|
Sida 2 av 7
|
|
|---|---|
Ekin |
styx>det där med att skjuta fram drivaxeln lät väldigt intressant. med 200hk så håller den säkert bra..Alpinas version hade väl 210hk? samma drivlina.. |
| Ja det ska nog hålla fint runt 200-230hk om man inte våldar allt för mycket, vet genom diskusion men en kille på ppf att runt 270hk (turbo) då kan drivaxlarna gå sönder, nu kanske han inte var så snäll med bilen men riktmärket i hk kraft (vet ej nm) verkar ligga i dessa register. Konvertering till s50b30 (ca 286hk orginal) är samma där, drivaxlarna ger tydligen upp, men som sagt har även varit inne på en tråd på PPF där bilen var turbokonverterad och hade någonstans runt 400hk, men då var drivlinan stummad, ex svetsade motorfästen vad jag vet, antagligen var de bakre drivaxlarna bytta och säkert en hel del annat med samt att köper man helt nya drivaxlar håller de nog bra mycket bättre än de med 20år på nacken, men det höll bevisligen ganska bra och bilen stack iväg som en gummisnodd(bör nog finnas film på youtube alt på ppfs hemsida). Men sen får man även beakta hur mycket man har råd att lägga ut och hur mycket tid man kan lägga ner, jag känner nog att småmoddar som portad topp, vass kam, extraktor, 535lmm/spridare etc passar mig bättre =) vidare kan man ju även göra/köpa sig en shortshift och ett par sportstolar och som jag sa tidigare byta bussningar, då får man nog en väldig skojj vinterbil som är lagom rapp och hållbar. Nu är det toppenväder för ix =) | |
Ekin |
det är väl även framdiffen som inte håller vid lite högre effekter..men det beror ju nog på hur du kör också..finns nog dom som kan söndra drivlinan med original effekt.. Jaa, ja var på en isbana igår och busade av mig ordentligt, nya 14" hakka2 på fälg, fan va de e kul!!! |
|
Intressant med en tråd för E30 iX köpte min för en vecka sedan med två trasiga dämpare och fjädrar i fram, beställde hem grejer och skulle byta idag. Från början var det tänkt i ett varmgarage men den tjommen vart "sjuk", så vi började plocka isär ute på gården med temp mätarn på -11 grader men insåg att det var en jävligt dum ide. Så nu letas ett varmgarage för ingreppet. Någon som bytt dämpare och fjädrar i fram på den här modellen? Läste en guide i gör det själv delen men den gäller inte för X-driven. Men om någon gjort det här ingreppet så får ni gärna beskriva hur ni gick tillväga, hur lång tid det tog, vad som strulade och gärna bilder om ni har. Live long and prosper //Zwamp |
|
|
ix med 600hp/800nm Länk |
|
|
Byta dämpare fram på en ix görs likadant som på en vanlig, fast med den skillnaden att man måste pressa ur drivaxeln ur navet innan tar lös fjäderbenet från bilen. Det är idé att lossa på axelmuttrarna medans bilen står på hjulen. Mvh Danne. |
|
| Så det går inte att komma från att ta loss hela helvetet? tänkte att bara att släppa ner skiten och sen vrida ut det ur hjulhuset och dit med nya? | |
Ekin |
Zwamp> jag har ju inte prövat men ja tror att det går att göra som du säger...utan att ta bort hela fjäderbenet. TROR |
| Okej Ekin vi testar så återkommer jag med resultatet :P | |
Ekin |
Låter bra! jag har också ett stötdämpar/fjäderbyte framför mig..vore kul att höra hur de gick! |
| Så efter att letat efter ett garage utan större framgång fick vi tillslut tag i ett, vi fick komma in kl 9 imorgon bitti och börja mecka. Tänkte att jag skulle försöka dokumentera på den andra hur vi gick tillväga medans jag ska försöka klura på första :) | |
|
Mkay, efter att varit i ett garage utan värme sen kl 7 imorse har jag bara ett råd. Ge fan i det :P ingenting har gått som det ska idag. Test på passagerarsida. Det går inte att få bort fjäder och dämpare genom att lossa p-änden och staget och sen vrida ut, vi försökte sen även att ta bort länkarmen men muttern inne vid fjäderbenet vart/var rund vid första draget. Så vi tänkte att vi skulle lossa dom andra 2 fästena för länkarmen och den som sitter bakerst så att säga med 2 bultar lossnade direkt men stora muttern/bulten/saken som sitter i vad jag misstänker är ett motorfäste vet vi inte ens vad det är. Vi lyckades lossa den så att det inte snurrade i bussningen i länkarmen men även så att muttern och bulten? uppe snurrade men vi tänkte att det var någon special så vi skruvade i 10 min (överdrivet) så att det vart glappt men den släppte aldrig, WTF? Vi lyckades dra den bulten/muttern/saken så att det vart stumt igen så jag är frågandes. Dessvärre hade vi varit lite heta på gröten och kapat gamla fjädern det första vi gjorde typ men nu var det kväll, det var kallt och det var dessutom inte vårat garage så bara packa ihop o ge sig hem med den 1mil långa resan utan fjäder på höger sida :) Men summa kardemumma man måste göra allting som står i guiden + att ta bort drivaxeln och man bör ha varmt och gott om tid samt grejer för att handskas med runda muttrar. Så nu är jag åter på jakt efter ett garage för att kunna komma in o slippa mecka i -10. Ska även ringa o höra hur mycket en firma ska ha för att göra jobbet imorgon ^^ |
