AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.019

E34- KN open air som kräver komplettering

Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Hej

Har prcis monterat ett KN öppet luftfilter på The Undertaker. Inga större problem med att montera, motorn verkar oxå gå fint.

Dock har jag en liten fundering på detta filter-kit till just E34á.

Det medföljde ett litet stag för att sätta fast luftmängmätaren då själva burken som denna vanligtvis sitter i är borttagen. Detta stag monterades i ett av de gamla fästena där själva burken satt tidigare.

Detta lilla stag var/är enligt min mening inte mycket att hänga i granen då hela paketet blev lite svajjigt. Jag och min gode vän byggde sonika ett till stag för att få det lite stabilare.

Är det någon annan som har samma erfarenhet? Hur har ni löst detta? Jag tycker det är lite dåligt att sälja ett kit som inte riktigt (enligt min mening) bara är att montera.

Tack för era åsiker / Wallace
Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Skärpning på er....kan inte vara den enda som har märkt denna brist......eller så åker många E34´r omkring med dåligt fastsatta luftmängdmätare.
sh
820
shu!
525i -91
Var det svårt att montera luftfiltret? nåt speciellt man ska tänka på?

// Giv en olle! å gär`n rivar!
Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Hej

Inga större problem att montera själva filtret, allt passade bra. Men som sagt själva infästingen av luftmängdmätaren var inte bra (enligt min mening....rätt ska vara rätt och fel ska vara fel.

Den låter ganska mycket faktiskt, effekten är det ingen större skildnad på.

Mvh / Wallace
sh
820
shu!
525i -91
Hej..

Okej, funderar på om jag ska köpa ett open air filter.
Vilket filter låter coolast å ger mest effekt?
nån som har provat nåra olika?

// Giv en olle! å gär`n rivar!
Baltazar
Jo jag har också upplevt de där fenomenet! jag tycker de är skitdåligt.jag har tagit bort mitt koniska nu.jag skulle vilja ha en avskärmare så den inte tar så mycket varmluft från motorn.nån som gjort nån sån till e-34??MVH//Ingemar
Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Jag har inte gjort någon plåt ännu, däremot ansåg jag att det medföljand luftröret var i klenaste laget...bara att kasta.

Köpte grova VVS rör och drod luft till filtret.....ser lite coolare ut och säkerligen mer effektivt.....plåten klurar jag fortfarande lite på, lovar att återkomma när jag tänkt klart.

Mvh / Wallace
BM
51
BMW 535 E34
BMW 535 i -90
Gör som jag! Jag har kvar luftburken (underdelen), sätt dit K&n flitret så att det "vilar" i burken, då slipper du varmluften från motorn! Vet ej hur det ser ut på 525:orna men i 535:an vart det kanonbra.. Jag har det stora openair filtret i min 100mm i anslutningsröret!!

Johan
Hjelm
Man kan tydligen "bygga" om orginal luftburken med orginal filter.. man sätter för det lilla hålet på framsidan och gör ett så stort hål man kan på undersidan, monterar dit ett rör av samma storlek.(man gör inte hålet större än anslutnings röret..) Röret leder man ner bakom fronten. Flexirör i aluminium 15-20cm/dameter.

Finns det några rekomendationer... innan jag tar fram sticksågen.. :)

MVH Danne
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Blir det inte mindre ljud då :(

Hjelm
vet inte.. men tängte testa det först.. Det moste ju bli mer/tyngre ljud än orginal iaf

MVH Danne
markus00
Hjelm: Hur gick det med bygget??

eller har någon annan testat??
MItt Kn filter låter supernice!
jag satte filtret på ett vvsrör så det kom fram till lampan, sedan tog jag av plastkåpna bakom lampan och vad jag förstår så kyulder dt luften tillräckligt.

Om bilen gick bättre har jag ingen aning men den låter definitivt som den har 25 hästar till om man belastar motorn, vid vanlig stadskörning hörs det inte alls.

www.bimmer.nu
sidan för bmwtokar!
Bmw 535 e34:a du har inga bilder på hur du gjort Mvh Mr-speed

BMW...för att du älskar det goda =)
fruktansvärt enkelt att göra det, jag har användt en slags avlopps rör som jag lavckat svart, det är lagom böjjt och i rätt storlek... jag har jamex stora öppna med aluminum ram.
Ad
132
Adelante
3.0si -74
535i -92
Kolla
Länk
Visa användare
183
tånni
3.0 CS-73
325i touring -89
såg ni diskuterade avskärmare till luftfilter. Jag snidade ihop ett i aluminium, hoppas det kan bidra med något.

bild Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.