|
|
|
|---|---|
|
Jag provkörde elbilen Tesla Roadster idag, en helkul upplevelse! Bilen är mycket snygg, ser ut som en Lotus Elise (eftersom det i princip ÄR en Elise fast med elmotor). Karossen är i kolfiber och bottenplattan i aluminium. Man väljer växel med tre tryckknappar, N = neutral, R=back och D=drive. Ingen kopplingspedal, körs som en autmatväxlad bil. Eftersom det inte finns växellåda, så sitter hastighetsmätare och varvräknare i samma mätare. Den andra stora mätaren är "ekonomimätaren" som anger hårt man trycker på gasen, resp hur mycket motorbromsen laddar. Det exemplaret jag körde var fullmatat med utrustning, t.ex. stereo, navigator, backkamera, färddator, G-mätare. Så till det roliga: körupplevelsen! Teslan har rejäl acceleration direkt från start. 0-100 tar strax under 4 sekunder. 248Hk och ca 400Nm vrid direkt från start. Inget styrservo, så lite tung vid parkering o likn. Största problemet är inköpspriset, runt miljonen! Men körekonomin är utmärkt, den drar lite drygt 1 Kwh/milen, dvs runt en krona femtio öre milen. "Tanken" rymmer 53kWh, så full tank kostar max 60 kr. Man kommer 390 km på en laddning enl tillverkaren. Batteriet skall klara 1500 laddningar vilket är 60.000 mil, så kostnad för detta är bara någon krona per mil. Kul bil, men dyr i inköp. | |
| kul upplevelse.. skulle gärna vilja ha en sådan men stämmer verkligen 390km räckvidd?? låter väldigt mycket och isåfall väldigt billigt | |
| Lite glädje-siffror är det nog, alternativt måste man hålla 30 km/h eller nått sånt. När jag körde så sa färddatorn 265 km kvar, och batteriet var väl runt 80%. Så räckvidden är över 300 km, men det beror självfallet på körstil. | |
|
Onekligen en intressant bil! "Batteriet skall klara 1500 laddningar vilket är 60.000 mil, så kostnad för detta är bara någon krona per mil." I praktiken kör man knappast 40mil innan man laddar. Gissar att man snarare toppar upp den dagligen över natten och då hamnar man kanske på 300 laddningar om året och då kan det vara slut på 5år och 10.000 mil istället och knappast en superlåg milkostnad. Eller resonerar jag fel? |
|
|
Jag vet egentligen inte så mycket om det här. Jag har bara citerat säljprospektet, där det ordagrant står: "Livslängd: 1.500 fulladdningar = 60.000 mil" Vad skillnaden mellan "fulladdning" och "toppa-upp-laddning" gör för livslängden vet jag inte. Har inte heller en aning vad det 450 kg tunga batteripacket kostar att byta ut (men gissade på 200000 i min beräkning). Finns säkert något amerikanskt forum (Teslan är stor i kalifornien) där man kan fråga mera. |
|
|
kom att tänka på detta avsnitt av Top Gear... Länk |
|
|
Jay leno kör Tesla roadster Länk Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.