AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.757

EDIABAS/INPA Diagnoskabel

Ja
188
Jamezzz
525iA Touring M -03
Jag köpte kabel som man ska koppla till laptop.. fick med inpa (program) och en com till usb omvandlare men jag får det inte att funka får bara en felkod 000019 någointing i programmet.. har försökt med carsoft oxå men uten att lyckas för det programmet stödjer tydligen inte usb omvandlare..
någon som har lite tips och råd om hur man ska göra.
det är första gången för mig så jag e intge så "haj" på detta.

/Andy

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Det finns en gigantisk tråd om diagnos i något av de andra delarna av forumet, kolla lite där efter tips.

//Magnus

Varifrån du fått att Carsoft inte stödjer usb omvandlare?

Skulle behöva lite mer info för att försöka hjälpa till.
Vilket OS kör du i datorn?
Kommer felkoden när du gör en diagnos eller redan vid uppstarten av Inpa/Ediabas?
Vilken usb adapter har du?
Vad exakt står det i felkoden?
Vilken com port använder du i adaptern?
Ja
188
Jamezzz
525iA Touring M -03
jag läste i info filen till programmet att carsoft inte stödjer usb adapter. varje gong jag ska preform test så kommer det upp att det är bad connection eller dyligt men lampan på kontakten som sitter i bilen lyser grönt. jag prova med en polares dator som har win xp och en com port (kör den på com1) men fick samma där. ska prova med inpa nu på lunchen och se om det blir någon lycka. jag kör vista på min laptop.

någon som vet vart man kan få tag på ett program på nätet som funkar.
och ska man ha tänningen på eller dyl när man pluggar in kontakten?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Carsoft stöder inte normalt USB omvandlare det står även i originalprogrammet det stöder inte Win2000 heller för övrigt dessutom bör det vara XP.
Det är rena lotteriet att försöka med en Usb-omvandlare. 1 av 20-30 fungerar kanske i bästa fall.
Dessutom kan man inte köra Carsoft på annat än Carsoft interface.
Har man rätt förusättningar och följer de rekomedationer som finns är det inga problem överhuvudtaget och man slipper trix o annat knåpande.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Håller med Hasso om att Carsoft endast fungerar med Carsoft IF.
Är även med på att Usb adapter är en möjlig felkälla men dom flesta adaptrar går att skaka igång.
Har du ändrat till port 6801 i Ediabas Ini filen?
Vad exakt står det i felkoden?
Kör du Obd progget efter att du ställde in com 1 i virituella comporten?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Deemon. Det blir lite "överkurs" för den normala användaren, men det är bra att det finns de som grottar i det och försöker lösa div problem.
Men fortfarande enklast att "köra efter manualen".
Vet inte heller om BMW/Inpa funkar i Vista och är ju väldigt noga att man följer installationanvisning till punkt o prickar, ink crackning mm annars funkar det inte heller.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Och har du ändrat ip till RemoteHost = 192.168.68.1
Ja
188
Jamezzz
525iA Touring M -03
Tack för alla svar!
jag fick det att funka... prova med polarns dator som har Xp och en com port. men carsoft fick jag inte att funka de e väl kanske som hasso säger att man måste ha rätt kabel till de programmet om jag har förstått det rätt.
så nuu återstår det bara att lära sig INPA.

Tack för alla svar / Andy

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.