|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 316i -92 Problemet med den är att den varvar ur redan vid 165 km/h (i snål modellen finns inte varvräknare men jag uppskattar varvtalet mellan 5800-6200 rpm) Läser man modellguiden så ska modellen gå att pressa upp över 190 km/h men då skulle jag spränga motorn. Det känns som att man plågar bilen redan vid 140, jag misstänker att förra ägaren har bytt låda eller bakaxel och förändrat utväxlingen. Bilen går som en dröm, men det känns lite tråkigt att alltid känna det som om man har en växel kvar att ge. Är det någon som vet utväxlingen på de olika modellerna, kan det kanske rent av lösa problemet att byta axel till en 320 tex? MVH TimTin TimTin | |
|
Jo nånting måste vara bytt. Dom går mkt fortare än så. // Giv en olle! å gär`n rivar! |
|
|
Vad har du för däckdimension? Mvh |
|
|
Jag har orginal plåtfälg på 15" så jag antar att det är något som är bytt. Blir varvet högre om man byter till en äldre modell av bakaxel? // TimTin |
|
|
Vad är det för dimension på själva däcken då? Mvh |
|
|
Passar axel eller låda från en 316 eller 318 e-30 till 316 e-36?? // Tim |
|
|
Kanske en dum tanke, men det är inget strul med kopplingen?? kanske slirar lite?!?! ///Tobbe |
|
|
Det är allaround däck med ganska hög profil, kan var 65 70 // Tim |
|
| Nej kopplingen tar som F-n så den är det inte fel på. Däremot så är det lite kärvt att växla ner då bilen är kall... | |
|
Originaldimension borde vara 185/65/15 eller 205/60/15. Om du har för låg profil (för liten rullomkrets) blir det fel utväxling och bilen går inte så fort vid varvtalsstoppet. Iofs blir det samtidigt felvisning i hastighetsmätaren så enbart med ledning av den kan det vara svårt att upptäcka ev fel i utväxlingen. Om du har för hög profil (för stor rullomkrets) blir utväxlingen också fel och bilen kanske inte orkar att varva ur på högsta växeln. Samtidigt får du en felvisning på hastighetsmätaren som visar en för låg hastighet i förhållande till verklig sådan. Du tror därför att bilen går långsammare än den gör i verkligheten. Har du kollat med ex. en kompis som kör bakom att hastighetsmätaren visar hyffsat rätt? Har du kört till varvtalsstoppet när du säger att den inte orkar mer?? Mvh |
|
|
Hej Johan 185/65/15 låter som det är riktigt, Var sitter givaren till hastighetsmätaren? Jag har varvat bilen till den säger stopp och belägg och då visar hastighetsmätaren 165 Km/h. Jag har däremot inte kollat med någon vän, men man brukar märkar det på övrig trafikrytm om det skull slå mycket på hastigheten. 95 100 så flyter trafiken på normalt, vilket det brukar göra. Men bilen tokvarvar på alla växlar, det är tveksamt om jag kan dra bilen till 100 på treans växel, men jag kan säga att 0-70 så är det inte många som klår mig :-) bilen är urstark. // Tim |
|
| Jag ska tillägga att bilen går aldeles utmärkt i 40-45 Km/h på femmans växel, den till o med drar ganska bra på de låga farterna?? | |
|
Jag förutsätter att din bil har manuell växellåda! Det som tidigare ägare kanske har gjort är att sätta på en diff från en automatlåde-bil. Den skall enligt mina upg. ha slututväxling 4,44 mot manuella versionens 3,38. Det blir rätt stor skillnad på femte växeln i växellådan. Enligt vad jag vet finns det ingen annan E-36 som har högre utväxling än just 316i:s automatlådebakaxel. Jag vet inte heller någon standardväxellåda som inte har 1:1 på utgående axel på femman så det är nog liten risk att den är ändrad. Sedan finns dock chansen att man har bytt kugghjul internt i bakaxel eller växellåda. Mvh |
|
|
Hej igen Var kan man se modellbeteckningen på diffen eller slutväxeln? Hur ser jag om den är till en automat eller inte? MVH TimTin |
|
|
Står det inte i instruktionsboken? // Giv en olle! å gär`n rivar! |
|
|
Nej jag kan inte finna det någonstans, jag har beställt en modellspecifik handbok över bilen så jag ska kolla i den. Men det kanske kan vara någon hemmapulare där ute som vet det lite rappare. // TimTin |
|
|
Hej igen Nu har jag kollat i min lilla bok, men jag hittar inte seribeteckningen på slutväxeln. Finns det någon som kan hjälpa mig att ta reda på hur jag ser om det är en slutväxel från en automat som sitter på min bil. // TimTin |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.