AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.856

Vibration vid inbromsning

Sida 2 av 2
Edit: Standard skivor/belägg inkl originalok men med stålomspunna slangar har jag endast för att det kan tänkas att Bilprovningen har synpunkter på min "annorlunda" bromsar. Mina 200 Euros skivor/belägg köpte jag på rek från andra M5 E34 ägare, o dessa ägare använder skivorna/beläggen o är mycket nöjda.
Vad kostar ett sånt Kitt då?
Mitt kit kostade knappa 40", men då valde jag till flytande skivor runt om (ca 3000 extra). Nöjer du dig med det minsta kittet (286mm runt om, 6 resp 4 kolvsok) så ligger det kring 20-25" har jag för mig.
Edit: Du kan även köpa likvärdiga "märkes bromskit", tex AP Racing, I mitt fall skulle priset ha blivit mer eller mindre identiskt men med den viktiga skillnaden att man skulle få tillverka egna adaptrar till oken samt bells till skivorna, inte helt enkelt om man inte har tillgång till en mindre mekanisk verkstad...Det som fick mig att våga ta steget o köpa "Kina Bromsar" var när en mycket känd bromsguru föreslog det själv...
Fy helvete vad dyrt... Men var det värt pengarna? Nä jag vill ju ha bra bromskitt eftersom jag funderar på att turbokonvetera bilen
Värt??Tja, gränsfall. Mitt mål var SNYGGA bromsar som är bättre än original så jag är mer än nöjd. Men så som jag använder bilen (entusiastbil) så är det ren over-kill. Om man däremot kör bana titt som tätt så är det en rimlig uppgradering. Då och då dyker det upp beg-kit, till under halva priset, mycket prisvärt. Sen kan man köpa beggade "Porsche bromsar" o anpassa de till sin bil, men då krävs det att man har tillgång till rätt verktyg så man kan tillverka adaptrar osv, med beggade "Porschebromsar" (inkl skivor) kan du nog komma undan med ca 10-15" gissningsvis. Mitt råd är FORTFARANDE att satsa på standardskivorna med riktigt bra belägg, du kommer långt med en sådan uppdatering, dessutom i princip gratis! Men pm du nu tvunget skall ha rätt "look" med motsvarande bromsprestanda så får man lätta plånkan, hur mycket beror på om man köper nytt eller beg... Fördelen med "Kina bromsarna" är att de är bolt-on, dvs modellanpassade. Nackdelen är att det klingar kanske inte så bra i folks öron med "Kina bromsar" (jag kör med K-Sport, Länk jag är i vart fall mycket nöjd, bra bett, inget "skrik", visst kan man höra slitsningen jobba,främst med nervevad ruta men det hör till...
Som sagt så har även AP-Racing mängder med grymma ok, eller vad sägs om vattenkylda ok för ca 60"/st? "Kina-bromsar" är mer eller mindre "Brembo kopior", finns mängder med kvalitativa märkesbelägg som passar om man nu inte är nöjd med de medföljande sport-beläggen (dessa är nånstans mellan Red & Yellow -stuff)
ok...nä får se vad som felet på bilen först o sen beställa ett par skivor hehe :D
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
varför ska du ha bättre än original egentligen? ny skiva + belägg original med tillsnyggade/nysmörjda ok tar 2.5 på besiktningen efter en inkörning. å du körde ju inte bana så varför ska de "ta" bättre än så?

gällande felet så hissa fram och snurra ryck och dra i däcket. glappa leder bidrar till fel sen får någon sitta i och trycka lätt på bromsen så märker ju du om skivan är sne när du snurrar däcket.
biltemas stabstag höll 200 mil för mig vintertid sen släppte gummit i båda...

BMW ownz
Det var bussningarna som var dåliga fick jag reda på idag...så skivorna är fortfarande ok... Men som sagt vill ha lite mer styling på bilen plus att jag funderar att turbokonventera det då vill jag att dom ska greppa bättre
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.