|
|
|
|---|---|
|
Är intresserad av en 525 iX Automat -07, 4500 mil som finns till salu. Vad skall man kolla efter när det gäller slitage av fyrhjulsdriften mm? Bor ute på landet och behöver en dragare till lilla släpet samt båttrailern men samtidigt en körglad bil när man åker de 7 milen till jobbet. Rubbet | |
|
Hur stor båt har du och hur mycket väger ekipaget (trailer, båt, m m) allt som allt? När det gäller att plocka upp båten är en diesel att föredra, gärna med automat. Om det är så att du ofta drar runt på båten skulle jag rekommendera dig att titta på en 530xd istället. |
|
|
Automat + fyrhjulsdrift kan dra lite mer soppa än förväntat, länka gärna till annonsen. En 530 skulle jag ha siktat på, provkör gärna en diesel! Mvh |
|
|
Släpet är bromsat och har totalvikt 750 kg. Båttrailern är obromsad med totalvikt 600 kg. Så det är inga tunga transporter jag ägnar mig åt. Den här är väl max vad plånboken tål: Länk! Visst finns det billigare 530d men då är de ju äldre och/eller långmilare. Finns det några konkreta invändningar mot 525 iX och Xdrive? Rubbet |
|
|
Har haft en 530 IX och det var inga som helst problem med den kärran. Den drog 1,13 l/mil. 525 kan kanske vara lite för klen - men borde göra dig nöjd i alla fall. Kör nu en 530 XD och inte direkt något jag ångrar. En bensinare som gått 4500 med service gjord skall normalt inte vara några problem och en diesel som gått dubbelt så långt inte heller. Har du 7 mil till jobbet är alltid en diesel att föredra även om den blir dyrare i inköp. Time flies like an arrow, fruit flies like a banana. |
|
|
Jag är mycket nöjd med min XD. Jag valde X-drive framförallt för vinteregenskaperna. Jag hade höga förväntningar men de överträffades trots det under den första vintern. Helt suveränt! Annars märker jag aldrig av 4-hjulsdriften, aldrig någon nackdel alltså. På sommaren drar jag husvagn ca 200 mil, en boggivagn på 1800 kg. En gång på en camping efter mycket regnande så var det intressant att ikttaga alla framhjulsdrivna (även några bakhjulsdivna) som skulle försöka ta sig därifrån med sina husvagnar. Många hade problem på även på slätt gräs och de lyckades slira ner sig riktigt ordentligt i gyttjan (trots antispinn...). Campingvärden hade fullt upp att bogsera med sin 4-hjuling. Kön på dem som behövde hjälp bara växte och växte. Själv kopplade jag på vagnen, lastade in familjen och allt. Jag såg att flera log snett, sneglade lite och de tänkte säkert "-en låg BMW med breda däck och den där jättestora husvagnen, det kommer aldrig att gå..!" (Jag har ingen modellbeteckning bak). När jag helt obekymrat smög därifrån utan en tendens till slirning så var det många ansikten i backspegeln som såg ut som fågelholkar. Han som körde 4-hjulingen applåderade och gjorde tummen upp! Jag mäter den äkta bränsleförbrukningen varje gång jag tankar. Den brukar ligga på ca 0,85l/mil i genomsnitt (färddatorn brukar visa något mindre). Ibland 0,75 vid övervägande landsvägskörning (jag brukar ha farthållaren på 130 kmh). Med husvagn blev det 1,04l/mil i genomsnitt (mätt på diesel förbrukad under 200 mil). Jag kör då med farthållaren på 92 km/h för att slippa lastbilar i kö bakom och för att slippa hinna ifatt eller bli upphunnen av de blå/vita bilarna. (Det går givetvis köra snålare utan farhållare eller med farhållaren på 80 kmh.) 92 kmh innebär också att jag får göra en del omkörningar av lastbilar och andra husvagnar. Fullkomligt stabil även i 110-120 med husvagnen! (Jag är övertygad att x-Driven hjälper till att stabilisera även på torr asfalt.) X-drive/diesel med automat/farthållare är guld värt när man drar släp! Enligt dem jag pratat med kan man nog räkna med åtminstone ca 0,1l/mil lägre förbrukning på dieslarna från -07. Hur som helst så är jag helt nöjd med förbrukningen även på min -06. (Det är andra saker i bilägandet som kostar mycket mera än ett par dl per mil!) Så vitt jag vet finns inga typfel eller andra problem med x-Drive. Men se till att byta oljor i alla transmissioner för säkerhets skull ("life-time"- olja är rent nonsens!!) (Någon annan som har en E34 med en ägare?) |
|
|
rk: 525 och automat tror jag personligen är helt ok när du ska dra upp båten (manuell = mycket svårare) och när du ska dra dina ganska lätta släp. Jag tror inte att det blir några som helst problem! 530D har dock bättre vridmoment och gör nog stor skillnad om man hänger på en 1800 kg vagn + fullt lass. För övrigt så gillar jag skarpt färgen olivin (som jag tror att det är på bilen som du länkade, tots att de kallar den för guldmetallic...). Rentvättad och i solsken så tycker jag att det är en av (kanske den..) snyggaste färgerna! Jag hade gärna vald olivin men tyvärr så fanns den inte med M-paket. Lycka till! (Någon annan som har en E34 med en ägare?) |
