|
|
|
|---|---|
|
Har nästan bestämt mig för en Audi A4 3,0tdi Quattro -09 manuell. Dock är jag en aningen tveksam till manuell låda i denna bil. Fördelen är ju känslan och jag kör mest landsväg o småvägar. Undviker stockholm :) Har inte kört Bmw på länge, och vilken modell gäller om jag vill prova motsvarande i prestanda o pris. Någon som har erfarenhet av båda...? 330 xd automat eller manuell? | |
|
Jag provkörde en A4 3,0 TDI Quattro B8 med manuell låda och den var underbar. Jag har svårt att tänka mig att en tiptronic skulle kunna kännas bättre utan snarare sämre. Dem kommentarer folk har om 330XdA är inte positiva (törstig framför allt), med det i tankarna skulle jag ta en B8 alla dagar i veckan + att den är snyggare speciellt jämfört med pre facelift E90. Stephan |
|
|
Det är absolut inget fel på Audi B8 men stora dieslar är som skapta för automatlådor i mitt tycke. Enklast är väl om du provar båda märkena med olika växellådor och känner efter vad som passar dig bäst. Flåklypa |
|
|
Själv tycker jag nog snarare tvärtom... små dieslar passar bättre med automatlåda... de stora har oftare ett bredare effektregister och funkar bättre med manuell... Å andra sidan går det 'jävligt fort' tills det är dags för nästa växel på dem... växel 1-3 är ju lixom hopplös.. ;) 1;a för att få rull upp till ca. 20kmh 2;a hopppas över 3;a till 80kmh 6;a för resten och för att njuta av turbokraften.. :) Vad än alla säger om förbrukningen med manuell vs automat.. så i det långa loppet så sparar du MINST 1dl per mil. Å det är alltid gött att få bestämma själv... :) // Erik |
|
|
Håller med..en fyra måste nästan ha automat annars får man ju växla hela tiden om man kör stadstrafik. Kör man nästan bara landsväg så skulle det funka med manuell. Har haft en 330xd aut och det jag saknar när jag numera kör manuell är det konstanta suget när man accelererar. Å andra sidan så har man bättre kontroll över effekten med manuell. Det är för- och nackdelar med allt.. Inte jämfört förbrukning med en a4 men dock mot a6 3,0q och då var min ca 0,1 l/mil billigare än den, både stad och landsväg. |
|
|
Manuell sexcylindrig diesel tycker jag är en ren fröjd på landsvägen. I stan fungerar det också bra, men jag förstår att många föredrar automat här. Men på landsvägen ger det underbar kontroll med manuell låda och har aldrig saknat automat på mina landsvägsturer med en 325d -09. __________ Mvh Grelle |
|
|
Skulle aldrig i världen byta bort automat lådan i bilen. Inte många bilar som hänger med 0-100 km/h min kopis 335d har gjort några försök. En annan kompis har en Audi S4 V8 -03 manuell 344 hk han hinner inte med växlande. Nej start snabb är den med automat. En anna bekat har en A4 3.0 q manuell den hänger inte med 335:an så man vill inte testa... =) Att 330 xdA skulle vara törsig håller jag inte med om. Från noll mil till idag har den gott 550 mil står färddator på 0,73 l/m. Den gamla 330dA gick oftast på 0,68 l/m... Mvh, Erik |
|
|
Erik: "färddator på 0,73 l/m" Vad drar den i verkligheten och vilken typ av körning gäller det? Motorn har blivit betydligt snålare sedan den uppdaterades till 245-hästaren. Min -07 drog 0,9-1 l/mil blandad och 0,7-0,8 på långkörning. MVH Christofer |
|
|
crille82: Det är ju ganska blandakörning, denna veckan har jag snurrat runt i malmö city,men någon avstickare till lund och helsingbor. Mycket tid står jag still och pratar i telefon eller kolla något i PC, då óftast med bilen igång. I morgon drar jag hem till Karlstad då är det 55 mil långkörning. De flesta jag känner tycker nog jag gör ganska fort, ligge oftar 20-30 Km/h för fort och gillar fullgas vid omkörning och påfarter. Den gamla gick betydligt billigare med 17" friktion vinterhjul. Har inte orkad mäta en tank än, kanske skall göra det nästa gång. Skall tanka i morgon. Mvh, Erik |
