|
Sida 3 av 7
|
|
|---|---|
| Kan inte göra annat än hålla med Ekin. Med rätt setup så blir en ix sjukt bra i väghållningen. Inte bara på snö och annan halka... Känslan av att nästan kunna ge fullgas i ingången av en kurva är sjukt tillfredsställande... Och ska du sälja ändå så hör gärna av dig innan du gör det.. | |
|
ptja jag är nog mest less för att jag inte har garage är nog inte så mycket med bilen. Hade plockat ner höger fjäderben och kapat gamla trasiga fjädern för att jag var för slö att spänna ihop dom sen visar det sig att vi inte fick vara kvar i det kallgaraget så fick plocka ihop igen utan fjädern och med trasig dämpare. Den vart ju iallafall låg ^^ Så take two, fick nu tag på ett varmgarage och plockade ner båda sidor och kapade fjädern på andra sidan när fjäderbenet var loss. Fick först inte loss muttrarna och sen inte dämparna men åkte till en verkstad i närheten som hjälpte mig kl 6.30 den 30/12-10 hade garageplats till kl 22 den kvällen så var lite stressad. Kommer hem till verkstan för att plocka ihop båda fjäderben där jag hade ljus och plats, tar fram dämparna som jag köpte av en användare här på forumet för dyra pengar då han hävdade att dom inte var använda tidigare och passade till IX inget av det stämde. Tänker inte lägga ut nick utan hoppas att det här löser sig mellan oss. Hur som kl är ca 10 på förmiddagen och jag står med 2 dämpare som är 8cm för långa och åker till bmw i Uppsala för att kolla om det finns något som är snarlikt, antingen så visste dom inte om saab dämparna eller så ville dom inte säga. Så jag fortsätter runt i Uppsala till olika bilfirmor och reservdelsbutiker men ingen vet så var bara att beställa nya som kommer imorgon måndag. Dock så har jag inget garage så bara att plocka ihop med dom dåliga dämparna och bra fjädrarna för att kunna få ut bilen ur garaget, och här står jag nu desperat efter ett garage i uppsala eller sthlm med omnejd. Dock har jag och polaren fått in snitsen med att montera fjäderbenen nu så trots strul med att få in ena axeln i splinsen så tog det oss ca 1½ timme för båda sidor och köra ut bilen. Satan så långt det vart ^^ aja sen fortsättningsvis så är tanken att förbättra väghållning och ev köpa en extra motor och renovera för att sen switcha då min syster ägde den här innan mig och inte vet hur ett tändstift/oljefilter m.m. ser ut så är jag lite orolig fick dock reda på att kamrem bara gått 3000mil dock suttit där i 4 år så den ska bytas i sommar som prio 1 dock måste jag ha varmt ute så man kan mecka. Men uppgraderingarna kommer ta lite tid då jag har 6 månader kvar på universitet innan jag ska ut i arbetslösheten. Live long and prosper //Zwamp |
|
|
Kontakta GE motorsport (tror dom heter chassIT.se nu).. Jag fick betala 2800 kr för både fjädrar och dämpare runt om... Det är rätt viktigt att du inte sänker den för mycket samt att du har bra och hårda dämpare.. Risk finns att du sabbar drivknutarna fram annars... Tänk på att en ix är 7 cm högre i fjädringen än en vanlig e30 så en sänkningssats på 40 mm är i själva verket 110 mm. Det blir rätt extrema hjulvinklar, särskillt bak. Det ger ett högt däckslitage men samtidigt ett riktigt sjukt grepp i kurvor. Även viktigt att du skiftar fram och bakhjulen ofta så du får ungefär samma omkrets på fram och bakhjulen. Har för mig att differensen inte får överstiga 6% mellan fram och bakaxel. Mycket stor risk att man bränner oljan i fördelningslådan då denna är av viskotyp annars. När du ändå håller på så bör du byta oljorna i både framdiffen, bakdiffen samt transferlådan. Går inte åt många liter, men viktigt att du får rätt olja. (mekonomen har stenkoll på det). Ett hett tips är att du lossar påfyllningspluggarna innan du tömmer ur den gamla oljan... Risk att du tömmer dom och kanske inte får bort påfyllningspluggarna sen.... Jag har några bra bilder på min ix innan och efter modifiering på facebook om du vill kolla... Sök antingen på Max Bark eller sockervaddsmaxe@hotmail,com. |
|
|
Antimin är det inte tvärtom att ix´ens dämpare är kortare? för jag har E30 dämpare hemma som är 7-8cm längre än mina ix dämpare eller är dom till touring? Men 2800kr för dämpare o fjädrar runtom låter sjukt billigt? Det är mindre än vad jag betalar för original dämpare och fjädrar fram. Men som sagt jag lär återkomma hit när det börjar bli dags för just nu har jag ingen plats att mecka och inga pengar att handla för, Live long and prosper //Zwamp |
|
