AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.574

E60, En inbrottstjuvs dröm? Inbrott inatt...*

Sida 1 av 2
Visa användare
45
tobsta
520 -04
Ja man kan ju inget annat än att undra?

07:00 telefonen ringer. En vän till mig – Du ska nog gå ut å titta till bilen, ’’’’’ ringde mig nyss han sa att det såg lite skummt ut.

07:00 ½ min. Möter min bil med rutorna nere. Första tanken var ju att dom hade smackat alla rutorna. När jag kommer fram till den kollar jag in och ser att dörren på förar sidan är ju upplåst? Kan jag ha vatt så korkad att jag glömde låsa bilen eller råkat komma åt någon knapp? Tittar in mittkonsolen står öppen, handskfacket hänger.

Går över till förarsidan och råkar sparka till en plastbit på marken och upptäcker rätt snabbt att det är mitt handtag. Runtomkring låg de andra delarna utspridda. Bildörren stod på glent och först då förstog jag varför försäkringsbolaget tar ut dom kostander dom gör. Jag hajja även varför försäkringskillen fråga om jag satt ner när han tala om årspremien på bilen fast att han hade ”fixat” 10% rabatt.

Det är ju lika simpelt att ta sig in i en volvo 142 som en Bmw e60!

Jag ska inte gå in i detalj hur enkelt det är.

Men jag håller med ”Kjell” ifrån tv-serien ”Ullared”.

”- J’VLA PLASTASKIT DE E VAFAN DE!”
Frugan frågar – ”varför köpte du inte metall med en gång?”

De är fan min fråga till BMW med.

Kjell svarar: -”Plast de passar fan bara till LEKSAKER!”

Resultatet blev: 2-3 veckor utan bil, ny dörr, ny ruta, vänsterbakdörr omlakering samt delarna runt om kring, ny låskolv och hela den biten. Plus en jävla dag!

Om 3 veckor ligger det en fin bilannons på blocket för den som är intresserad.

Tack för kaffet!
Tråkigt att höra. Låg GPS eller liknande framme? Har bilen larm?
Visa användare
45
tobsta
520 -04
Ingenting. Helt tom invändigt. Jag använder inte gps och där finns inget avtryck efter sugpropp på rutan från tidigare ägare.
Bilen har ett BMW orginal larm. Men det är ju inte till någon nytta när man vet hur man öppnar den på "rätt" sätt för då tror den ju att det är nyklen som vrider om. Men i själva verket kan de vara en glasspinne eller en nagel på fingert bara till att välja.

Men surt är de iallafall.

Jag är inte såhära bitter egentligen men man kan ju inte låta bli...
Tog dom inget från bilen? Inbrott eller vandalisering? Så jävla onödigt.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
menar du att de ryckt ett dörrhandtag och därifrån enkelt låst upp bilen utan våld?
Mycket tragiskt, läst tidigare att slitit mycket hårt för att hitta din drömbil och köpte den här för ca 1 1/2 månad sedan?? Jäkligt bittert, lider med dig. Men hoppas du inte ger upp ditt BMW ägande för det här. Men skador och lackeringar är aldrig kul, det är fruktansvärt irriterande (även om de flesta lackeringsfirmor är riktigt duktiga).

Svårt det här med larm, vet inte själv vilka larm som anses bäst. BMW original eller någon Carguard variant (eller både och?).

Oroväckande om det är såpass enkelt som att rycka dörrhandtaget och sedan vidare peta upp låset. Har ingen koll på hur inbrotts(o)säkra tex E60 och E39 anses vara mot andra märken/modeller.

Frågan är dock vilka bilar och bilmärken det finns på marknaden som är tillräckligt inbrottssäkra? En tillräckligt slipad tjuv fixar väl det mesta.

Kan också vara värt att betala några hundralappar extra i månaden för en bra garageplats.

Buset i Sverige härjar relativt fritt känns det som. Dessutom har vi väl världens bekvämaste fängelser och en av världens minst avskräckande straffskalor.
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Jag lider med dig....

Synd bara att det finns folk som inte har bättre för sig än att sabba för andra.
Vad gäller larm kvalitén hos bmw så är det väl inget vidare...

Hur många har inte fått sina fälgar stulna, strålkastare mm utan att larmet har gått?

BMW M-POWER
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Inget egentligt fel på BMWs larm, men vet man hur man tar sig förbi det så är det inget problem, Audi har ju samma problem, ett hål i dörren som en 50-öring en bit under låset så sätts hele system ut spel. Dvs alla är lika och har man lärt sig en så går det på löpande band.

Den enda möjligheten är ett eftermonterat larm, där brukar dom backa eftersom det inte är lika lätt och snabbt. att sätt ur spel

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
45
tobsta
520 -04
andres.a- jo dom tog mina lilla låda där jag hade tvättpolleter till 3 närliggande stationer. Värde nån hundring.. denna låg i mittkonsolen där dom även tog en påse med extra tuggummi "cromeedition" oöppnad för 13:90kr sen en ask med allergitableletter där en halv karta va kvar.

marin849- en liten knyck mellan låskolv och handtag så trillar insatsen ut som ett enkronorstuggumi faller ut ur en maskin vid din närmsta icahandlare. Därfter får man använda sin fantasi om hur en stjärnskruvmejsel elternativt spår eller glass pinne ska ha sin funktion.

Mats_epost-
Ja det är tagiskt, jag grätt inför min sambo, över en bil (materiella saker)och de säger en del.
Bmw ägandet kanske jag ger upp tills det att jag hittat annat boende.(Grannområdets hyresvärd har en upphandling med socialförvaltningen i lund fick jag reda på igår)
Detta har ju resulterat i att min bostadsrättsföreningskö för garage ligger på 3 års väntetid. Jag och min sambo har väntat i 2 år.

