AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.170

Alla 320i -03 ägare. obs

Sida 2 av 2
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
När de va race så växlade jag alltid precis innan varvstopp:) lika kul varje gång och grejorna är ju till för att användas, eller hur:)?
He
120
Henric_E
BMW X3 2.0D -13
BMW 320i -06
Citroen Berlingo HDi -15
Wikipedia brukar vara en bra vän.
Länk
Kanske inte de mest exakta siffror men men.
Det är ju samma med 0-100 som från 100-0 såg ett program på tv för många år sedan, minns inte vem som körde men han bromsade snabbare ner från 100 till noll utan ABS än en annan förare gjorde med ABS (samma bil) OBS jag vet att det går att trickfilma...
jag säger såhär, 320i duger gott och väl, det viktigaste är att bilen ser grym ut och är i fint skick :D har verkligen annan uppfattning nu när ni svarat .

danke schöön. mvh steffe
"corzair" bytte du till sportsystem med avgassystemet ?

mvh
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Man får faktiskt kortare bromssträcka utan Abs dock går det inte att styra alls, så därmed är det säkrare med Abs då man kan bromsa och veja undan faran samtidigt.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det beror också mycket på vad man har för ABS-system. Vet inte hur många generationer BOSCH är uppe i nu. BMW, Audi, Mercedes brukar ha det senaste, medan billigare bilar har äldre system.

Det är skillnad på ABS och ABS, liksom med det mesta annat...
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Jo det är det alltid men de va iaf någon som jag fick lära
Mig när js körde halkan, och då även testa med och utan.
Tycker nästan att de säger sig själv att om man låser 4 hjul borde det ju stanna snabbare än om däcken halvrullar, men allt beror väl på vad man har för däck och alla andra omständigheter.
He
120
Henric_E
BMW X3 2.0D -13
BMW 320i -06
Citroen Berlingo HDi -15
I programmet jag såg var han snabbare utan ABS i en undanmanöver situation..
Svängande ingick. men som sagt det är många år sedan och ABS-systemen var väl inte ens i närheten av vad de är idag.. har för mig att det var i trafikmagasinet.. å det var inte Glenning som körde!
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Ber om ursäkt för hur illa jag skriver ibland men skriver från iphone så ibland går det lite fort:p jag är ju inte äldst i gänget och körde halkan för bara 3 år sedan men som du säger så händer det mycket på teknik fronten.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
I stort sett gäller att det alltid är optimalt att ligga så nära gränsen för låsning som möjligt. när det kasar är friktionen lägre, det är ju därför det hugger till i övergången mellan slira och inte slira (dynamisk och statisk friktion). fast på lösa underlag kan det vara bättre att låsa upp och gräva ner sig (grus t.ex). gamla abs system är både långsammare, grova i sin reglering och alltså "slösar" man bromsverkan för att bibehålla kontrollen. men ett modernt system är överlägset människan framförallt när hjulen har olika grepp
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.