|
Sida 7 av 7
|
|
|---|---|
|
Jag kommer köra delrin överallt. Ptja jag fick tag på ett garage i höstas och där står bilen uppallad, har börjat lite smått med bromssystemet som ska bytas ut då 2 ok är lite jävliga samt klossar och skivor är helt slut. Vart visst lite väl inspirerad körning i slutat :P Har semester nu men dock så håller jag på o renoverar badrum i kåken så ingen tid läggs i garage. Dock är planerna som följande, nya insatser för lampor ifram, nya bussningar runt om av delrin, nya stolar, ny växellåda manuell (om jag hittar någon) Ny vassare kamaxel, extraktorgrenrör, nya bromsar, styvare fjädrar och dämpare. Sen borde det vara vinter och jag har en styv fyrhjulsdriven beemer och borde inte ha något problem med mer hästar än vad fyrhjulsdriften håller för. Live long and prosper //Zwamp |
|
|
Tänkte kolla hur det är med sänkning av IX´en, hittade nu H&R fjädrar som är till E30 IX som sänker 50mm Länk Låter mycket med 50mm men å andra sidan så verkar fjädrarna vara specade för IX, sen vad gäller dämpare så beställer jag nog direkt från koni.se. Dom har sportdämpare ämnade för just IX´en. Men är det någon som vet en butik som säljer styvare fjädrar till IX som inte sänker? Live long and prosper //Zwamp |
|
|
Tänkte även kolla, hur förändras ET för fälgarna om man kör med spacers? Blir det högre eller lägre ET? Live long and prosper //Zwamp |
|
| Zwamp: 40/40 räcker väl. Sänker du mer får du sjukt mycket camber bak (du får rätt elak camber på 40/40 med) om du inte moddar bryggan. Dom främre drivaxlarna mår inte heller bra av att bilen går med för mycket sänkning. Dessutom är det inte rekommenderat att du bara byter fjädrarna om du ska sänka, dämparna behöver åxå bytas. Kolla med chassit.se. Dom ska ha både dämpare och fjädrar framtagna till IX till mycket vettig peng. (dom använde min förra ix som provbänk när dom tog fram dom) Om du inte ska sänka utan bara vill ha styvare chassie bör du byta till något hårdare dämpare istället... Sätter du i styvare fjädrar med standarsdämpare får du alldeles för lite returdämpning och bilen blir studsig och hoppig. | |
|
Rättning mittåt igen... Missade helt att du skrev att du skulle kolla efter konidämpare. Sorry... Konis ställbara dämpare är bra men problemet är att 2 dämpare kostar mer än ett komplett väghållningsset kostar hos chassit.se... |
|
|
Dom dämpare som jag kollat efter på Koni är inte ställbara och runtom för hela bilen så går det på ca 7000kr för bara dämpare, dock är det ej sänk. Har inte hittat några sänkdämpare i fram, så blir nog fullhöjd med sportdämpare och sportfjädrar för att få lite styvare. Dock är jag fortfarande lite intresserad av att köra typ 8" i fram och 9" i bak på bilen, men vad sitter det för storlek original på ix´en? har min i ett garage så kan inte kolla för tillfället. Men tänkte då är det ju bara att köra Länk tills man hittar rätt et och spacers man behöver. |
|
| Såg på topgear när de släppte en saab 99 turbo upp och ner från 3 meter. Saabens kupe höll intakt. Samma fall med en e30 och hela taket trycktes ihop. Så e30 vänner: kör soft, installera störtbur eller köp annan bil. | |
|
För att kolla hur det går för mig och min rullande renovering kan ni kolla min profil på garaget. Länk |
|
| Manuella och automatiska växellådorna är det samma på vanliga bakhjulsdrivna e30 som e30 ix? Är väldans sugen på att byta bort min automat nämligen :P | |
Ekin |
här finns en:) Länk |
|
Länk Det är där jag fick iden om att det är samma och bara flytta över transfer´n till valfri m20b25 låda. Är det någon som vet om det går eller inte går? 24000mil :/ känns lite långt, är inte särskilt hemma på växellådor så vet inte hur pass känsliga dom är. Live long and prosper //Zwamp |
|
Ekin |
BMW:s lådor e väl skottsäkra:) |
|
Nej jag tog fram geväret och testade, BMW´s lådor är inte skottsäkra :( Skämt åsido så kan jag få tag på en låda billigare än sådär, och den lådan vet jag även historiken på. Dock är det ju inte en X låda. Funderar på o köpa den anyways så får jag väl se hur det går >.< Men om någon vet så skulle inte jag ha något mot att få höra :) |
|
| Mitt projekt är i full gång.. Rostlagning påbörjad och nästan alla delar blivit inhandlade.. | |
|
Fick dock svar ang min växellådsfråga, Zwamp "Har en E30 325iX automat som jag gärna vill konvertera till manuell med allt besvär som det innebär. Dock undrar jag är det dom vanliga lådorna med transfer casen bultad på bakom? Vill gärna slippa köpa en iX låda då jag har en getrag som gått ett par 100 mil bara som jag kan få mot avhämtning." Rikard "Ja men det finns inga hål borrade för att fästa lådan mot fördelningslådan." Zwamp "Vet du om det finns mtrl för borra egna hål?" Rikard "Jag har sett lådor både med och utan klackar, det fanns på min 325 -88, dock vet jag inte om lådan var orginal, då motorn var utbytt och kom från en 525. Men finns klackarna är det bara att borra och gänga." Har börjat lägga undan pengar nu för att börja köpa delar, ha den i bra skick den här vintern kan jag nog glömma. |
|
|
Ja och att ha den i bra skick den här vintern ser ut att vara lika långt borta :) Dock har jag nu tagit lån och påbörjat mitt garagebygge, så i slutet av september är fasad och tak klart så får man isolera och jobba med elen i höst/vinter. Sen ska jag börja med bilen, funderar dock på att beställa den manuella lådan (som fortfarande finns kvar). |
|
Ekin |
haha, samma här, nu på torsdag ska äntligen bussningarna i bakvagnen bytas mot styvare( som blev inhandlade för 1,5år sen) men jag har hållit på med hus- och garagebygge senaste året så bilen fick komma i andra hans, men nu j*vlar:) |
Ekin |
Nu e bussningarna på plats!och bensintanken hade ett litet läckage som e tätat. Känns styv o fin i bakvagnen nu, knycker inte lika mycket i växlingarna som förut heller, kan inte säga att de blev mera ljud heller pga uretanbussningar. Rekommenderas! |
|
Hur går det med allas projekt, blir ni någonsin färdiga? Min har varit avställd i lite över 5 år nu och stått uppallad i mitt garage, bytt packningar på den bakre diffen samt bytt oljor i båda diffarna och transferlådan. Men det är ungefär det. Har renoverat hus så har inte haft pengar till hobbies. Men suget på att få ut bilen har vuxit med tiden så nu har jag äntligen beställt lite delar. Nya skärmar i fram, och huv av glasfiber då de bef är förstörda av rost. 16x7" mattsvarta fälgar från japan racing. Alla filter, remmar, vätskor förutom för diffarna och transfern. Live long and prosper //Zwamp |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.