|
Sida 6 av 7
|
|
|---|---|
|
Ingen som vet max fälgbredd? Vill inte att framhjulen ska ta i, utan vill kunna köra full sväng på hjulen. Live long and prosper //Zwamp |
|
Ekin |
E de nån som kommer ihåg vilka krängningshämmare det sitter på IX? tänkte beställa Powerflex men nu kommer ja inte ihåg vilka krängare som satt original. var ute och skulle mäta dom idag men jag fick inget vettigt resultat. tacksam för svar!/Hans |
Ekin |
Nu har jag äntligen hittat svar så jag tänke svara på det själv så har nån annan kanske nytta av informationen 17mm fram, krängaren fäst i fjäderbenen som på M3 men M3 har 19mm. 14,5mm bak, samma som M3 och M-tech chassi. Touringen hade tydligen 18mm fram. Men jag hittade inga Powerflex som passade på 17mm krängare. tipsa gärna om ni vet nåt annat märke eller om jag kollat fel. |
|
Tjena! Jag har en 325 ix -90 mattsvart med vita 16" och orginal sportstolar :) |
|
| Bjud på en bild eller två, Benjamin! :) | |
| Jag fixar en bild åt dig, men just nu byter jag fjäderben på han men jag fixar en så snart jag är klar (inte okej att jag inte har en bra bild på den än :)) | |
| Gött! | |
Ekin |
tänkte uppdatera den här tråden lite. nu har jag bytt till nya standard dämpare/fjädrar runt om och powerflexbussningar till bärarmarna fram. blev härligt att köra me den! kanske lite styvare skulle den fått bli..men allt oljud försvann och väghållningen är nåt helt annat. bussningarna fram gjorde en hel del! snart blir det nya däck me lägre profil som jag hoppas ska göra lika mycket skillnad(kör me 195/65 15" nu) sen har ja tänkt byta bussningar i bakvagnen som verkar va ganska slitna. men iaf, rekommenderas me nya dämpare åt alla! synd att de är så lite utbud på fjädrar och dämpare till IX. ha de gött alla IX:are! |
|
Äntligen, tillbaks i ixträsket.... Projektbilen blev en ganska rostig och sunkig touring som stått avställd i 5 år och är i stort behov av mycket kärlek, många delar och en massa arbete. Efter att ALLA broms och sopparör, en halvlusreflektor, framdämparna samt en positionslampa bytts så rullade hon igenom SBP med godkänt betyg. Massor med jobb kvar men bortsett från kamremsbyte ska jag inte ta tag i något förräns efter vintern.. |
|
Ekin |
Man får väl bara gratulera då! Va e de för årsmodell på IX:en? kan ju uppdatera att i somras på en utfärd så fick ja en trasig topplockspackning pga en sprucken topp. så de blev att jaga topp en vecka men ja kom över portad 323topp som flödade lika bra som en 325topp..bara att skruva på och vara glad:) i vinter kommer bakvagnsbussningarna bli bytta! har du några vilda planer för din IX Antimin? |
|
Kul med iX tråd. Hade jag missat! Jag har en importerad diamantsvart -88 2d i mycket gott skick, 18k mil, ingen rost. Beige inredning i tyg, sportstolar, elhissar, AC, manuell lucka. Ganska brutalt sänkt med okända fjädrar. Satt Bilstein som var slut så jag satte dit Koni justerbara dämpare för korta fjädrar. Ytterknutarna fram var också slut så jag köpte faktiskt helt nya axlar. Toppen sprack så jag fick tag på en S50B30 som lyftes i (detta är över 12 år sen nu...). Dock visade det sej att framdiffarna inte gillar effekt kombinerat med hård körning så projektet lades ner utan att ens startas. Bilen har jag dock kvar, utan motor. Har även en svensksåld Lazurblå -90 Touring som jag kör med i vinter. Har just slagit över till 13k mil, mycket gott skick genomgående. Grått sportskinn med värme, AC och lilla datorn. Sitter AC Schnitzer vita mätartavlor och BBS sportratt. Har precis monterat Bilstein Sport dämpare och Lowtech 40/30 fjädrar. Grymt skön sång i M20 även om de är törstiga och rätt trötta. Bättrade på ljudet med en Simons 2x2,5 slutburk. Nybesiktad u.a. häromdagen. Kan vara till salu om jag får bra betalt. --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
