|
Sida 4 av 7
|
|
|---|---|
| Zvamp: Ja, det skiljer en del annat. Det finns att läsa nånstans på ix registry Länk | |
|
Man kan säga att det skiljer allt vad gäller oljepumpen, drivning, pump, pickup etc. På ix sitter det en differential och höger drivaxel i vägen för 325i oljepump. //Göran |
|
| Blocket är ju dock ett m20 i grund och botten så det går att modifiera till ix edition. Det är lite pilligt dock. Tror det ska finnas tråd här på Autopower om det. Här är en. Länk | |
| Tack för länken, ptja då är det ändrat till jakt efter en "ny" topp med insug istället ;) Känns ju inte direkt som att det här ska bli någon värsting bil endå med tanke på automaten mer en glidare som ska vara snygg och clean för att åka till lite träffar med. Men lite rappare respons är ju aldrig fel (och sen spårar det som vanligt ut). | |
Ekin |
Jag kom på en grej! IX:en som jag kör är ju en Sverigeimport (jag bor i Fin) känner nån igen den här? Före den blev importerad så rullade den nånstans i Norrland med reg nr. NKC-793, diamantsvart, 4d, röd inredning, m-tech2 vinge. Skulle va kul om nån vet nåt om den! |
|
Kör en röd ix -89 med vita 17"-fälgar. Skitkul vinterbil! Enda kruxet är att ljushuvudet som sålde den till mig glömde tala om att det var dags för kamremsbyte... 8 krokiga ventiler m.m.... Jaja, det ska snart vara fixat! |
|
Ekin |
Anna Lj> surt när såna onödiga saker händer! Hoppas den mår bättre snart:) |
|
Då ansluter jag då, ny här på AP och med en ny bil, en 325 IX 88 gråmet med beige läder och recarostolar. Har i helgen bytt kylare och framfjädrar samt plockat bort viskokopplingen på fläkten. Den gick varm i köer så jag har stum monterat den så länge, en ny kostar 1400kr och det accepterar inte jag. har även bytt toppackning samt grenrör. Kul med en 325IX tråd, den har virit igång ett tag nu, får se om det finns fler som hittar den nu. Sladda på Vi som gör det på alla fyra har roligare.... |
|
Ekin |
RÅ Rak Sexa> tänk på när du varvar 7000rpm så kommer din fläkt också att göra de..möjligtvis lossnar vingarna av den typ. kanske inte första gången du varvar men nån gång på motorvägen:) |
| Ekin: aaaaaah... Den hade jag aldrig tänkt på.... | |
Ekin |
Antimin> har inte hört om det har hänt så för nån men ja antar att de kan hända..vissa fläktar e ju gjorda så att vingarnas stigning ändras när man varvar upp motorn. Rå Rak Sexa> jag skulle nog montera en elfläkt istället. många som gjort de. |
|
Tack Ekin för info :-) Jag har elfläkt på "att göra listan" men detta var en nödlösning för att kunna köra tillfälligt. Tyvärr låter den som en 240 med B21:a i just nu men går inte som en sådan... Besiktning i morgon, hissade upp bilen på ena sidan för att byta en bränsleslang vid tanken, hörde att det knäppte till någonstans men förstod inte vad det var.... men det gjorde jag när jag startade bilen, måste blivit någon spänn på främre röret och spruckit för där låter det plötsligt, som tur är tystnar det när den blir varm...gasa eller nytt ? En annan lustig sak var att det skrapar vid höger bakhjul, ljudet följer varvatalet på hjulet, har knackat på bromsskölden och kollat allt, trodde jag, för när jag till slut plockade bort HB hjul ramlade det ner en mini innerskärm och ett expantionskärl !!! monterade dit dom igen och sen blev det tyst. Är det ett AKF filter eller vad är det ? Återkommer efter besiktning i morgon, återkontroll av framfjädrar H+V, bälteslås, sprucken lykta och bränslerör rostigt. Vi som gör det på alla fyra har roligare.... |
|
|
Besiktad ua :-) Vi som gör det på alla fyra har roligare.... |
|
Ekin |
Grattis! |
| *avundsjuk, mycket avundsjuk* | |
| Ni vet ingen ix till salu föresten? Kan max ge 15000 och för dom pengarna måste den vara skattad, besiktad och fungerande... *fantiserar* | |
|
Vad tror ni om denna? Länk Tycker priset är rätt högt. Men dom kanske kostar så mycket? men nästan 30 000 kr för en 22 år gammal bil är väl i överkant? Mvh Simon |
|
|
Fin! Länk |
|
| Simpan15: Du har både rätt och fel... Det är naturligtvis för mycket pengar för en 22 år gammal bil i normalt bruksskick med mellan 20000-25000 mil på mätaren. Men, hade jag haft oförskämt mycket pengar så hade jag kunnat betala mer än så för en lågmilad, fulldokumenterad, välutrustad och extremt välskött ix.. Problemet med att köpa en sån bil är att man inte kan använda den till vardags eller som busbil.. Det handlar lite om hur gärna man vill ha något utöver det vanliga. Kolla bara på vad man får betala för en välvårdad M3 e30... | |
Ekin |
När jag har kört nu i vinter så har jag börjat saknat diffbroms på framaxeln också..:) Har läst att tex Quafie tillverkar torsendiffar till flera olika märken, skulle det gå att få tag på en sån diff till en IX? tänkte hållbarheten i framdiffen skulle bli bättre då också? Nu har jag ingen aning om det funkar med en sån eller om det går att få tag i.. men de e ju kul att bolla ideér:) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.