft problem med vibrationer, men nu när det har blivit kallare ute så verkar det som däcken får lite plattfot med försvinner efter ett par kilometer............ |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Däcken är inte runda. Nokia är inga höjdardäck när det gäller rundhet, har jag sett flertalet exempel både för länge sedan och under senare år, så det är en chansning att montera dom på en E39. Får du byta ut dom så gör det och välj Continetal, Pirelli P7 är både okomfortabla och väldigt bullriga. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hej! Jag kan bara instämma. Har kört med samma Nokiandäck NRzi i 6 år nu med vibrationer mer eller mindre. Har även balanserat om vid några tillfällen. Sista gången sa gummigubben att däcken inte hade glidit in ordentligt mot fälgen. Han roterade hjulen på fälgen och balanserade om. Då blev det bästa resultat. Att jag behållit dem så länge är att jag mest kör i stan och inte kommer upp i så höga hastigheter att det börjar vibrera samt att slitstyrkan är hög. Nya var det ca 8 mm och nu är det 4 mm kvar och jag tror de har rullat 4000 mil. Byte av bakbalksbussningarna hjälpte även en del, men vibrationerna kvarstår något. Ståsula eller plattfot kan man också märka av ibland. Aldrig mer Nokian! /ninja |
|
| Har du tillbehörsfälgar med distansringar? Det händer ibland att de tappar eller glömmer att montera dem tillbaks då de byter däck. Eftersom bakvagnen är mindre känslig kan det tyckas att vibrationerna försvinner om man sätter dem bak. | |
|
Om man byter ut orginalbussningarna 5 och 11 här: Länk mot lämpliga polyurethanbussningar så minskar inverkan av orunda eller imperfekt balanserde däck, inklusive nattsula betydligt. Dessutom blir bilen (ännu) trevligare att köra enligt mitt enkla förmenande. Bussningarna kan ha hunnit bli rätt så slut utan att besiktning eller verkstad påpekar dem som bristfälliga.Och ju mer slitna bussningarna är desto mer vibrationer märker man från både däck och skeva skivor under inbromsning. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Dessa böt jag till polytethan när jag böt stötdämpare, men det blir ju också så att ju styvare bilen blir vilken den blir med dessa bussningar ju lättare överförs hjulens egenskaper till karossen och gör att hjulens felaktigheter förvärras ytterligare emot standard. Konstaterade att jag fick mera väg i ratten vid byte av dessa på gott och ont. Men slitna bussningar kan ju i sig själv ge vibrationer det också, men det brukar oftast visa sig vid inbromsning eller annan manöver inte när man flyter på i jämn fart. Så länge däcken inte är ok spelar det ingen roll på stausen på bussningarna. Bakvagnen är inte mindre känslig, det som skiljer är ju att du slipper känna det i ratten utan får vibrationerna i rumpan istället (Ok vissa kanske uppskatter det). Fram och bakvagn på E39 är ju av aluminium vilket ger låg ofjädrad vikt och ger högre känslighet än andra bilar för hjulens egenskaper. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Continetal däck är bestälda hos gummifirman, skulle var här Tisdags den 4:e men ännu inte (bestälda fr tyskland) här. Återkommer med slutrapp med nya Continetal däcken monterade. Tack alla ni som svarat, Tack för er kunnighert och stora märkes-entusiasm, enormt bra med detta forum att man kan få svar så snabbt, bytte ventilkåpspackning och nya tändstift i veckan, inte så svårt efter att jag läst lite här. Min E39 Touring -99 är standard i allt inga specialfälgar. |
|
|
Jag hade Nokian däck NRV nåt sånt skulle vara de bästa men hade vibbar men nu har jag orginal tyska Fulda 225/15/60 de går fint men ska byta bussningar, länkarmar, styrled fram och fixar hjulinställningen (själv) kommer kanske att lägga några bilder på det här... |
|
|
Har precis monterat nya Nokian WR G2 på mina 17 tums style 32. Ingen obalans i dessa iaf. Har iofs bara provat upp till 150 men det borde räcka. Dock har jag bytt kompletta fjäderben fram + casterstag med bussning (BMW original hydraulisk) med efterföljande hjulinställning. Nu går den som tåget som en e39 bör:) Känns som att plastbussning borde ta bort en del av komforten i en e39? Den blir ju ganska stum. |
|
|
Mina erfarenheter av Obalans E39. Efter att ha ifrån Nokian Z (2nya fram) fått bytt till Continental Premium Contact 2 och 300:-/däck i mellan Samma obalans! Likadana rattvibrationer som tidigare. ”Men du har glapp i framvagnen, fel på din bil, det förstår du väl” he, förre ägaren har bytt det som går att byta, inklusive stötdämpare runt om och fjädrar fram, själv har jag fortsatt på den vägen. Fel på bilen i samband med däckbyte, ja kanske, men knappast. När vibr försvinner med bakhjulen fram, då bör det vara framhjulen. Så, jag åker runt till andra gummifirmor. Vem har den nyaste balanseringsapparaten? Vem kan det här bäst? Får tag på en gubbe, 10års erf av balansering, ny maskinpark. Har en fälg blivit oval, däcken felgjutna, eller vad kan det vara ”Knappast, troligen felbalanserat, Vi Kalibrerar maskinen en gång i månaden här, de måste man göra annars blir det fel.” Han balanserar och det visar sig ATT: H-däck 30gr inner 20gr ytter totalt 50gram fel. V-däck 10gram fel. ”Ja det förstår jag, du måste ju haft rejäla rattvibrationer. ”Kör en vända nu så jag får höra.” Trycker upp bilen till 150 och låter den rulla, INGA SOM HELST VIBRATIONER. Bilen går som på ett salsgolv, äntligen. Så efter totalt 5balanseringar två olika däckfabrikat så visar det sig att Balanseringsapparaten hos däckfirma 1, inte var den bästa precis, el gammal utsliten. Till saken hör att även 4 olika gubbar balanserade, alla kan ju inte vara okunniga. Den 6:e balanseringen däckfirma 2 fixade problemet. Så ni som har Vibrationer i Ratten. Leta upp ett nyare företag, bättre maskiner. Felet i min bil var Däckrelaterat inte Bilrelaterat. Kanske inte i din E39 heller. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.