|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
w00t? Länk Några spontana kommentarer? :-) mvh Anders | |
|
vi väntar med comments tills på onsd :) |
|
| Får man hoppas på en "9-1X" med 2.3T-motorn och BMW:s 1-serien chassieteknik?...Gärna med en väl synlig APC-box monterad inne i handskfacket med hål för pot:arna ;-) | |
| då blir saab genast en mycket mer spännande bil hehe | |
| Kommer vi äntligen få se en framhjulsdriven BMW!? | |
| Du menar väl inte att du går o väntar på en FWD BMW?? ;) Retro 9-2:an på 1 seriens bottenplatta kanske? Men det skulle bli väldigt fel med bakhjulsdrift på den! :) Länk | |
| Hur menar du nu? Jag har ju precis sålt min 330iM pga den värdelösa bakhjulsdriften. | |
| Oj, det var ord o inga visor! Kan väl säga att jag besitter ingen fanatism själv beträffande vilka hjul som ska driva. Men faktum är att bakhjulsdriften ger åtminstone BMW en trevlig viktfördelning, vilken jag inte finner i Volvo, Audi, Saab m.fl. som är ena riktiga framtunga släggor. Jag tycker nog att en framhjulsdriven BMW blir nästan lika fel som en bakhjulsdriven Saab 9-2. Eller 92... | |
| *Fniss* | |
| F-n du fick mig där! :) | |
|
Då BMW blir framhjuls driven så lämnar jag märket efter 25 år. Det enda positiva är väll att dom får lite riktiga grejer i sin gamla saabar :) |
|
| Jag har mycket svårt att se att BMW kommer göra en fwd bil bara för att SAAB vill ha en bottenplatta av dom =/ | |
| mini-plattformen är ju också bmw glöm inte det :P sen har ju bmw sagt att en kommande 0-serie blir framhjulsdriven | |
|
Lär väl knappast vara så att BMW överger bakhjulsdriften. Däremot har det ju sedan en tid spekulerats i att BMW Group utvecklar en mindre framhjulsdriven plattform som komplement, där de kan dela mer teknik med bl.a. Mini. Skulle tro att vi framöver kommer fortsätta se bakhjulsdrivna BMW med de egenskaper vi är vana vid, men att vi i en eller annan form även kommer få se ytterligare framhjulsdrivna modeller för de som föredrar det. Finns ju trots allt de som väljer andra märken just för framhjulsdriften, hur dumt det än låter :-) Om BMW Group även kan erbjuda vissa framhjulsdrivna modeller, möjligen under varumärket BMW, men som samtidigt håller fast vid BMW:s andra kärnvärden (bortsett från bakhjulsdriften) borde det ju kunna ge ytterligare marknadsandelar, så länge de gör det på rätt sätt och man ser detta som just ett komplement och inte som ett sätt att försöka få sina BMW-kärnkunder att gå över till framhjulsdrift. Sannolikt är det väl intressant med dem för en partner på denna framhjulsdrivna plattform för att få upp volymer. Nu verkar det ju framför allt vara motorer som diskuteras. Enligt Bloomberg pratas det bl.a. om en 222-hästars motor till nya 9-3 som ännu inte finns i några BMW-modeller, div dieselmotorer samt plattformen som används för Mini Countryman. Vem vet, om ett samarbete där BMW Group förser Saab med motorer m.m. skulle lyfta Saab och stärka dess varumärke kanske det i förlängningen skulle kunna bädda för ett djupare samarbete där BMW Group köper Saab/Spyker. På så sätt skulle ju BMW Group inom koncernen kunna utveckla framhjulsdrivna modeller/plattformar för de nischvarumärken (Saab och Mini) som är särskilt förknippade med en historia av körglada modeller med denna teknik och redan delar vissa av BMW:s kärnvärden (men inte alla) samtidigt som BMW som varumärke kan fortleva som ett varumärke som står för bakhjulsdrift. BMW Group bör ju inte ha allt för mycket att förlora på att hjälpa Saab stärka sitt varumärke/status till att bli den starkt lysande stjärna inom framhjulsdrivna körglada bilar som det egentligen borde vara, även