Lackerare är rätt kunniga, speciellt på bmw där dom är vana vid det i södra delen av sverige.

Ja det är oroväckande. Hade jag inte haft ett hyffsat bra betalt jobb och en fast anställning hade jag nog blivit rekonomenderad av närmsta arbetsförmedling att syssla med inbrott i bilar. =Straffen är låga, chansen att åka dit= minimal.

GINO - Jag jobbar i "lillabagdad" norra europas mest kriminella kvarter. Det är inte sällan man ser en fin MB eller BMW upppallad på 2x4 tegelstenar på väg till jobb. Så rörelse deckare är inte standard kan man ju konstatera.

Hasso-. Egentligen ska man inte behöva ha ett sådant larm. Det finns ju larm som går man köper till och går igångvid minsta lilla men då springer dom ju bara bakom en buske i 60 sekunder sen är det slut.

De finns ju larm som ringer upp ens mobil eller skickar sms men för min del som bor en halv minutsspring sträcka så är dom väck. Sen tror jag inte att jag hade haft samvete än att försöka skrämma iväg dom på nått sätt. Att skrika att man ska tillkalla polis skrattar de flesta åt ju? Alla vet hur lång tid det tar, även en biltjuv.

Fy va jag låter bitter..

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Men alltså. Kan det verkligen vara så jäkla illa/lätt?
BMW har ju fått goda betyg för inbrottssäkerhet tidigare. Alltså där man INTE får borra upp hål i karossen, slå in rutor etc.

Detta borde uppmärksammas med lite överdrivna rubriker i aftonbladet eller annan blaska. BMW borde skämmas och omgående erbjuda uppgradering.
Visa användare
45
tobsta
520 -04
Det är plast som tar stryck. BMW orginalarm löser inte ut. För auktoriserad BMWverkstad var det en självklarhet hur man öppnar.

Å andra sidan finns det säkerligen billigare bilar att komma in i men kanske inte lika attraktiva?
Vad e för jävla pundare som bor där? Orsakar skador för flera tusen för grejer som kostar under en hundring. Aja lycka till och hoppas din bil för vara ifred i framtiden.
Visa användare
45
tobsta
520 -04
Ja man kan ju undra! Universitetsstaden Lund har väl en baksida också.

3 veckor har nu gått. Bilen är inte påbörjad än den står på samma plats som jag ställde den för 3 veckor sedan.

Tydligen ska Försäkringsbolaget ha stoppat det. Papperna på bilen låg underst i "ickepåbörjadehögen"

Bmw har snart haft bilen lika länge som jag hunnit ha den.

Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Tobsta > Får man gissa på Linero eller Norra Fäladen?
Visa användare
45
tobsta
520 -04
HFR > Nästan, Nöbbelöv så det är bara ett tågspår och en gräslätt som avskärmar oss från Fäladen.

Nöbbelöv har nog formats av Linero och Fäladen.

Blit till att fly från byn så fort det dyker upp nått!
Lomma kommun? Så är du tillräckligt långt från Malmö och ändå nära Lund :)
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Vellinge skulle jag valt!!
De har minst antal inbrott, skadegörelser etc. i hela Sverige!!
Vad det beror på är inte politiskt korrekt.

"Byta upp sig? Till vad då?"
Jag tycker vi borde försöka hålla det här forumet fritt/neutralt från politik?

Det finns bara ett parti i Sverige som håller på med det här "pk" snacket.
Visa användare
153
hogan
BMW 530 XD Touring M-sport -14 (Frozen Blue Metallic)
BMW E60/61 tar ungefär 5-10 minuter att stjäla. Jag råkar ha talat med farbror polisen om detta och då menar jag inte närmsta konstapel utan polis som just sysslar med att utreda bilstölder och bilsmuggling. Den enda högvärderade bil de inte lyckats med ännu är Audi Q7. Alla andra plockar tjuvarna när dom vill.
Som nybliven E61-ägare var det kanske inte det mest upplyftande jag fått höra på senare tid..
Visa användare
45
tobsta
520 -04
Lomma är helt klart intressant!

Vellinge är inte omöjligt heller.

Men de jävliga med mitt inlägg var egentligen att bilen är orörd under dessa 3 veckor. Enligt Bmw skulle det ta 2-3 veckor.
Detta för att en icke kontaktbar person på F****** ifrågasatt "skadebedömarens"(eller vad dom kallas) beslut om att byta ut dörren. Han ville att man skulle rikta om dörren och undra om rutan verkligen behövs bytas ut!?
Sen får inte bmw kontakt med honom igen?
Dörren går inte att "rikta" om och kontaktpersonen går ej att nå.

Där är jag nu. Förslag?

Hogan> Ja nu när jag sett det med egna ögon. Dock bara hur enkelt dom tog sig in i bilen utan att larm gick igång.
Att göra en så enkel låsanordning borde vara straffbart.

Förslag?

1. Jaga på försäkringsbolaget ordentligt. Det här med en kontaktperson som inte går att nå ska du självklart ej acceptera. Ibland hjälper det att låta ordentligt sur/upprörd på telefon för att det ska hända något.

2. Om du behåller din BMW vilket jag hoppas så bör du investera i ett eftermonterat larm. Jag är inte expert på vilket som är bäst. Cargard verkar användas av många.

3. Oavsett var du bor så gissar jag att din bil ibland stå parkerad på utsatta platser. Men att bilen får stå i inomhus garage över natten är självklart att föredra.

Ja, det är oerhört dåligt att originallarmen är så dåliga, tragiskt. Verkar som säkerheten nedprioriteras år efter år.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.