Ekin |
Tjena Spiidfriik! har funderat när du ska skriva här!:) Ja har en grej som du kanske vet svaret på. Ja ska byta bakvagnsbussningar på min IX och skulle gärna sätta Uretanbussningar. men alla eftermarknads bussningar e ju ämnade åt standard e30. Men vad jag har förstått så är IX silentblock bussningar längre än standard och har läst om vissa som lagt brickor mellan för att få rätt höjd på bakbalken. Nu har ja snackat me en kille som importerar Strongflex bussningar och han säger att dessa passar IX. Men jag har en känsla att de e till standard E30 Men e de tro en dålig lösning att chimsa bussningen? Eller vet du om de e samma bussningar på IX vs rwd? |
|
Ekin: Jodå, planer finns... Till att börja med ska jag se om den överlever vintern (och mig)... Jag har hittat en reservdelsbil som jag plockat mycket delar ifrån och som jag håller på att renovera eller snygga till under tiden. B.l.a så håller jag på att bygga om en bakvagnsbrygga så jag kan justera camber och toe. Allt ska renoveras, blästras, moddas och pulverlackas innan det monteras. Så småningom ska rosten lagas och bilen lackas... Militärgrön.... Men, det kommer att ta lång tid..... Bussningar ska du fixa härifrån: Länk. Det ska jag göra iaf... Vad jag hört så är det ingen skillnad mellar en bakvagn från en awd och en rwd.. |
|
Ekin |
Länk finns en hel del trådar om det här.. men nu har ja beställt Strongflex, blir att hitta nån lösning då jag monterar. |
|
Ekin: Rättning mittåt. Naturligtvis är det olika längd på bussningarna.. Dom har flyttat ner hela bryggan några mm för att på så vis få lite bättre hjulvinklar eftersom en ix är något höjd. Om du har sänkt bilen eller funderar på det så kan du lugnt köra med rwdbussningar om du bara kommer ihåg att lägga distanser mellan diff och bryggan... Alltså... Dom mm som bussningarna är kortare ska du lägga som distanser mellan diffen och bryggan så du får allt i linje.. Som bonus på detta får du något snällare cambervinkel vid sänkning tack vare att du flyttat upp fästpunkterna till länkarmarna något. Om bilen inte är sänkt måste du nog ha stdbussningar eller bygga om hylsan så den får rätt längd. |
|
Ekin |
Ja kör me originalfjädring så de blir väl nog att modifiera..men hört flera nu som bytt till kortare bussningar utan att veta om det så antagligen är de inte så stor skillnad... |
Ekin |
tänkte hålla tråden vid liv och posta en länk med trevlig läsning för alla IX:are ifall ni inte redan sett den.Länk |
Ekin |
någon som vet om det är samma hardyskiva på IX som på vanliga e30? vilken hardyskiva passar till främre kardan? |
|
Ekin har du bytt bussningar i bak? Om inte så får du gärna ta några foton på hur du gör då jag ska byta ut alla bussningar på hela bilen. Sen i fram var det vanliga standard bussningar där? känns som att det är i fram som det borde skilja om något med awd´n Live long and prosper //Zwamp |
|
Ekin |
Tjena! nej, de blev strul me posten så ja fick mina bussningar häromdagen! men över påsk har jag tänkt byta dom, så då kan ja fixa några bilder! Den har ju annan bärarm men bussningen är likadan som på vanliga e30. bussning från Powerflex kör jag iaf med!:) vad hade du tänkt sätta dit för bussningar? standard? Hur går de annars me bilen? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.