AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.589

Vit rök och ojämn gång

To
30
Tomas S
BMW 540iA -97
BMW 530d xDrive Touring -06
Hej,
Jag har haft stor nytta av forumet senaste månaden vid felsökning på grund av vit rök, ojämn gång och nedstängda cylindrar på min 540iA -97 (29 000 mil), så jag tänkte jag skulle återgälda lite nu när allt är åtgärdat, som det verkar. Det visades sig i slutänden beror på läckande ventilkåpspackningar OCH läckande vevhusmembran i kombination med att tändstiftsbrunnarna och tändstiftshattarna däremellan varit slarvigt rengjorda av respektive verkstad.

Symptom:
Jag märkte under sommaren vit rök i samband med start, utan några andra symptom. Antog att det kunde röra sig om kondens i avgassystemet på grund av hög luftfuktighet, eftersom det bara rök när jag kallstartade.

Cirka 1,5 mån senare hör jag ett ordentligt ventilknacksliknande missljud. Det hördes inte inne i kupén, utan det krävdes att jag hade fönstret nedvevat. Hur som helst tipsade en kompis som var med att jag skulle kolla oljan. Fram till dess hade bilen inte dragit någon olja över huvudtaget under de 3 år som jag hade haft den, så det var flera månader sedan jag kollade senast. Omkring 4 liter gick det i (!) vilket var hyfsat skärrande eftersom det motsvarar omkring halva den mängd som skall vara. Knacket tystande dock direkt, så jag tackade min lyckliga stjärna att jag hade lyckats undvika ett haveri, och kände mig som en idiot som inte hade kollat oljan med tätare intervaller.

Det som nu hände var att bilen började ryka ordentligt, bolmande, vid start och efter några dagar även gå lite ojämnt (kollade kylarvattnet, men ingen minskning där). Gången blev sämre. Ojämn som på en gammal jänkare när den stod på tomgången, svag och sannolikt någon cylinder stängd. Det upptäcktes olja i tändstiftsbrunnarna. Ventilkåpspackningarna byttes men gången var fortfarande lite ojämn, och blev efter ca 10 mil åter allt sämre (cylindrar stängdes ner).

Det visade sig vara torrt och rent i tändstiftsbrunnarna, men att tändstiftshattarna däremot inte var ordentligt rengjorda. När dessa hade rengjorts upptäcktes även läckage på vevhusmembranet. Gången var dock i stort sett återställd och det var mindre rökutveckling vid start. Efter cirka 60 mil började den gå lika dåligt igen innan jag hade hunnit byta membranet. Membranet byttes på verkstad, men gången var lika dålig. Nu fanns det enligt uppgift åter olja i tändstiftsbrunnarna och det misstänktes att den som bytt ventilkåpspackningarna kanske har rengjort dåligt eller fått ett veck på den. Nytt byte av ventilkåpspackningarna föreslogs. Så jag tog med bilen tillbaka till den verkstad som hade bytt ventilkåpspackningarna, som dock började med en rejäl rengöring och bytte ett tändstift som hade tagit stryk av oljan. Man konstaterade att den senaste oljan i tändstiftsbrunnarna hade med det läckande membranet att göra. Alltså två verkstäder på rad som inte rengjorde ordentligt efter utförd service.

Har nu provkört i några dagar och allt verkar vara återställt. Återkommer om det tillkommer något mer. Utifrån den hjälp jag haft av forumet vid felsökningen, hoppas jag att dessa erfarenheter kan vara till nytta för någon annan.

2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

orkade faktiskt inte läsa all text, men...
Vit rök tyder på att du får in kylarvatten i cylindrarna. Antagligen är en topplockspackning trasig. Du bör inte köra mer med bilen innan du åtgärdat detta.

Mvh Håkan
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Vad är ett vevhusmembran?
Vit eller blåvit bolmande rök = motorn bränner olja.
Vattenånga är mera gråaktigt, och en sniff med näsan visar direkt om det är olja som förbränns.
Det cirkulerar fortfarande många skrönor om att vatten i någon nämnvärd mängd kan tas in och förångas via förbränningsrummet och bilda ånga hela vägen bak genom avgassystemet.
I så fall skulle de motorer som verkligen använder vatteninsprutning prestera ånga som ett bättre ånglok, vilket de inte gör.
Större mängd vatten i ett förbränningsrum skulle dessutom orsaka vätskeslag så snart motorn snurrar igång med skjutna kolvar och krökta vevstakar osv.
Däremot finns det inte sällan ett antal liter kondensvatten i de bakre delarna av avgassystemet som vid vissa tillfällen förångas innan det blåses ut, då kan det bolma under några minuter, gråaktig vattenånga osv men utan nån nämnvärd lukt.

FP
To
30
Tomas S
BMW 540iA -97
BMW 530d xDrive Touring -06
Vevhusmembran, se exempelvis följande länk: Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.