AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
877

Startproblem Compact-94 (M43)

Co
133
CompactBlue
316i Compact - 94
330ci - 04
Bilen startar inte. Det knäpper när man vrider nyckeln (tror det är tändningen och att det finns gnista på alla stift). Motorn går inte runt dock, någon gång då och då drar den runt ett varv eller dylikt men det gör ingen skillnad. Det finns kräm i batteriet så det är inte det heller (tror jag). Vad kan det vara? glapp i startmotorn?

En liten detalj jag lade märke till var att tempmätaren visade -36C. Kan man utläsa felkoder på något vis själv?

Snabba svar vore underbart!
//Nisse
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Provstarta och känn på kablarna vid startmotorn om dom blir väldigt varma så har dålig kontakt löst eller ärgat, Länk kolla även kabeln mellan motor och kaross.

628csi
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur vet du att batteriet är OK?

Ibland dör en cell och då kan det se normalt ut när man mäter med bara en multimeter - dock syns det direkt att batteriet är slut när man gör ett belastningsprov.

Skulla kolla batteriet i första hand!

Kom problemen plötsligt?
Hur gammalt är batteriet?
Kom problemet när det var lite kallare ute?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Co
133
CompactBlue
316i Compact - 94
330ci - 04
JohanB:
Batteriet är original från -94 mig veterligen så det har några år på nacken helt klart! Men detta problem kom helt plötsligt, alldrig varit problem tidigare. Det har varit lite frisk höstluft idag men långt ifrån kallt....men det kanske var tillräckligt för ett batteri i pensionsåldern...

//Nisse
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ett batteri kan dö väldigt plötsligt!

Jag hade ett som fungerade hur bra som helst under en långresa på mer än 50mil. Dagen efter (varmt ute) ville bilen inte starta...batteriet orkade inte slå till startmotorns relä som bara klickade, men det klarade att ge ström till lyse och andra funktioner.

Vid mätning med voltmeter verkade batteriet friskt, men det ville inte ta laddning med batteriladdare (bubblade i alla celler utom en som var "kavlugn").
Vid mätning med belastningsmätare såg man direkt att batteriet var dött....

Om ditt batteri är från -94, har du fått ut extremt lång livslängd av det!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Co
133
CompactBlue
316i Compact - 94
330ci - 04
JohanB:
Okej! dår blir det till att kabla igång den då fört att ringa in problemet, sen blir det väl bara till å köpa nytt. Tack för hjälpen!
//Nisse
Co
133
CompactBlue
316i Compact - 94
330ci - 04
Det var batteriet! allt löst nu tack för all hjälp!

//Nisse
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.