|
|
|
|---|---|
|
Någon som har tips på företag eller person som kan uppgradera ljudet för mig, bor i gbg-regionen? Har dsp-varianten där allt funkar utom subbasarna i hatthyllan. Kanske skippa/ersätta dsp/steget/stegen, eller kanske bara få igång subbarna igen...? otroligt tacksam för svar!! | |
|
Har du kollat varför subbarna ej fungerar? Jag har 750-95 E38 med DSP och subbar som fungerar. Är ljudet skrikigt? Kan vara dsp-steget som har gått sönder. Jag tror BMW tar 12 000kr, men jag hittade på en bilskrot för 1000kr. Försök att laga subbarna så har du hyffsat kjud. Alternativt dra till MDS, dom sa att med arbete och en baslåda med inbyggt slutsteg ca 4900kr, med garanti.. då får du iofs en extra baslåda i bakluckan..men bakluckan är ju stor! :) Lycka till Beemoholist javisst! |
|
|
Konsensus bland de inlägg jag läst här och på andra forum är: Steg 1: Byt högtalare fram (Jag monterade ett 2-vägs Hertz system, och det blev bättre) Steg 2: Koppla ett steg till en separat baslåda från högnivå för suben. Steg 3: Steg till fronthögtalarna (eller fram & bak givetvis) Steg 4: Riv ut DSP-steget och koppla in allt till nytt steg 2, 3, el 5-kanaligt... Steg 4 kräver att du installerar delningsfilter till dörrhögtalarna, men kablarna kan utan problem användas som dom är. Så långt har jag kommit i mina efterforskningar. /Niclas |
|
| CD-bilradio borde kunna hjälpa till med arbetet. | |
|
Kontaktstycket till hatthyllesubbarna var frånkopplat, krävdes plåtsax för att komma åt det.. Det blev visserligen mer bas men frågan är om det inte lät bättre med dom urkopplade, låter som ett fasfel kombinerat med för hög delning... Hittade en gammal tråd där dsp-steget och dörrhögtalare ersattes, med tillhörande pinouts. Krävdes dock ett jl-audio slutsteg för att kunna ta emot den höga insignalsspänningen på uppemot 8 volt. Så får det bli; ut på blocket o leta! Eller någon här som har lämpliga doningar? |
|
| En hög-låg nivå omvandlare med galvanisk avskiljning skall tydligen fungera... Signal jord är inte chassie jord på slutstegen. Vissa slutsteg kan dock fungera utan denna avskiljare. | |
|
Jo DSP-systemet är fasansfullt i orginalskick och det är etter värre med de s.k. hatthyllesubbarna. Låter som det var en god gärning att koppla ur dem. Det är inte 8 Volt ut i verkligheten, långt därifrån, och man måste ju heller inte ställa volymen på "11" :) i synnerhet som radion klipper långt innan full volym på BMW-stereon. Ett vanligt sniksteg med en 50-kronors galvanisk avskiljare räcker bra. Eller ett lite bättre steg med differentialingång. I båda fallen bara rakt på - och då menar jag med DSP-eländet borttaget och signal avtappad från radiomodulen i flygeln. Fast om man inte _måste_lyssna på radio eller kassettband är det väsentligt bättre att "lajna" iPoden direkt in i ett nytt steg som sedan kopplas in till kabelstammen för högtalarna. Med detta förfaringssätt kan man sätta delningsfiltren i bagaget, eller köra med separata steg för registren och aktiv delning. Detta gör det också busenkelt att koppla in en sub, EQ, mm godis om man så önskar. Kan man inte vara utan radio/kassett så går det att kompromissa med en speciell MP3-spelaringång som växlar mellan radio och iPod, jag har en i min. Med bra högtalare blir detta ett väldigt stort lyft. Jag kan varmt rekommendera högtalarelement från Morel som precis går att klämma in i framdörrarna dörrarna med lite hemslöjd och som låter riktigt, riktigt bra och är enormt effektåliga - dvs jag har inte lyckats spela sönder dem än och tro mig jag har försökt. Jag är fortfarande mycket nöjd med bygget i min och lyssnar flera gånger i veckan med stor behållning, numera med iPod Nano som signalkälla lajnad direkt in i EQn och sedan vidare till de aktivt delade stegen. Summa summarum: Det är mycket enklare att radikalt uppdatera ljudet i E38/E39 med DSP än vad man kan förledas att tro och det med förvånande gott resultat. |
|
| Balmgren: Har du gjort någon moddning med wooferlådorna i dörrarna? | |
|
@Kane: Inte mer än att ha klätt in lådorna i tung men tunn självhäftande dämpmatta, och samma matta på insidan av dörrsidan och inne i dörren, i synnerhet under lådorna och där det går, samt mera dämpull inne i lådorna. Distansringar/förstärkningar i plywood mellan både elementen och lådan och elementen och dörrsidan. Jag provade också med att borra några små hål i lådans bortre ände från elementet, men det var ett misstag då konrörelserna blev alldeles för stora redan vid måttliga nivåer. Dessutom lite hemsnickrat för att montera diskanten i hålet där det gamla mellanregistret satt, men det var enkelt. Och jag har använt orginal kabelstam för högtalarna. Men den mesta moddning/kompensation i min är gjord på elektronisk väg med smalbandig, mångkanalig parametrisk equilizer med branta filter och steglös fasjustering - det går att räta ut mycket elände med en sådan, lite tålamod och en grafisk RTA. Jag är mycket väl medveten om att detta är fusk, men jag är lat och resultatet duger bra för mig. Dessutom slapp jag passiva delningsfilter och fick friheten att labba friskt med delningsfrekvenserna vilket hjälpte mycket med effektåligheten. |
|
|
OK, jag klädde också in lådorna med dämpmatta när jag bytte till bättre högtalare men är inte riktigt nöjd med midbasen. Har fått tips att borra ett hål på 4-5 cm i lådorna men har inte vågat prova det än. Passade på att mäta volymen i wooferlådorna när dörrsidorna var nere, fantastiska 2.5 liter............ Har nu en 13-bands eq. mellan radion och det nya slutsteget så lite labmöjligheter finns framöver. Jag är inte klar med subben än så jag väntar in den. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.