AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.267

Bort med växellåda, m3 e36 -94

Tänkte byta packboxen på veven mellan motor o låda för den läcker olja och ja antar att de kommer från den, började riva lite idag, men fan va krångligt de ska va att få ner lådan, är väl dom skruvarna överst som ja inte får bort, nån som har nå bra tips eller en förklaring hur ja ska gå till väga ? gärna om nån har nå beskrivning steg för steg. brukar skruva lite själv, mest volvo, men de är va inte lätt, trångt som fan måste ja säga. fundera nästan på om man skulle lämna in skiten, men de läre ju kosta skjortan ?
Ska försöka ladda upp nån bild snart.
Tacksam för svar.

Mvh anton
Kan nån flytta den här tråden till M-forumet ?

mvh
Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
när jag skulle ha ner min låda på min 325 så lossade jag motorfästena o i princip allt som satt i motorn, sen tiltade jag motorn som fan så jag såg alla skruvar. detta va ett tag sen så ja minns inte så solklart. men jobbigt e de. riktigt långa förlängare o kanske någon böjbar länk så ska de gå
Läste nu på denna tråd Länk kan kanske var Tryckreduceringsventilen som är dålig tydligen? stämmer bra in på mitt problem, att oljan kommer i springan mellan motor och låda, och även att man ser att de kommer lite uppifrån på samma sida som grenröret.
OBS fel länk ovanför. här kommer rätta Länk
Zl
14
Zlizco
325i E36 Coupe -92
Har du bara lossat växellådsfästet så ska det inte va några större problem att tilta ner växellådan lite genom att hissa en domkraft i framkant på motorn så man kommer åt dem övre skruvarna med många förlängare på spärrskaftet.
Japp de har jag, har dock inte testat med att lyfta motorn med en domkraft än.. men nu kanske ja inte behöver bort med lådan om du läser mitt senaste inlägg. ska kolla ventilen imorn
Tog bort tryckreduceringsventilen idag och de sitter ju en O-ring där, den va helt uttorkad och hård! bytte den mot en ny och satt tillbaks gamla Ventilen. va de fel att använda den ventilen igen?? Iallafall så testkörde jag tills oljan blev varm, in i garage igen och kollade under, och lite olja hade kommit fram igen, men inte från ventilen vad ja kan se.. utan de är fortfarande mellan motor och låda på högra sidan till.. hade de vart packboxen som va slut borde de ju ha kommit olja mitt under mellan låda/motor där de är hål tex.. tänkte köra några dagar och sen se hur de ser ut under, tänkte om de låg kvar nå olja som trängde ut från lådan eller nått sånt enkelt? TIPS!??

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.