|
|
|
|---|---|
|
Tänkte fräsha upp stötdämparna på min gamle 325 cab -89 men det visar sig vara ganska svårt att hitta rätt dämpare. Om jag förstår det rätt räcker det med att de är 51 mm för att passa, men sen finns det ju olika 51 mm att välja på, "vanlig", touring, cab och ix. Min har artikelnummer 31321133560, kollar man på RealOEM så sitter dessa endast på cabbarna. Jag antar de är annorlunda för att klara den extra tyngden. Kollar man på de andra har en 4-dörrars 325 nr 31321135892, såvida det inte ska vara Sport, då är det 31301133438. Denna (31301133438) sitter som standard på 325 touring. Kollar man sen i Biltema katalogen blir förvirringen ännu större, där har de både touring och sport dämpare för e30 -89, men det nämns inget om det är 45 eller 51 mm. Jag får väl anta att de bara har 45 mm då eller? Kollar man på Schmiedmann så har de två att välja på: Vanlig och Lowtec. Lowtec är "kort", men hur kort då? Jag har framvagnen sänkt 3 cm men det finns ju sänkningssatser som sänker 6 cm. Dessutom, på schmiedmanns "vanliga" står det att den passar alla med 51 mm fjäderben, men kollar man originalnumret visar det sig att det är 31321135892, dvs ej samma som 325 touring, eller min cab. Det måste väl ha att göra med hårdhetsgrader här eller hur? Den vanliga är mjukast, sen kommer touringen och sist kommer cabben. | |
|
Cabrio är mer än 100 kg tyngre än sin motsvarande sedanmodell och har en kaross som har ungefär 80 % av sedanmodellens vridstyvhet. För att inte accentuera rörelserna i karossen har Cabrio mjukare fjädrar än motsvarande sedanmodell men samtidigt hårdare stötdämpare. I ETK kan man t.ex. se att en 325iC med M Technic sportchassi har samma framfjädrar som en standard 316! Då 325iC är nästan 250 kg tyngre än 316 blir den tydligen låg som en vanlig 325i M Technic men antagligen också mjukare med 316 fjädrarna. Å andra sidan har 325iC M Technic både hårdare stötdämpare och kraftigare krängningshämmare (21 mm) än en 2 dörrars 325i M Technic (20 mm). Skillnader i korthet mellan chassi och bromsar på cabrio och sedanmodeller Alla cabrio har skivbromsar fram och bak oavsett bilen har ABS eller inte. Alla cabrio har krängningshämmare fram och bak Alla cabrio har särskilda gas stötdämpare Alla cabrio 318iC-325iC har 51 mm fjäderben fram Alla 318iC-320iC, M3C har servostyrning som standard Alla 325iC har servostyrning som standard from 09/87 Kort sagt; till cab skall man ha cabstötdämapare och inget annat!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.