|
|
|
|---|---|
|
Hej! Bakre torkare på e46touringen har fastnat klockan 11 (dvs nästan rakt upp). följde mekartipset här: Länk men jag får inte loss axeln genom rutan. Lirkade och slog så hårt jag vågade (dvs inte särskilt hårt) men den sitter fast. Desutom sitter den för långt in i bilen så vid återmontering så har jag inga gängor till 24mm-muttern att fästa med. Några tips på hur jag får loss den? Och så vill jag komplettera mekartipset men mina erfarenheter och bilder - jag hade några fästbrickor till som ska bort innan man försöker och en elkontakt som ska lossas - Och stänger man luckan med kontakter delad så har man inte ström till att öppna glasrutan - kan vara bra att ha med i mekartipset. Hur gör man för att autpower ska uppdatera mekartipset - har bilder.... och hur får man loss torkarmotorn? /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 | |
| Hittar du lösning på detta, så skriv gärna det sedan. Farsans har också fastnat, men jag vågade inte ta i ordentligt. Livrädd att rutan skall gå. Känns som rutan skall spricka vilken sekund som helst när man försöker få loss den. | |
|
Lösningen enligt lokala märkesverkstaden är att man i värsta fall får offra microbrytaren ("knappen för att öppna rutan") för att få loss hela paketet. Har man riktig, riktig otur så spräcker man dessutom rutan och då blir det rejält dyrare. Att byta torkarmotor inkl microbrytare men behålla gamla rutan skulle gå på ca 2000 (arbete + mtrl) medan ny ruta också adderar på 7000 - dvs totalt 9000. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Smörjer man axeln från båda håll med exempelvis "multilube" eller annat krypsmörjmedel på sprayburk någon gång i månaden så slipper man sådana här haverier. Har ägt många kombibilar med torkare bak som körts 1000-tals mil i allt tänkbart saltmutsväglag och jag har aldrig behövt byta någon torkare. Blir det för torrt på smörjmedel så tränger saltet in på axeln och allt beckar ihop. Kan alltså enkelt undvikas... |
|
|
Hur gick det? Jag har också bytt min och hade samma problem. I mitt fall var det frågan om vem som var envisast, jag eller axeln. Det tog en bra stund efter mycket smörjande med 5-56 och mycket smålirkande och småknackande. Skam den som ger sig. ///lee |
|
|
Verkstaden ska ge sig på min på torsdag och det finns en liten risk för ny bakruta också men om det går enligt plan så blir det ny torkare och ny microbrytare. Den nya ska jag smörja ofta och ymnigt. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Hade samma problem med min Tog lös plastskydden på fram/baklsidan av torkaren Sprayade som fan med rostlösande sen tog jag en skiftnyckel och började försiktigt jucka fram/tillbaka Nu funkar den bara fint |
|
| När jag bytte axeln genom bakrutan på vår förra E46 touring var det inte större problem alls. När plasten på insidan utav bakrutan hade demonterats var det bara att släppa på muttern som finns på utsidan och axeln togs lätt bort. | |
|
Bytte både microbrytaren och torkaraxeln idag. Axeln var väldigt kärv och bakrutan öppnade sig själv med jämna mellanrum. Precis som 325cabrio beskriver satt min stenhårt och gängor till 24mm saknades på både mutter och axel. Eftersom jag skulle byta rubbet så borrade jag ut axeln med en 3mm borr runt hela "ringen". Glöm inte att köpa en ny mutter också när ni köper axeln då detta inte följer med. Bild på detta: [URL=Länk När allt var monterat å klart så märkte jag dock att axel-tappen inte når hela vägen in till torkarmotorn utan hoppar ur när motorn går igång med ett "pling". Får återkomma med lösning på detta om ingen annan hinner före då jag i och med detta avslutade dagens mek! :@ /Adam |
|
|
provar såhär ist Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.