AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.646

E36 M50 - Tappar kraft lite spontant

Sida 1 av 2
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Tjenare, E36 325i med Vanos. Tappar kraft lite spontant, när det händer så bluddrar den ett tag och känns som 80 hästars motor. Brukar gå över, men känns ganska så farligt vid omkörningar!

Vid en tidigare diagnos så kom det lite skumma koder från temperatursensorn för motorstyrningen samt från Vanos-solenoiden. Har bytat tempsensorn men ingen skillnad.

Brukar de vara solenoiden som går sönder eller givaren för VANOS? Funderar på vilket jag ska byta först, vad som verkar vara vanligast? Verkar även omöjligt att få tag på Solenoiden på bildelsbasen, ngn som har en över? =)

Funderar även på om de skulle kunna vara katalysatorn, då jag hört att den kan ge lite huvudbry om den är sotad.

Idéer någon?

MVH Joakim

Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Har fått tag på en annan motor med elektronik i bra skick som jag kan plocka delar från billigt, några andra impulsgivare jag borde plocka när jag ändå är igång?

Kamaxelgivare, Vevstaksgivare? (Något jag glömmer?)

MVH Joakim

Ekin
Jag vet inte riktit hur Solenoiden ser ut men på den här sidan så finns det tydligen utbytes-solenoider att köpa. Länk , dock inte säker på om det är den du ska ha?

( Replacement Solenoid 40$)
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Ekin: Tackar, hittade också den sidan. Men har som sagt fått tag på ett billigt alternativ då jag hittat en M50 som jag kan plocka delar från billigt här i Malmö.

Undrade därför om det finns någon vits i att plocka några andra sensorer om jag ändå är igång.

N.
114
N.Eklund
E36 325 -94
E36 320 -93
Ta alla givare du kan! Knacksensor, tempgivare , vevaxelgivare m,m m,m om du lix får det till super bra pris så är det lika bra å ta det tycker jag! Det du inte behöver kan du säkert sälja här eller på annat bmw forum för en bra peng och kanske lyckas hjälpa nån bmw broder i nöd :)
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94

Både tempgivare och sensor är bytt.

- Knacksensor
- Vevaxelgivare

Ngt mer ? Kommer inte på vilka fler relaterade givare jag kan plocka ner =)

Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Byte idag VANOS-solenoiden. Utan skillnad tyvärr, the search goes on...
Ro
34
Rocco83
325 E91 -07
det låter som du har problem med en icke korrekt funderande lmm. jag hade den symtomen som du beskriver med dålig lmm.Kan ju även vara lambdan som inte är kry,har du kollat soppa trycket bilen kan börja blöddra när det är dålig backventil
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Tack för tipsen, ja trycket är uppmätt sedan tidigare och det är korrekt. Ska nog byta lambdan i diagnostiska syften ja. Angående LMM, har haft den diagnostiserad på verkstad men de tyckte att den gav "rätt värden". Ngt annat sätt att diagnostisera denna på (koppla loss osv?)

Den beter sig alltså såhär:

1. Blöddrar extremt vid gas-applicering varje kallstart, blir bra efter ett tag.
2. Kan ibland spontant börja blöddra på uppvärmd motor, mitt under motorvägsfart.

LMM, Lambda, Vevaxelgivare, Knacksensor... lista att bocka av då.

Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
För mig verkar som att det är din lambda som spökar och/eller signalen tillstyrbox.Jag hade testat med att koppla av den via skruvkontakten,och sen provkört en sväng o se om den blir bättre.
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Ska absolut göra så! Min fråga är dock, hur kan det bli bättre om jag nu kopplar ur den helt, kommer inte motorn också fungera onormalt då?

Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Den går efter normalvärden från styrboxen så den ska gå bättre än om den får tokiga värden från lambdan.Fick själv köra så ett tag när min lambda paja och kunde inte få tag på en ny snabbt nog.
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Tackar! ska defenitivt testa det, återkommer med rapport =)

Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Gör gärna det!
Lycka till!
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Fått någon ordning på din 325:a? :)
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Haha det är lite tragiskt... håller på sätta ihop bilen så att jag kan köra den på vägar (och till en lift för att testa Lambdan). Men vinterväderet gör det lite besvärligt att mecka utanför garaget.

Länk

Uppdaterar så fort jag fått den att rulla =)

Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Okej, ny uppdatering, fick tag på en ny LMM... Kan stryka den från möjliga fel... körde igång motorn med denna, tyvärr utan någon förändring alls.

Bilen är nu ihopsatt o klar, dock är närmaste besiktningstid i MARS?! Dessutom 150km härifrån från Malmö... helt sjukt sedan avregleringen. Till råga på allt så blev den påkörd av grannen nyligen så det dröjer väl ett tag innan det fixas med de.

Aja, får försöka uppdatera när den e på vägarna... tack igen för alla tips.
Visa användare
22
Kina
BMW 528iA Touring -99
Audi A4 Avant 1.8t -04
Hade du testat att byta kamaxelgivaren? Fick ingen riktig klarhet i om du har gjort det eller ej.
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Nej, tyvärr har jag inte det! Det ligger kvar i listan av saker för test. Vet någon om det är jobbigt att byta knacksensor och kamaxelgivare?

Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Besiktning med negativt resultat:
HC Halt tomgång, För Hög
CO Halt högre varv, För Hög
CO Halt tomgång, För Hög
Lambdavärde Normalt

En grej jag gärna vill bolla med någon är följande:

Om Katalysatorn skulle vara kass (vilket jag förmodar att den är), skulle enbart detta problem kunna påverka motorgången? Jag menar lambdasonden på min 94 sitter framför katten... På så vis påverkar väl inget som händer efter lambdasonden motorstyrningen / gången?
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
En fråga grabbar, har möjligheten att köpa "kabelstammen" från en M50B25 från en E34... Finns det någon vits att köpa en sådan och plocka ner givare och annat??... Hittar inte riktigt på realoem var alla dessa givare sitter.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.