|
|
Har inte varit på forumet på ett tag. Det går inte att byta fjäder och dämpare utan att ta lös hela fjäderbenet från bilen. Du måste ha plats för fjäderspännarna. Dessutom kan det vara bra att ha en stor rörtång när du ska lossa dämparen från fjäderbenet. Blir bra mycket enklare att jobba med om du har tillgång till ett stort skruvstäd. Muttrarna som snurrar för dig får du enklast lös om du pressar med en domkraft undertill på bärarmen, alldeles under den mutter som snurrar. När du håller på med detta är det ingen dum idé att ha bilen på pallbockar. Mvh Danne. |
|
|
Så är en ny dag här :) Idag kl 15 fick jag äntligen tag på ett varmgarage och har spenderat ca 4 timmar där och har nu kommit längre idag på bägge sidor än vad jag gjorde på en sida igår :) Den muttern som höll länkarmen ute vid navet och som vi trodde var runda var väldigt fin och gick lätt att lossa när man såg och framförallt hade lust. Har lite problem med att lossa 30´ans mutter i navet och ville inte köra mutterdragare då det var sent och låg precis under en lägenhet. Men hur som så är det de enda som håller fjäderbenet i bilen sen är allt loss så vi ska vila upp oss nu och tillbaka imorgon och ta med oss fjäderbenen till våran verkstad hemma där vi har skruvstäd mm. Funderar lite på den övre tallriken sitter med en 18/19´s mutter kommer inte ihåg men sen så är det även ett 8-10´ans fäste på toppen av stötdämparen hur skruvar man dit det på nya lättast? Bort kör vi väl bara med skruvstäd/rörtång för att hålla i kolven och sen skruva med ett spärrskaft för att få loss muttern men som sagt vad använder man för att få dit det igen? Sen Danne´s råd för att få bussningarna att inte snurra är ett måste annars är man ganska körd, dock funkar inte det på den som jag hade problem med då det var en riktigt specialare men som sagt det var inget problem idag. Men a och o är varmgarage på vintern annars blir man bara less. Live long and prosper //Zwamp |
|
|
Sitter fast lite nu Hur får man loss en stötdämpare som bara är nerstucken i ett fjäderben men dock suttit där i 22år och rostat till ett stycke? Behöver svar A.S.A.P. jag har garage imorgon men sen måste jag ut vilket dock kan vara ett litet problem då jag inte har någon hjulupphängning på bilen :P har verkstäder/skrotar något som man kan använda? Live long and prosper //Zwamp |
|
|
Ordnade sig idag vi skakade loss dämparen ur insatsröret, dock visade sig dämparna jag köpt från en användare här vara fel. Jag fick till en standard e30 framvagn eller touring dom var iallafall 8cm för långa så nya kommer på måndag och jakten på garage har börjat igen ^^ Live long and prosper //Zwamp |
|
| Fan vad jag saknar min IX... | |
| Du kan få köpa min när jag bytt dämparna och besiktat >.< redan ledsnat på den. Iofs har jag inte fått köra den någonting ännu | |
| Zwamp: Jo, det hade ju inte varit fel med en ix igen. Bråkar den mycket med dig? Jag köpte mitt väghållningskitt av GE-motorsport på öland. Dom fick prova fram en sats med dämpare och fjädrar till min. Sänkte den 40/40 med saab 9-3 dämpare fram och bak passar dämparna från e30 som vanligt... Hade ett rent helvete att få bort ena centrumbulten och topphylsan på ena dämpartornet. Annars flöt det på rätt bra. Bytte k-hämmare samt lite andra bussningar och fick den roligaste bilen jag ägt.. Kanske inte snabbaste, men roligaste. Jag härjade rätt friskt på svartrace och svängträffar med den i två års tid tills en dag då vägen svängde men inte jag.. Hur är din i skicket för övrigt? Funkar allt annat som det ska? | |
Ekin |
Zwamp> ta ut den på en kurvig snötäckt väg eller bana så vill du inte sälja den längre! allra minst efter att du fått nya dämpare i den! Gott Nytt År alla! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.