AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.515

BMW + SAAB = sant?

Sida 2 av 3
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Kul att SAAB-älskarna får gasa BMW-motorer i framtiden :D Ska bli intressant att se vad Trollhättan gör med dessa.
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Tja, det blir kul så länge det varar!
Dvs tills Muller är pank och Saab till sist läggs ner.

*Wish I´m wrong...*
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Citroen och Peugeot har redan 1,6l BMW motorer i några av sina bilar.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Njae, det är lika mycket BMW som har Citroen-motor. 1.6 Motorn är utvecklad GEMENSAMT av BMW/Mini och PSA.

-------
//Lövet
Talade med några "BMW-herrar" i München för ett par veckor sedan. Om Saab inte lyckas (vilket är sannolikt) skulle BMW behöva Trollhättefabriken för en utökad produktion av Mini med just denna drivlina baserad på 1,6 litersfyran. Fabrikens nuvarande mycket, mycket låga produktionstakt skulle snart behöva ökas på för att tillfredställa den hela tiden ökande efterfrågan på Mini. Om Countryman slår i USA räcker inte tillverkningskapaciteten i Österrike till, Cowley har inget ytterligare utrymme så Trollhättan verkar perfekt. Man ska komma ihåg att det inte är Trollhättefabriken det är fel på utan Saabprodukten som är internationellt helt omöjlig. I Sverige vill/kan saabägarna inte inse detta. När man frågar BMW-folket om Saabs ägarstruktur möts man av tysta huvudskakningar - man har inget sagt, men samtidigt allt.

BMW kommer aldrig låta Saab bli en BMW med Saabmärke (nu är det ju en Opel/Vauxhall med annan kosmetik), man har inget att vinna på något sådant. Man är alldeles för rädd om varumärket BMW som tagit snart 80 år att bygga upp. En bra Minifabrik, möjligen även med tillverkning av BMW-modeller, passar dock in mycket väl.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag förstår inte vad medierna menar med SAMMARBETE?

Saab kommer köpa motorer från BMW, that's it! Det enda utbytet för BMW från SAAB är pengar.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Det är väl ett samarbete för det? "Hjälper du mig så hjälper jag dig". Det är väl så hela samhällen är uppbyggda? Om det sen är tjänster eller cash har ju ingen betydelse för det hela. Jag ser det som en Win-Win för båda parter.
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Imponerande att denna tråd fortfarande (Med ett fåtal undantag) lyckats hålla näsan över vattenytan.
Dvs befriat från dagiskommentarer om att "lägga ner Saab"

Detta är ju kalas för Saab, ett starkt varumärke att köpa motorer av. Politiskt rätt. Understryker entreprenören i Mullers agerande.

BMW i sin tur tjänar pengar på en ökad komponentförsäljning, och kan ta fram t-shirts till fanclubben. :)

Win - Win

Det bästa och långsiktigt mest solida affärsförhållandet är när bägge parter är sunt beroende av varann, så jag är övertygad om att vi kommer få se fler komponentköp från Saabs sida och även samarbeten på längre sikt.
Man behöver nog inte ha en kristallkula för att gissa på vilka kommande områden vi får se ett BMW/Mini/Saab projekt.

Eftersom jag är fullvuxen och inte "hejjar" på något märke tycker jag detta är riktigt spännande att åskåda.

FWD/RWD? det ena utesluter ju inte det andra. 4WD ;)
Visa användare
302
John John
M3GT-95
320iM touring-03
1502-75
Aktiekursen för Spyker gick spikrakt uppåt......
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
>>Heltsonika
Då har jag sammarbete med varenda affär som jag handlar i, enligt din deffinition.
För BMW är det här biznis.....sälja motor för att tjäna pengar. Det finns inga sammarbetsprojekt mellan dom båda företagen.
Hmmm, detta borde också innebära att vi riskerar få en masssa SAAB ägare hit till forumet? ;-)
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
mats_epost: Tyvärr finns vi redan här... ;)
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Marin: Visst är det business både för SAAB och BMW. Det är ett affärsavtal vilket i sin tur är ett samarbete. Hörde rykten om att BMW eventuellt ville utöka sin produktion av Mini och placera den i Trollhättan. Jag ser det som ett direkt led i ett samarbete som precis har påbörjats.

Det kan ju inte liknas i att du köper morötter på Ica istället för på konsum om du inte har skrivit ett avtal med ICA om att du kommer köpa alla dina morötter där i framtiden.

SAAB får säkert ett bättre pris än du och jag på dessa motorer ;)
Tycker samarbetet är helt klockrent, väldigt bra för SAAB. Inte särskilt många lär ju nu tänka "SAAB? Usch, använder de BMW motorer." utan tvärtom.

Möjligtvis att mera okunnigt folk som är ute efter snåla miljömotorer kan tveka eftersom BMWs mer sportiga prestanda profil fortfarande är såpass djupt rotad.