|
|
Erik: Om du bara har färddatorn att gå på så tror jag inte du kan säga att "Min bil drar såhär mycket" Jag upplever att färddatorn alltid visar fel, dock är det inte alltid felvisningen är lika stor. Exempel från min egen bil: Färddatorn - verklig förbrukning 7,4 - 7,0 7,4 - 7,7 8,6 - 8,6 8,4 - 8,7 10,3 - 11,0 osv osv Det är aldrig konstant och varierar väldigt om man ser till vilken typ av körning man gör. Men helt ärligt, alla ni som säger att ni ALLTID kör 20-30km/h för fort. Jag tror inte på att era 1800kg bilar med flerhjulsdrift, automatlådor, kombisar, 19" hjul, 250-300hk osv, osv tar 6-7 l/10km! Hur är det möjligt? Luftmotståndet i 140kmh torde för det första göra det tämligen omöjligt, vikten, de stora hjulen och antalet hästkrafter borde göra det än mera omöjligt. Tror mera på Crille82s siffror, det verkar mera logiskt. Att komma ner i de deklarerade förbrukningssiffrorna torde vara så jäkla tråkigt att ingen orkar engagera sig. Jag kan givetvis ha fel, men jag tror att förbrukningssiffrorna när det gäller att "skryta" om att ens bil drar så lite som möjligt, i de flesta fall, putsas en aning. // Erik |
|
|
Erik M-sport, du har powerpost! /Fredrik |
|
Sven B |
Automat är ett måste |
Verdi |
Heinz, Köp dig en modern bil istället för en gammal törstig Volvo så ser du att utvecklingen går framåt. Det man trodde var omöjligt för bara 5 år sedan är realitet idag. 1. Hjulen är i princip lika stora oavsett fälgstorlek om man håller sig inom det tillåtna. Däremot kan breda däck rulla trögare. 2. Att framför en bil i 140km/h konstant fart kostar lika mycket energi för en 335d som en 316d. Dock drar en större motor mer bränsle men det behöver ju inte vara så mycket mer. Vid acceleration så drar förstås en starkare motor mer men den kommer ju upp i målhastighet snabbare också. Vid snålkörning sägs det ju att man ska komma upp i fart så fort som möjligt, eller? 3. Kombi behöver väl inte heller dra så mycket mer? Kanske är de lite tyngre och kanske är det aningen svårare att få ner luftmotståndet, men det är ju ändå ganska små skillnader. |
|
Verdi, Om jag hade ekonomiska medel att köpa en ny bil så hade jag med glädje gjort det. Men nu har jag en gammal Volvo... som jag förövrigt kör på 8,5L/10km blandat... men jag kör lite som en gubbe, så det kanske inte är så konstigt. Dock är jag en ganska flitig användare av farsgubbens Passat TDI av samma årsmodell som din egen dieselsnurra. Men för att få hans bil med 140 hästkrafter att dra 5L/10km så får man vara jävligt försiktig med gasen. I motorvägshastighet plus moms och blandad körning så går det åt runt 6-6,5L/10km. Och att lika gamla bilar med motorer som har 1L större större volym och minst 100 hästkrafter ytterligare och kanske t.o.m 4wd skulle dra lika mycket trots att ägaren kör "som fan", det går jag tyvärr inte med på. Jag pekar inte på någon speciell person, men det är lite av så snacket går här på forumet. // Erik |
|
Verdi |
Passat -08 ska dra 0,60 blandat. En 330dAT på 245hk ska dra 0,63 blandat. Kan inte gå i god för en 330dAT men min egen bil drar exakt lika mycket, eller lite, med 221hk som med 177hk. Jag antar att det samma gäller t ex 330dAT som då skulle dra 0,63 trots 320hk. En häst i vila drar inget. ;-) Och snabbare acc innebär förstås momentant högre förbrukning, men det blir å andra sidan kortare tid med hög förbrukning så länge man kör som folk. I hög fart går en E9X relativt billigt mot andra bilar då den har ett väldigt lågt luftmotstånd, vilket ju får större och större utslag ju snabbare man kör. Men visst, min ligger också på drygt 0,60 vid 140km/h. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.