i praktiken, så länge det inte öppnar för en sammanblandning mellan varumärkenas kärnvärden och vilka som står för bakhjuls-/framhjulsdrift m.m. Samtidigt tjänar de pengar på att sälja motorer m.m. till dem under tiden. Om/när läget är rätt skulle de kunna köpa Saab/Spyker för att kunna få ytterligare utväxling av detta. Saab inom BMW Group borde likt Mini kunna bli ett varumärke som delar vissa av BMW:s kärnvärden, men som fullt utvecklat fungerar som ett komplement och nischmärke utan att för den skull kannibalisera allt för mycket på BMW. |
|
|
En liten reflektion: BMW med en tradition som producent av tekniskt ledande bakhjulsdrivna och körglada bilar vill utveckla utbudet med fler körglada framhjulsdrivna modeller inom fler segment för att ta marknadsandelar och dela utvecklingskostnader med Mini, men saknar ett varumärke att göra detta under (finns en gräns i hur många segment Mini kan vara framgångsrika i). Skulle de använda varumärket BMW skulle det skada dess kärnvärden och del kunder kanske skulle lämna märket. Saab har ett varumärke som historiskt förknippas med körglada, framhjulsdrivna bilar med innovativ teknik, men där de senaste årens ägande av GM gett en bitter eftersmak av "badge engineering" och tvivelaktig premiumkvalitet där bilarna inte riktigt lever upp till sitt varumärke. De behöver en partner som kan hjälpa dem att leverera det de lovar fullt ut och stärka känslan av premium inom sin nisch. Vore inte ett samarbete mellan BMW Group och Saab/Spyker kunna bli en win-win-situation där båda företagen har mycket att vinna? |
|
| Tycker det låter lite äckligt... | |
| Jag vill bara förtydliga det hela med att jag bara ville skapa lite ögonbry och se om någon tog till sig. Det var inte allvarligt menat och jag gråter den dagen BMW blir en framhjulsdriven SAAB. Men diskussionen om en FWD BMW tog i alla fall lite fart ;) | |
|
Utveckla gärna vad du menar med "äckligt". Nu kör jag ju BMW sen ett par år och är helsåld. Kan inte riktigt se framför mig varför jag skulle byta märke, men för mig är Saab ändå ett varumärke som i sitt budskap stämmer överens rätt väl med vad jag önskar av en bil, om de nu bara nån gång skulle lyckas skapa en bil som både går att köpa och som lever upp till dessa förväntningar. Hittills har det väl gått sådär... känns som en passion där förutsättningarna för att lyckas aldrig riktigt infunnit sig, men där viljan och kompetensen hela tiden funnits i bakgrunden. Med tanke på hur stark passionen som drivkraft är och hur starkt detta lyst igenom för Saab under skilsmässan från GM är jag mycket nyfiken på att se hur det skulle kunna utvecklas om de fick en riktigt stark partner som också kan hjälpa dem realisera sin passion. |
|
|
jag tror inte på att bmw ska köpa saab om annat för att lägga ner skiten. de är för lika. om de blev framgångsrika så skulle de kannibalisera på bmw:s modeller. Mini och RR har en annan målgrupp och kompletterar varumärket, det är den stora skillnaden. samarbete med motorer är mer ok och kanske i viss mån bottenplattor. men jag vill inte att bmw ska bli en ny vw-koncern som har ett gäng olika prisnivåer på samma bil. jag vill helt enkelt inte att det ska finnas budget-beemers. t.o.m. min audi-älskande bror har helt gått över till att bmw nu. faktumet att han äger en skoda för tillfället stärker bara min teori. mor som kör golf sneglar på 1-serien, far kör volvo och är sugen på 5-serien. |
|
| Äckligt = Liten trång bullrande plåtburk! Vill inte att BMW skall förknippas med detta. | |
Conan999 |
Jasså SAAB o BMW blir samma sak nu :)) Conan999 |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.