| Okej, dämparna är kortare. men fjädringsvägen är högre ändå. Inte bara markfrigången... 40/40sänkning blir riktigt bra i alla fall. Jo, det var riktigt billigt, framför allt med tanke på hur superbt resultatet blev. | |
|
Har du bilder på 40/40 sänkning? Hört att det ser mysko ut när man sänker lika och att man bör försöka köra 60/40 Live long and prosper //Zwamp |
|
| Det ska finnas bilder här på autopower men mest på facebook. Länk. Du kan inte sänka en ix 60mm fram, risk att du sabbar drivknutarna. | |
|
Hade såna problem idag när jag bytta till dom nya och rätta dämparna så blir ingen sänkning föräns jag glömt bort allt strul :D Plocka ner höger och vänster sida ca 30 min, montera av fjäder och dit nya dämparen ca 20min och på med vänster sida ca 20-25min. Montera av fjädern och dit nya dämparen på höger sida ca 3 timmar då ena fjäderspännaren gick sönder, montera dit höger fjäderben ca 4 timmar. Vet inte vad vi har gjort passade på att byta hjullagret på höger sida förra veckan var inne på en firma som jobbar med lager och metallarbeten som huvudsyssla så det är bra gjort. Men idag så glappade någonting med höger hjulnav så gick inte att få dit axeln i splinesen klokt föräns vi hämta virke och stor släggan. Vi var lite rädda för att vålda dit de då vi inte fått in axeln i splinesen ordentligt så att man var säker på att det var rakt men tillslut så orkade vi inte bry oss >.< Dock är den nu hel körde hem den från garaget ca 4 mil och hörde inga missljud och den kändes jävligt skön med fungerande dämpning ifram mot innan. Så besikta imorgon bitti kl 7 sen får man väl testa den ett par veckor så att man dels hinner glömma allt bekymmer och sen kan njuta av en lek bil, testade att göra donuts idag och det går hyffsat bra :) Live long and prosper //Zwamp |
|
| Skönt att höra att du fått ihop den... Ett tips när du håller på och skruvar är att använda kopparpasta flitigt. Skulle du behöva ha isär grejerna igen går det mycket lättare. Fixa gärna en massa bilder och lägg upp vetja!! Det finns bilder på min på garaget åxå.. Tror min profil är Antimin där med. | |
|
Alla bultar sitter med loctite nu den enda problemet jag har ifall jag plockar isär skiten är att få in höger drivaxel igen vet inte vad som hänt där :/ Eftersom att jag är sugen på att styva upp karossen och sen bättre bromsar då mina är slut och måste bytas innan nästa besiktning i augusti. Men när jag kollar på Schmiedmann så säger dom att det e30 fjäderbensstag som dom har inte passar på Cab, IX och touring samma sak med deras "racing" skivor i bak passar inte heller på IX. Tror inte jag vill ha borrade skivor utan snarare slitsade men vad är det för skillnad på bakvagnen på IX mot vanliga 325? Och ni som har fjäderbensstag i era IX blir det någon större skillnad eller finns det något annat som man bör satsa på först? Live long and prosper //Zwamp |
|
| Loctite vetefasen om jag hade använt, bättre att dra allt ordentligt. Om du öppnar huven och kollar på stötdämpartornen så ser du att dom ser annorlunda ut på en ix... En vanlig e30 har mer vinklade fjäderben. Alltså, mer caster... Det beror på att ixen måste ha mer upp-ner för att du har drivaxlar fram. Därför passar inte fjäderbensstag från vanlig e30. Får du på ordentlig sänkningssats med tillhörande dämpare och har friska bussningar i bak och framvagn så behöver du inte några stag.. Glappet i höger hjulnav ska du nog kolla upp snarast. Kan vara både farligt och dyrt annars. Se till att dra centrumbulten ordentligt och att den lilla skruven som håller bromsskivan på plats är ordentligt fastdragen. Det är lite tråkigt att man bor så långt bort, hade gärna hjälpt dig handgripligen.. Du får gärna ringa mig om det är något. 0738-471963. Jag har även haynes repmanual på pdf om du vill ha.. Mycket bra att ha.. Msn: sockervaddmaxe@hotmail.com | |
|
Nja alltså har inga problem nu när grejerna sitter där och besiktigade den imorse och berättade då för besiktningsmannen om läget så han kände och ruskade på alla sätt han kunde samt att han tog en provtur samt gjorde donuts med den på sbp´s parkering och han hörde eller kände aldrig någonting. Måste säga att Uppsala´s SBP personal är ruskigt trevliga har aldrig haft problem med dom. Sen ang loctite så fick jag det rådet på bmw för vi var där för att köpa låsringarna till centrumbulten men dom sa att det hade dom slutat med för länge sen dom körde bara "mutterpicka och loctite" hans ord inte mina :) så jag gör detsamma. Sen har jag självklart använt domkraft under bussningarna för att kunna dra dom HÅRT + loctite för jag vet hur det kan gå om t.ex. en p-ända inte sitter >.< Lägger till din msn senare så kan jag bolla lite ider mot dig :) Live long and prosper //Zwamp |