|
|
Håller med "Hogan" Jag ligger ug på samma förbrukning. Valde min med pga av vinteregenskaperna, efter att sladdat av vägen med en bakhjuls driven så kommer det bara bli AWD och 530xi var det bästa och roligaste alt jag hittade och har inte ångrat mig en sek |
|
|
Hogan: har du några förbrukningssiffror att jämföra med mina? Hur mycket snålare går din nya 530XD? (Någon annan som har en E34 med en ägare?) |
|
|
Det var några år sen jag hade min XI - och har haft två 325:or där emellan. En 325i och en 325D. 325i drog 1,04 och 325D drog 0.69 på ca. 2000 mil. Min nuvarande bil har jag bara haft en vecka, men den känns törstig som en alkis en måndagmorgon och jag räknar med att ligga på drygt 0.9 - varför jag kommer att klampa in på BMW och be dem ta en titt (nybilsgaranti 10 månader till). Funderar också på ekonomitrim på Vtech. Jag borde kunna ligga strax under 0.8 tycker jag - mtp hur jag kör. För övrigt är en BMW med komfortstolar jäkligt skönt.. :-) |
|
|
Ja den borde ju dra mindre än min 06:a.. Konstigt.. Det jag kommer tänka på är att du bör kolla luftfiltret/insugsfiltret. Det verkar vara något med konstruktion/placering som gör att det blir ovanligt skitigt. Först tänkte tänkte jag bestämt ekonomitrimma/chippa/omprogrammera min bil då jag köpte den. Men jag är så nöjd så jag har avstått. Också lättare att avstå när man hör talas om så många som har fått allehanda konstiga proglem. (Någon annan som har en E34 med en ägare?) |
|
Villurski |
Lite off topic men ett litet tips till rk: Kolla efter en facelift när du ändå ska lägga så mycket pengar. Provkör åtminstone en likvärdig för att få en uppfattning. Tycker spontant (och ödmjukt!) att 279' är saftigt för en icke facelift även om den har få mil på mätaren. Eftersom du kör minst 14 mil per dag så kommer förmodligen milen ändå stå på en del när du ska sälja, eller? |
|
Hej och tack för alla inlägg i detta fantastiska forum! Jag har ringt föregående ägare för att höra om bilens skick. Handlaren säger ju guldmetallic men Transportstyrelsen säger grön så jag funderade på om den var krockad och omlackad men det troliga är nog färgen olivin enligt Ulf530. Det enda som oroar lite är att förre ägaren sa att den började dra mycket bensin på slutet. Han gjorde dock inget åt det. Jag ringde handlaren igår vid 15.30-tiden för att boka en provkörning men det var för sent på dagen. Han stänger kl 17 och behöver ha 6 tim framförhållning för att få ut bilen ur lagret! Snacka om kundvänligt! Jag kan ju förstå att han har bilarna i ett lager men varför har han inte kontoret i närheten utan ska istället åka tvärs över Sthlm för att hämta en bil som skall visas??? Nåväl får försöka boka in provkörningen nån annan dag mot slutet av veckan då jag kan ta ledigt nån timme. Sen gäller det ju för en novis att få igång iDriven så att jag kan kolla bensinförbrukningen… Jag skulle kolla upp den på Bildata på DN Motors hemsida men den verkar vara nere. Hittade sen bilsmart.se och där anges den till 0,65 på landsväg vilket jag har lite svårt att tro på. Jag återkommer! Rubbet |
|
|
Säljaren kanske vill rengöra bilen ordentligt samt polera den innan kund ser den? Att behöva 6 timmar låter lite väl extremt tycker jag allt. De gånger jag testkört ett objekt som står inne i hallarna har det tagit max 15-20 min att få ut bilen. Vanligen har det rört sig om enbart några minuter. Kunde du inte bokat tid för testkörning i morgon? |
|
|
Rubbet/rk: Nu har jag hittat din bil! ;) En facelift E61 525xiA med komfortstolar, eurokursen är normal nu igen: Länk Länk Annars hittade jag denna prisvärda Premium Selection 530xdA med sportstolar: Länk "Historisk" eurokurs: Länk Mvh |
|
|
Nu har jag provkört bilen. Den var väldigt skön att köra men hur jag än försökte så var den svår att få under 1,0 l/mil. Ska kolla en diesel istället. Är 530 minsta dieseln med fyrhjulsdrift o automat? Rubbet |
|
| Jag är ganska säker på att 530xd är den enda fyrhjulsdrivna dieseln. | |
Villurski |
Finns ju 525XD, men den är rätt ovanlig (finns någon sedan på Blocket). Om det dyker upp någon så borde de bli något billigare än 530XD. Men jag har svårt att tro på en lägre förbrukning i verkligheten på 525XD:n, där spelar nog körstilen en större roll. Min 525D med manuell låda har legat på 0,8 hittills med blandad stads/landsvägskörning och lite kul ibland (men mest sansad körning). Min uppfattning är att en 520D och en försiktig gasfot krävs för att komma ner rejält i förbrukning. Nyttjar man vridet så märks det i tanken. |
| Ja där ser man. 525xd introducerades tydligen i och med modellår 2009. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.