|
|
|
|---|---|
|
Jag köpte en 120d i somras, min första bmw. Jag är jättenöjd med bilen i helhet förutom att växelspaken är ganska trög. Är detta normalt för bmw? När jag köpte den tänkte jag att det säkert berodde på att den var ganska ny (få mil). Blir så j-vla avis på tjejens audi 2.0 tdi -07 som har en underbar växellåda. Behöver jag lämna in bilen för kontroll eller finns det något jag själv kan göra? Mvh: Alexander | |
|
BMW är ju kända för att ha växellådor som känns "köttiga" - precisa och med mekanisk känsla samtidigt som de har ett visst motstånd när man lägger in växlarna. Personligen tycker jag detta är en av sakerna jag uppskattar mest med bilen. Det känns verkligen som att man växlar, snarare än att man väljer växel, om du förstår vad jag menar. Enda gången jag önskat en mindre trög växellåda var när jag brutit högerarmen och varje växling blev som tortyr :-) Däremot skall det ju inte vara trögt på så sätt att det är svårt att få i rätt växel. I såna fall kan det nog vara något problem med din växellåda. När det är riktigt kallt (typ -15) får man dock räkna med att det ibland kan vara lite extra trögt att få i vissa växlar alldeles direkt efter kallstart. |
|
| Du jämför ju med an Audi som har fantastiskt mjuka och lena lådor, växlarna bara ramlar i:) men BMW är lite mer "racing" där kärvar de lite o går rätt trögt, jag gillart:) | |
| jag har inte så mycket att jämföra med men seg skulle jag väl inte säga att den är, inget som man skulle kunna klaga på iaf:S åk in till BMW och prova en annan dom har inne är väl enklast:) | |
|
Fick min låda utbytt pga trög 1:a och 2:a vid både kall och genomvarm bil. Nu trögar och "klonkar" 2:an ibland medan 1:an och övriga vxl funkar perfekt. "Köttiga" och tröga men det ska det vara konsekvent. Har M-spak vilket naturligtvis gör växlingarna lite trögare. BMW känner till problemet. Länk |
|
|
På vilket sätt gör en "M-spak" växlingarna trögare? Mvh. Richard |
|
|
M-spaken är kortare |
|
|
Tack för alla svar! Var faktiskt o provkörde en liknande modell med M-spak och den kändes likadan. Tror att övergången från en högvarvig sportbil till en diesel gjorde att jag växlade som en rookie :/ Har numera inga problem förutom när den stått ett par dagar och det varit kallt. Då kan det vara ett h-vete att få i ettan eller backen.. brukar dock lösa sig om jag går igenom alla växlar från 6:an och nedåt. Antagligen dags att byta olja i växellådan... Igen.. Tack! |
|
| så trög borde den inte vara efter ett par dagar, vet inte om jag har annan växellåda men efter 4 dagar i ca 20 minus och kallstart i samma temp var det heller inga problem, precis som vanligt, enda man kunde märka var att tomgången på motorn var lite högre. | |
| Nja efter 4dagar i -20 så känns väll inte lådan som när den är varm kanske men man ska ju inte behöva slita för att få i växlarna, | |
| nä precis, inte samma som varm låda men absolut inga kraftantag för att få i växlarna(varken backen eller 1:an). | |
|
Alldeles onödigt trög tycker jag. Cab-Ing |
|
| Nja gillar man att köra aktivt och sportigt så ska den vara trög men ändå precis! Vilket jag tycker 1an är! Ska man bara fjösa runt och nu tycker den är onödigt trög så kan man ju alltid åka automat! | |
| Gillar verkligen växellådan på 1an. | |
|
Köpte en 120d -09 i somras och reagerade också på växlingen. Går trögt och 1:an och 2:an känns inte helt "synkade" eller vad man ska säga. Övriga växlar är som några av er skriver, sportiga, "köttiga" och med motstånd. Jag är inte klen men måste verkligen jobba med hela armen för att få i en växel. Audi är ju mycket mjukare och en sådan kan jag växla enkelt med handleden eller fingrarna. Blev dock förvånad när jag fick en 320d som lånebil, vilken hade en mycket mjukare växling. Passade på att be verkstaden ta en provtur när jag hade den inne för ett garantiärende. De tyckte inte det var något fel på lådan och sa att BMW har lite hårdare växellådor på sina bilar. De tillade att jag inte skulle oroa mig för några framtida problem med lådan. |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Tycker också de är alldeles för tröga på ettan tvåan, oljan bytt två gånger men sjukt trögt ändå. Fått tipset smörja upp växelllänkaget eller byta, var sitter detta och hur kommer jag åt? Går det att byta ut m-spaken till en standard som är lite längre? |
|
Ja det går att byta, mycket enkelt dessutom. Jag har bytt "åt andra hållet" så har därför en knopp till salu om du är intresserad. Den är från en e90/91 men den bör passa. Länk |
|
|
Jag hade bilen inne på service nyss och bad dem provköra och kontrollera växellådan o länkaget. De hittade inget fel och det tipset jag fick var att det kan hjälpa att byta olja. Tror dock inte på detta då jag antar att det blir likadan olja med samma viskositet. Mitt bästa tips under vintern är att alltid lämna bilen med backen eller 1:an i. Då slipper man trögheten av någon anledning:) |
|
|
En växellåda ska vara lite trög. BMW lådor brukar vara fina att växla så det måste vara något tok med din låda? Lite långa slag tycker jag BMW lådorna har, men växlarna ska gå i bestämt och direkt annars är något på som sagt galet. Gillar man manuella lådor så rekommenderas testväxling av en Mazda MX-5 låda. Har aldrig växlat någon skönare låda, snacka om Glappfri precision och kortslagiga tajta lägen! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.