|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag är oerhört besviken på alla svenska investerare både gällande Volvo Cars och SAABs personbils division. Det fanns ju goda möjligheter nu att få båda personbilstillverkare i svenska händer igen, men inte, nästan helt dött från svensk håll och regeringen tycker jag betedde sig mycket förvillande också. Nu är Volvo Cars kinesiskt och SAABs ägs av en upp över öronen belånad Holländs entreprenör samt den halvskumme ryssen Antonov. Sverige är nog världens absolut minst nationalistiska land? Men självklart hoppas jag att det går bra både för Volvo Cars och SAAB ändå (trots ägarstrukturer och små volymer). |
|
|
Nej, jag hatar verkligen inte döda föremål. Detta synsätt reducerar lätt som sagt diskussionens kvalité. Likaså handlar det ju inte om en rättegång där olika åsiktsföreträdare ska leda vissa saker i "bevis"! Det går givetvis inte att vetenskapligt eller juridiskt bevisa om Saab kommer att lyckas eller ej. Vi kan endast göra en rimlighetsbedömning av de påståenden som Saabs företrädare, givetvis i vinstsyfte (vad annars?), gör. Det är ju just den presumtive kunden som ska ta ett stort ekonomiskt beslut att köpa varan, dvs bilen, i fråga. Om Saab ska lyckas måste de ju presentera en "glättad bild" där BMW-motorer utgör den senaste ingrediensen. Ur ett kundperspektiv måste man ju dock vara avsevärt mer kritisk och det är just där som väldigt lite av Saabpropagandan hänger ihop. Det blir så många saker som ska till för att märket för första gången i historisk tid ska bli stabilt lönsamt att det tappar verklighetsförankring. De flesta vill trots allt inte lägga stora summor pengar på ett märke som försvinner. Om man har en empatisk inställning till de anställda i Trollhättan, vilket jag tycker man ska ha, så låter Mini-produktion där mer tilltalande. Det BMW gjort med denna gamla BMC-avläggaren Mini är ju rätt imponerande även om man helt misslyckades med Rover/MG. Det som blir svårt att förklara för de flesta i Sverige är hur mikroskopiskt litet Saab är i ett globalt varumärkesperspektiv. De flesta tycks tro att Saab är ett mycket vanligt märke då man ser så många här på våra vägar, men så är det ju inte. Om man sedan måste köpa in så stor del av sina tekniska lösningar utifrån blir ju märkesidentiteten minst sagt urvattnad. BMW är ju raka motsatsen - något som även saabledningen tycks medveten om i sin djupa vördnad inför sin "nya partner". |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.