|
Ekin |
Kul att du fått ihop grejerna igen! känns säkert som en ny bil! Angående race bromsar tror jag de e onödigt. Jag har hört lite me såna som kör på bana så säger att 325:ans bromsar räcker gott å väl till för den effekten, bara man har lite bättre bromsvätska och belägg. Bara min åsikt:) Har en länk här, fan va man blir sugen:Länk |
| GHAAAAAH! Porr! | |
|
Ekin man har inte saker för att funktion utan för bling bling ;) Mja nu i början så lär jag uppgradera efter funktion senare så blir det nog även bling bling. Sitter just nu och letar garage så att man kan strippa hela bilen för rostlagning och omlackering. Har ännu inte hittat någon rost under men jag misstänker att när man börjar ta bort underredsmassa så kan det nog finnas en del. Tur att man ska bli stenrik efter universitetet annars hade man haft det tungt :P Live long and prosper //Zwamp |
|
Ekin |
Zwamp> joo, om det är för bling så e de ju förstås en annan sak! Själv e ja mer för funktion än för bling! Har hellre en sjukt snabb bil som ser ut som en sleeper än en tunad snikbil:) jooo, rost, de ska jag snart börja fixa, suck..jävla drygt jobb..mycke jobb och inget synligt resultat:) Antimin> verka som du gick igång på länken:) |
| Jo, men sleeperstuket är det enda rätta för mig. Det gör inget om den ser lite sliten ut, bara ett plus. Känslan att stagea med en sunkig bil och dra ifrån folk är sjukt skön. Planerna med min var att den skulle turbotrimmas lite lätt efter att jag blev klar med väghållningen. Har en kille i byggden som är rena gurun med att trimma bmw... Skulle inte plockat mer än max 300hk/450nm och satsat på driftsäkerhet istället... Tanken var att den skulle lackats militärgrön med antingen svarta med gul pinstripe eller vita fälgar. Tyvärr blev jag arbetslös samtidigt som jag satte den i en sten så allt bara rann ut i sanden... Nu har jag fåt nos på en ACschnitzer IX som bara står hos en kille... Den har varit avställd i två år och det är en hel del att fixa på den och i nuläget vill han ha lite för mycket för att jag ska tycka det är värt det... | |
Ekin |
Antimin> håller helt me dig om sleeperstuket! Blev nyfiken på den där AC schnitzer IX:en! Hur ser en sån ut? Vad skiljer sig från en standard IX? Har alltid gillat AC schnitzer, brukar vara väldigt cleana bilar! |
| Vad jag fått förklarat så är motorn Schnitzers egna på 2,7 liter, med extraktorgrenrör, öppnare avgassystem, annan kam och insug. Effekten ska ligga på mysiga 204 hk enl AC Schnitzer. Jag vet inte vad mer på bilen som är AC Schnitzer. Såg den som hastigast i somras och har inte riktigt kunnat kolla över den mer eftersom den just nu är begravd i 2 meter snö. Vad jag vet redan nu som måste fixas innan den ens går igenom besiktningen är dämparna fram, krängningshämmarna, bromsarna, oljeläckande motor, elfel positionslampa, nya däck (både sommar och vinter). Sen får man nog räkna med en massa annat som hjullager, drivknutar, dammasker, bussningar och sånt som brukar må dåligt av att sitta still för länge. | |
|
Mja alltså nu kanske bling bling var lite fel ord det som man ska kunna se utifrån bilen är fräscha fälgar, ev andra bromsar för att fylla ut fälgarna med målade ok och ev uppfräschade fjäderben som ska då ska lackas mattsvarta. Annars så ska inget mer än en ny lack dock original färg på. Men t.ex. motorutrymmet vill jag plocka ut hela motorn och snygga till den, en föregående ägare har lackat insug och ventilkåpa i någon färg som jag misstänker var guld från början men nu är gul-beige och ser för jävligt ut sprucken och narig. Men jag vill gärna ha ett cleant motorutrymme med ev öppet filter, lindat grenrör, stag och insug och ventilkåpa lackade mattsvart. Tycker inte om krom allt för mycket mer än på utblåset på avgassystemet. Dock funderar jag på att köpa en komplett m20b25 motorn som jag kan mecka med nu under våren och byta lite grejer för att få upp den över strax 200hk vill inte ha så mycket mer i den här, och sen lacka och snygga till alla delar på motorn. Kanske bäst att kolla iofs, är det något mer än oljetråg som skiljer 325ix mot 325i? och går det att bara flytta över tråget och sen hinka i en 325i motor? Live long and prosper //Zwamp |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.