|
|
|
|---|---|
|
Hej alla Min ögonsten har varit inne på service för cirka 300 mil sedan och allt har varit frid och fröjd. Men när jag satte mig i bilen i dag och skulle köra hem så lös INSPECTION + en lite klocka. Hmm verkar skumt då jag har 4 gröna pluttar kvar. Så jag dök ner i min tyska (?!?!) instruktionsbok och märkte att min skoltyska är inte vad den har varit. Där står (citat): (sidan 14 om någon vill följa med i sin egen bok) "Uhrensymbol in Verbindung mit INSPECTION: Zeigt den fälligen Bremsflussigkeeitwechseln an" Hmm vad jag kan tyda av detta så är det något (gissningsvis bromsoljan) som det är dax att byta. Om jag fortsätter längre ner i texten så står det också mycket riktigt att det handlar om 2 års intervaller som denna mystiska vätska skall bytas. Då till min fråga. Hur brådis är det att låta BMW titta på detta?? Bilen har som sagt var inne för service för 300 mil sedan och jag hade inte tänkt att serva den än på ett tag. Och vad är Bremsflussigkeitswechsel??? /Sillen | |
| Bremsflussigkeitswechsel = Bromsoljebyte | |
| Tack för svaret då vet jag det. Då är bara frågan hur brottom det är att byta den. Kan jag vänta tills nästa service/oljeinspektion (800-1000 mil) ?? | |
| Ingen som vet??? | |
|
Beror på hur noga du är..annars är det säkert ingen fara. Du kan ju be någon lämplig verkstad kontrollera kokpunkten på bromsoljan och låta dem ge ett utlåtande om du är osäker. Mvh Janne. |
|
|
Hur lång tid tar det innan du har kört 800-1000mil? Bromsvätskebytet är inte relaterat till antalet mil utan tiden. Det beror på att bromsvätskan drar åt sig fukt. Bytet sker för att kokpunkten inte skall vara för låg. Det blir risk för ångbildning och bromsbortfall vid upprepad hårdbromsning om vattenhalten är för hög. Dessutom riskerar du rost i systemet. Mvh |
|
| Skulle tippa att det tar mig ungefär 6 mån att köra 800-1000 mil. Skall jag byta innan??? | |
|
Jag hade nog bytt! Om du är osäker, gör som Janne T föreslår. Mvh |
|
| Någon som vet vad det kostar att byta bromsoljan på Bmw verkstad/vanlig verkstad?? | |
Kowalski |
Sillen: 800 kronor kostade det på BMW i Lund för knappt ett år sedan...hutlöst! Jag fick det bytt på en mindre auktoriserad verkstad för 200 kronor och då fixade de även nummerskylts belysningen :-) |
|
Jag betalade drygt 600 hos BMW Solna. Byt bromsvätska det är en billig livförsäkring! :) |
|
X. |
Samma sak hände mig idag... INSPECTION + en klocka lyser trots att det är ett gäng gröna blippar kvar. Om jag förstår saken rätt så innebär detta alltså att det räcker med att bara göra ett bromsvätskebyte nu, och vänta med inspection tills det gröna "tagit slut"? |
|
Ja, X! Bromsvätskebytesintervallet (vilket ord!) är oberoende av vanliga serviceintervallen. Mvh |
|
X. |
Ok, tack! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.