|
|
|
|---|---|
| tycker jag fått nått morrande ljud i framvagnen på min 525 e-39 a, hur kollar jag om det är hjullagerbyte som väntas, och är det mycke pyssel att byta på e-39 med m-paket årsmodell 2002 | |
| Nej, det är ett paket med fläns bultat med 4 bultar, så det är ganska smidigt att byta. Lyft upp och tryck tillbaka kolven i bromsoket så att inget ligger mot skivan. Känn om det glappar och spinn upp fart på hjulet o lyssna. | |
| Ok. har för mig att man måste dra ner fjäderbenet eller nått sånt för att komma åt? Kan det stämma? | |
|
Det kan nog stämma. Spindeln sitter ju med klämförband längst ner på benet. Kolla innan bara så att markeringen som ska linjera med slitsen i spindeln finns kvar, eller ritsa en ny innan du lossar bulten där. VIktigt så att fjäderbenet sitter rotattionsmässigt i rätt läge. Djupledes brukar det vara ett anslag. ( Bytte till Monroe på min. De har även en liten plåtflik som går ner i slitsen och ger läget i båda ledderna) Här finns en bra beskrivning för stötdämparbyte där du kan ta del av hur benet sitter i spindeln och åtdragningsmoment för klämförbandet: Länk |
|
|
Den här länken var smidig att följa när jag bytte på min e39 -01. Länk Tillägg är väl att när jag skulle demontera staget till krängningshämmaren eftersom det hamnar i spänn är att ha ytterligare en garagedomkraft för att avlasta genom att hissa andra sidan av bilen tills spänningen släpper s.a.s. Ehh... hängde du med..? Märka ut lägen gjorde jag med en riktig tuschpenna. Arbeta metodiskt och lugnt så slipper du aha, javisstjaupplevelser. Lycka till och var gärna två så "kan" det gå snabbare/smidigare. /Uno. |
|
|
...och ja. Muttermaskin sparar många svettdroppar när man ska gänga loss... Dra åt skruvarna med maskin..? Ja, bara den första biten isåfall. Resten momentdrog jag. Har du känslan i nävarna vet du när det räcker... Hoppas bilderna i länken hjälper. Jag tog en hink för att lägga paketet på med skiva-ok-okhållare. (Sparade mycket tid genom att lossa bara skivan och okhållaren!) /Uno |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.