|
|
|
|---|---|
|
Har fått två problem med Min 520, har gett upp tomgången så den ligger på 1100-1400v hela tiden? Sen kan den vid vissa uppstrter varm som kall börja varva som en "Raggare" att den gasar upp till 1500v och går ner till 900v sen upp igen! men de lägger av efter man gasar till eller kör iväg och då hamnar tomgången igen på 1100-1400v? Tacksam för svar! | |
|
Kolla tomgångsmotorn som sitter under insugsröret. Om den pajjat så blir tomgången så där. Det bästa är att prova med en annan. Kolla även om det är torra slangar runt den och att det inte drar tjyvluft. |
|
|
Det där hände med min, läste mig fördärvad efter vad det kunde vara, vi hittade aldrig felet. Ta loss tomgångsmotorn och rengör den, min såg rätt svar ut. Kolla bäljen efter sprickor. Luktar det råbensin oförbränt om avgaserna? |
|
|
Nu i morses hände de jag inte trodde skulle hända. bilen starta som vanligt men började varva upp och ner sen dog den helt och startade upp igen och då fanns ingen tomgång utan startade och bara sjönk i varv tills den dog nästan direkt! är de tomgångsmotorn som seglat mot ljuset eller annat fel? |
|
|
Har du kollat luftbälgen mellan insug och luftfilter? De är i princip alltid spruckna om den inte är bytt. Tejpa med vulktejp så länge och se om det blir bättre. Beställ sedan en ny. Hjälper inte det, så gör följande: Koppla loss kabeln till luftmängdsmätaren och se om bilen går bättre då. Gör den det, så är LMM trasig eller smutsig. Köp något rengöringsmedel för LMM och plocka av den och gör rent. Prova igen, först med LMM inkopplad. Funkar det bra då så är problemet löst. Funkar det inte, men funkar när du drar ur sladden från LMM, så får du byta LMM. -- Markus |
|
|
vart i garaget idag och började riva lite. följde dina råd och ingen bälj/slang var skadad! Sen så funkade de inte utan lmm, han inte köpa rengörning, men började pilla på tomgångsmotorn och smorde upp/rengjorde den! och monterade tillbaka allt då fick jag en perfekt tomgång i på ca 600-700v i 5 sek sen dog den och sen när jag startade den igen så starta den bara och dog direkt, drog då ut kontakten till tomgångsmotorn och då när jag startade så gick tomgången upp till ca 1100-1300v och varvade upp och ner!?! Blir inte klock på detta! |
|
| Byt tomgångsmotorn. Brukar aldrig gå att fixa dem. Du är nog felet på spåren. | |
|
ok. tack! funderar om de kan vara så illa att lmm oxå är trasig? |
|
|
Koncentrera dig på en sak i taget, det är onödigt att byta grejor som inte är trasiga. Efter din felsökning så sätter jag också mina slantar på tomgångsmotorn. -- Markus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.