Men det vore ju trevligt om SAAB också kunde få köpa någon större BMW motor? ;-)
Media verkar vara extremt okritiska i Sverige när det gäller uppgifter från Saab. Hur kan man på fullaste allvar gå ut och påstå att man ska ha en helt ny liten bil produktionsklar 2012? Om Saab kunde ta fram en färdig kvalitetsprodukt på denna tid vore alla Sveriges industriella problem lösta, då hela den globala bilindustrin skulle överlåta allt sitt utvecklingsarbete till Trollhättan för sina produkter. Även de allra mest komptenta världsföretagen vill ha 5 - 7 år på sig att ta fram en produktionsklar bil! Lilla Saab tror sig klara detta på några månader vilket ju bara gör att ådrar sig löje. Det man möjligen kan göra är att köpa in en helt färdig bil (tex från GM), sätta i en drivlina som man nu talar om, och servera det hela med Saabmärken på. Detta blir i så fall till ytterligare bilindustriell bondkomik vilket inte ens de stackars saabägarna kan önska sig. Kom ihåg att produktionstakten i Trollhättan idag är ca 10% av den märket Mini uppnår idag! Att få lönsamhet med så mikroskpiskt små produktionsvolymer skulle kräva produkter i prisnivå som närmar sig Aston Martins! Visst kan man paketera om redan befintliga produkter, som man gjorde med Fiat i Polen, men är inte svensk industri i behov av mer kvalitativt högtstående lösningar? Märkligt att så få reagerar på så många orimliga uppgifter när det gäller just Saab!

Utländska media pekar till exempel mycket tydligt på svagheterna på nya 9-5. Själv upplever jag en avgrundsstor skillnad mot F 10an, något som även avspeglar sig i skillnader i produktionsvolymer.
Al
140
AlpineWhite
120dM E81 -09
332:
Den motor Saab köper av BMW skall i första hand användas till nya 9-3, en bilmodell som redan ingår i den affärsplan Saab jobbar efter och som det finns finansiering för. Det är denna som skall lanseras 2012. Utvecklingen av nya 9-3:an har väl redan pågått ett antal år och påbörjades alltså på GM-tiden, även om Saab sannolikt både varit tvungna och velat göra en del förändringar i konstruktionen efter att de lämnade GM.

En ny mindre Saab (9-2?) finns det ännu inte någon finansiering eller officiell tidplan för, även om Victor Muller sagt att han gärna skulle se en sådan modell som nästa steg.

Om jag minns rätt har Saab sagt att de enligt nuvarande affärsplan skulle kunna nå lönsamhet med en årlig produktionstakt på ca 100 000 bilar.
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
332>>
Kliv ner från de höga hästarna och slappna av.
Du plogar fram som om du visste allt, och din åsikt är den enda rätta.
Att vara så insatt i Saabs verksamhet, LRP och affär för att kunna döma ut den, och samtidigt inte förstå viken modell motorn skall användas till, pfff....
Nej, om jag inte vet vilken modell motorn ska användas i är givetvis inget problem. Vad som dock är betydligt värre är att Saabs ledning inte verkar vara helt säkra i denna fråga då de ger mycket otydlig information. Jag förstår att man är stressad och ser sig över axeln med kronofogden i hälarna, men man behöver knappast befinna sig på några "höga hästar" för att vara kritisk mot alla informationsridåer man arbetar med.

Lönsamhet vid 100 000 bilar har man aldrig lyckats med tidigare. Visst, kan man få ut oskäligt höga priser för sina produkter är det kanske möjligt ett kortare period, men det låter knappast seriöst. Den "nya 9-3" som man talar är tydligen en återanvänd GM-prototyp som ska få en motor med "BMW-anknytning".

Om man nu, som man säger sig göra, beundrar BMW så mycket då de är så fullkomligt överlägsna (vilket jag i sig kan hålla med om i de flesta avseenden) varför ska jag då som kund inte köpa hela bilen från BMW utan lägga mina pengar på en dokumenterat misslyckad GM-teknik? Med misslyckad syftar, jag på en teknik som föranlett GM att avtvinga skattebetalarna 500 miljarder (!!!!!) på ett par år.

Alla dessa kommersiella påståenden som serveras av Saabs ledning tål knappast någon ingående logisk granskning. I Sverige är man tydligen desperata att hålla Saab i gång till varje pris, speciellt nu då Volvo blivit kinesiskt, men titta på Saabs ägarstruktur och fundera lite till!
Al
140
AlpineWhite
120dM E81 -09
332, om du nu hatar Saab så mycket finns det säkert särskilda forum för detta, men hjälp gärna till att hålla denna tråden saklig. Hjälp oss gärna skingra dina egna dimridåer genom att peka på fakta och konkreta exempel.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Ja, låt det inte urarta till en hattråd...

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.