|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Hej..Jag har kfraftiga vibrationer i ratten på min 318is e36 95 när jag bromsar in...Är det mina bromsskivor som är kassa då? Och när jag kör över 120km/h så får jag också kraftig vibration är det för att fälgarna inte är balanserade eller måste man göra en hjulskjustering? | |
|
Vid inbromsning så skulle jag säga skivorna som är skeva...men som andra alternativ fägen/hjulinställning/däck som är skevt. Att du inte känner nåt efter 120 är också märkligt. När dem balanserar så kör dem upp till ca 100 km/h (?). Rätta mig gärna om jag har fel. Jag hade kollat upp skivorna och däcken först, sen fälgen, sen hjulinställningarna. "Riktiga män kör diesel" |
|
| Börja med att balansera samtliga hjul...Sned/ojämnt slitna däck kan ge diverse konstiga "vibbar"... | |
| Hej tack för svaret... Ska ändå snart med den in på service så då kan dom kolla vad felet är på den... Sen finns det någon bra sida för bara BMW där man kan köpa reservdelar... Funderar på att ska sport bromsskivor | |
Ghost Rider |
kolla me www.bromsmannen.se där köpte jag mina |
|
hittade dessa Länk kan det vara äkta för det priset eller? |
|
|
Länk Bra grejer till bra priser, har handlat mycket där till min e46 compact. //Micke |
|
|
Jo men tror ni det är äkta brembo skivor? |
|
| Mitt råd är att ta en titt på www.ebay.de...Jag köpte 4 skivor inkl. belägg till min M5 för 2200 inkl frakt. Skivorna är Zimmermann, dvs inget "skräp". Såg lite snabbt att 4 skivor+ belägg landar kring max 150 Euro för din bil | |
| Länk | |
| kan även vara länkarmsbussningarna hade också vibrationer vid inbromsningar förut, bytte dom så blev det bra! | |
|
Håller med Jo4l! Länkarmsbussningar men även stabilisatorstag. Jag trodde först mina skivor var skeva, visade sig vara stabilisatorstagen, hade nästan exakt samma problem som du. Lite billigare att köpa stag på Feltema för 129 kr/st än att köpa nya skivor! |
|
|
Tack dawwe men passar dom min 318is om är coupe? Jo4l jag ska in med den imon så vi får se vad dom säger |
|
| Min länk är till E36 med skivor runt om, dock så kan man ha ventilerade eller solida främre skivor, samma sak bak. Du får helt enkelt kolla upp va du har för skivor på resp axel. Min gissning är att 318is (140hk?) har ventilerade fram o solida bak...Har du trummor bak (318 med 113hk?) så är det tänkbart att du har solida skivor fram, men de kan lika gärna vara ventilerade. Oavsett vilket så klarar du dig med 150 Euro. | |
| Det är så att dom är bytta en gång innan av förra ägaren så det är nog ventilerade både fram o bak....men jag vill ändå ha sport skivor alltså slitsade eller borrade...så min fråga är då ska jag satsa på dom brembo skivorna jag länkade innan? | |
|
Herr_Kajan: Brembo-skivorna i din länk är äkta. Men beställ för guds skull inte utanför EU! Skivorna du länka till finns i Kanada, till det angivna priset kan du räkna med ytterligare 500 i frakt, o sedan moms o tull på alltihop, dvs svindyrt i slutändan... Jag är övertygad om att 150 Euro's kitet kommer uppfylla dina förväntningar, visst finns det bättre skivor/belägg, ,men knappst mer prisvärda! |
|
|
Herr_Kajan: Brembo är "kända" för att slå sig, precis som BMW original... Brembo till din bil: Fram Länk Zimmermann fram inkl belägg: Länk Finns säkert borrade/slitsade skivor till bakaxelen med, du får leta själv. Men mitt råd är att köra standardskivor. Borrade skivor spricker.... |
|
| Tack dawwe såg fel på min länk trodde det var Italien dom såldes ifrån... Jo jag har hört rätt mycket om att borrade skivor spricker se om man hittar slitsade fram o bak | |
| Om du nu vill ha bättre bett i bromsarna så är mitt råd att du köper helt vanliga "4 skivor för 100 Euro" (utan belägg). Sedan köper du riktiga belägg, lägst EBC Red Stuff, kanske kan du våga dig på Yellow Stuff. Finns andra riktigt bra belägg men det var dessa två jag kom på på rak arm. Beläggen är dyra (räkna med kring 1500-2000kr runt om) men du kommer få betydligt bättre bett. Vill du däremot bara ha "snygga" skivor så är det en annan femma.... | |
| Hur är dom Green stuff då som broms belägg... Jag vill både att dom ska bita hårt o se snyggt ut... Mekonomen och ad center säljer ju bra skivor annars men vet ej om priset är st viss eller par | |
|
Greenstuff är typ som vanliga belägg, köp INTE. Redstuff är snäppet värre, Yellow Stuff är riktigt tuffa belägg på gränsen att man kan ha de till vardags. Om "money is np issue" så är mitt tips att att köpa sk "Kina bromsar", dvs uppgraderingskit med skivor, belägg, ok o stålomspunna slangar. Har själv ett sådant 356mm kit runt om på min M (8-kolvsok fram, 6-kolvsok bak, slitsade skivor). Kalla är de möjligen något sämre än original men efter 2-3 inromsningar så börjar de bli livsfarliga, för de bakom.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.