|
|
|
|---|---|
|
Se rubriken. (Jag hoppas inte frågan varit uppe tidigare.) Är det p.g.a. den högre kompressionen eller vad? Om du vet, svara gärna, men jag är inte intresserad av några gissningar. FW | |
|
"Den karakteristiska ljudet av en dieselmotor steglöst kallas diesel slammer, diesel spikning, eller diesel knack. [45] Diesel slammer orsakas till stor del av diesel förbränningen, plötsliga tändning av diesel när sprutas in i förbränningsrummet orsakar ett tryck våg. Ingenjörerna kan minska diesel slammer genom indirekt insprutning, pilot eller pre-injektion, förställning, insprutningshastighet, kompressionsförhållande, Turbo Boost, och avgasåterföring (EGR). [46] Common rail diesel insprutningssystem tillåter flera pre-injektioner som ett stöd till minskat buller. Dieselbränslen med en högre cetantal modifiera förbränningsprocessen och minska diesel slammer. [45] KN ( cetannumret ) kan höjas genom destillering av högre kvalitet råolja, eller genom att använda en cetantal förbättra tillsats. Some oil companies market high cetane or premium diesel. Vissa oljebolag marknad hög cetantal eller premium diesel. Biodiesel has a higher cetane number than petrodiesel, typically 55CN for 100% biodiesel. [ citation needed ] Biodiesel har ett högre cetantal än petrodiesel, typiskt 55CN för 100% biodiesel. [ källa behövs ] En kombination av förbättrad mekanisk teknik såsom etappvisa insprutare som eld en kort "pilot avgifter" av bränsle i cylindern att inleda förbränning innan den avger de viktigaste bränslet avgift, högre insprutningstryck som har förbättrat atomiseringen av bränsle i mindre droppar, och elektronisk kontroll (som kan anpassa tidpunkten och längden på injektionsprocessen att optimera det för alla hastigheter och temperaturer), har mestadels mildrat dessa problem i den senaste generationen av common rail-konstruktioner, och samtidigt förbättra motorernas effektivitet." Källa: Länk Googleöversatt, så svenskan kan vara lite sådär. |
|
| Därför att de inte har några tändstift utan bränsle/luft-blandningen komprimeras tills den självantänder. Vilket är anledningen till att dieselmotorer har mycket högre kompressionsförhållande än bensinmotorer. | |
| Oops. Såg inte Anders inlägg innan jag skickade mitt. | |
| Det är ingen luft/bränsleblandning som komprimeras utan enbart luft. Det som avgör tändögonblicket är tidpunkten då dieseln sprutas in under högt tryck. Kortfattat är det det hastiga förbränningsförloppet som ger knatterljudet. Kan dämpas med t.ex. pilotinsprutning, d.v.s. en liten förinsprutning. | |
|
Anders -72: Googleöversatta Wikipediaartiklar är inte det bästa direkt, men ditt senaste inlägg tackar jag för! Jag fick svar på min fråga. Jag är för övrigt lite besviken på att dieselljudet är så pass högt vid tomgång på min nya 318d. |
|
| Man kan göra mycket med elekroniken och common rail-tekniken vad gäller insprutningen. Däremot är själva motorblocken i lättmetall duktiga på att sprida ljud. Dom gamla gjutjärnsblocken dämpade ju mer förr. | |
|
Länk det börjar på andra halvan av sidan 3 egentligen Länk Mvh |
|
|
Jag hatar diesel just pga gången och ljudet. Tusenfaldigt usch och blä - får utslag varje gång jag måste köra diesel, vilket tyvärr händer rätt ofta. Imponerande vrid- och förbrukningssiffror, men nej tack. Fast hellre diesel än hybrid/el. Boldly goes where no BMW has gone before |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.