AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.924

montera motorvärmare

ma
15
marklind
bmw 316i compact
tjena jag funderar på att montera en motorvärmare på compacten nu till vintern, har hört att de ska finnas nåt som man kopplar direkt på kylarslangen, antar att de är de smidigaste valet och de billigaste? skulle vilja ha lite tips och råd angående detta. tacksam för svar
Hej. Vet inte vad jag skall skriva ang slangvärmare,men egen erfarenhet är att dessa inte fungerar vidare bra till bilar.

Satsa på en sk blockvärmare när Du ändå vill ha en bra funktion.

Nu vet jag inte vilka typer som finns till Din bil-modell,men det kan vara både block och sk kontakt-värmare.

Kontakt-värmaren är enkel att montera då inga frostpluggar behöver demonteras och ingen kylarvätska behöver tömmas, men som sagt vad och vilken typ/sort det rör sej om finner Du här Länk
Ls
443
LseBeemmer
Audi SQ5 8R

Tidigare ägt:
BMW 328i -99
VW Golf R32 -04
VW Golf VR6 Syncro -97
BMW 330i M-Touring -04
Audi 1,8 TSQ BSR -00
BMW 320i STCC -05
BMW 320d -09
BMW 340i -17
blockvärmare är mest effektiv sen kommer slang värmare, och sämst kontaktvärmare. enklast att montera skulle jag säga är kontaktvärmare, oftast bara en skruv. tyvärr vanligast med kontaktvärmare till bmw. kommer montera det på min nu snart, men när det är -20 och lägre så är det inte så kul, då skulle det va trevligt med blockvärmare.
ma
15
marklind
bmw 316i compact
okej kontaktvärmaren verkar intressant för att den verkar så smidig, men kanske inte jätte effektiv. men hur fungerar den var monterar man den?.

alex84 : tack för hemsidan dock verkar den lite krånglig, står inga priser eller nånting, lr är de jag som inte hittar de. tack för svaren
Ls
443
LseBeemmer
Audi SQ5 8R

Tidigare ägt:
BMW 328i -99
VW Golf R32 -04
VW Golf VR6 Syncro -97
BMW 330i M-Touring -04
Audi 1,8 TSQ BSR -00
BMW 320i STCC -05
BMW 320d -09
BMW 340i -17
finns blockvärmare (insticksvärmare) på mekonomen för 700kr, är den mest effektiva dessutom så jag tycker du ska gå på den. har du inte kunskap att montera den själv så känner du säkert någon som kan.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
finns det blockvärmare (insticks) till din bil så köp absolut en sådan istället för kontaktvärmare som ligger an mot utsidan av block eller tråg.
Ls
443
LseBeemmer
Audi SQ5 8R

Tidigare ägt:
BMW 328i -99
VW Golf R32 -04
VW Golf VR6 Syncro -97
BMW 330i M-Touring -04
Audi 1,8 TSQ BSR -00
BMW 320i STCC -05
BMW 320d -09
BMW 340i -17
håller med marin849.
Visa användare
345
Gr8ride
BMW 325i cab -90
BMW M5 -89

BMW CS #4005
Hej,

kontaktvärmaren skruvas mot motorblockets underkant med en M8-skruv.
Grenröret går precis brevid, så en värmestrumpa måste träs över grenkopplingen från värmaren. Ingår i kittet både från DEFA och Calix.

Gr8ride
ma
7.450
marin849
Men med kontaktvärmare går en betydligt större del av elen till att värma kråkorna istället för motorn. Effekten är så låg och verkar delvis på fel ställe att avkylningen mot luften snabbt drar ner uppvärmningstakten. På min bil är steady state i en vindstilla (dvs ideala förhållanden) lokal ca 30 grader över utomhustemp efter 12 timmar. Det är bara första timmen temperaturgradienten är hyfsad. Alltså bortkastad energi och för lite uppvärmning. Det hade blivit MYCKET varmare motor med SAMMA elkostna på KORTARE tid om man hade mer effekt (t.e.x. 1500w) och på rätt ställe. Dvs en slangvärmare mellan motor och kupeelement tillsammans med en elpump.
@marklind: Det jag ville länka till var i första hand vilken typ av motorvärmare som passar till Din motor ( Du har inte angivit årsmodell eller motor-typ,utan bara 316i Compact står vid Ditt alias ).

Du kan inte välja utan måste ta det som passar till Din motor ( gäller block resp kontakt värmare ).

Något utav dessa 2 ovanstående passar till Din motor.

Sen när det gäller slangvärmare som förvisso är enkelt att montera mot blockvärmaren ex,så kan man diskutera funktionen hos denna.

Det sitter termostat i motorn som påverkas av temperaturen hos kylvätskan.
Slangvärmaren värmer mycket riktigt upp vattnet,men först i kylaren sedan stöter den på patrull iform av termostaten som i sej blockerar cirkulationen till motorn.

Tro mej,jag har provat i e39an där min verkstad provade att montera en sk slangvärmare.
Kylaren samt slangen blev ordentligt varma,men motorn var iskall.

Till Traktorer används slangvärmare i kombination med en cirkulationspump.
Detta är väldigt effektivt,men detta kostar betydligt mer än en vanlig mororvärmare.

Kontaktvärmaren funkar sisådär,den smälter först av underlaget under bilen ( marken ) sen blir väl motorn lite ljummen om den står 3timmar typ.
Men bättre än ingenting :)
ma
7.450
marin849
det är inte så dyrt. en riktig värmare typ defa 411723 finns upp till 2000w. kostar 1300kr. cirkulationspump finns det redan på de flesta BMW, man sätter då dit ett relä så att den startar när värmaren startar. har man ingen cirkulationspump kan man köpa den som reservdel hos bmw så vet man att man får en pump av bra kvalitet.

slangvärmare på kylarslangen är som sagt något helt annat.

man får ju räkna in kostnaden för all bortslösad el också om man skall kämpa länge med en för klen värmare
ma
7.450
marin849
det är inte så dyrt. en riktig värmare typ defa 411723 finns upp till 2000w. kostar 1300kr. cirkulationspump finns det redan på de flesta BMW, man sätter då dit ett relä så att den startar när värmaren startar. har man ingen cirkulationspump kan man köpa den som reservdel hos bmw så vet man att man får en pump av bra kvalitet.

slangvärmare på kylarslangen är som sagt något helt annat.

man får ju räkna in kostnaden för all bortslösad el också om man skall kämpa länge med en för klen värmare
Skulle vara intressant att se vad Defa 411723 skulle åstakomma i en 316i ;)
ma
7.450
marin849
Uppvärmd motor på kort tid till avsevärt lägre elkostnad och därmed lägre totalkostnad är vad den skulle åstadkomma :)
Det går ju att koppla så att när motorn är t.ex. 60C startar kupefläkten och defrostar rutorna.
Precis som en Webasto bensin/dieselvärmare.
ma
15
marklind
bmw 316i compact
okej ni har övertygat mig, blockvärmare får de nog bli! sen ska man bara få tummen ur också men de löser väl sig tack för alla svar!
St
80
StefanE
325ti Compact -04
Här är DEFA´s:
Länk
Och här är installationen:
Länk

/Stefan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.