AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.705

Glapp i kardanen?

Ja
155
Jago
M5 -00
XC90 D5 R-design -11
Maserati Ghibli -95
530dA-05
Kommer säkert att bli idiotförklarad nu hahaha..Men upptäckt att det glappar lite grann där kardanen ansluts till vxl-lådan. Anledningen till att jag kollat är att jag fått ett vinande ljud från lådan. Klart att det sitter ett lager på utgående axel,men isf,,,,extremt jobbigt att byta? Tacksam för tips.

Fingerspitzgefühl.
Sitter väl en hardyskiva mellan kardan/vlåda även på E39, är det där det glappar? Ett glapp i något av rotationsriktningarna är ofrånkomligt, kugghjul mm i vlådan kan (får?) aldrig vara helt 100% glappfria. Om du däremot kan röra växellådans utgående axel "radiellt" så bör du nog kolla upp det hela, för något märkbart radiellt spel skall det inte vara...
Jag utgår från att du åtminstone har kollat oljenivån i växellådan (samt även diff...)
gO
1.407
gOry
335i Touring
När uppstår de vinande ljudet, är de konstant eller är de vid en viss fart och ett visst gaspådrag, försvinner de ifall du ger mer eller mindre gas?
Ja
155
Jago
M5 -00
XC90 D5 R-design -11
Maserati Ghibli -95
530dA-05
Oljan i lådan och diff har jag bytt innan semestern. Ljudet är konstant oavsett hastighet och växel,men hör inte så mycket i låga farter.
Inget klonkande eller vibrationer.
Om jag tar tag i kardanen precis vid lådan så kan jag "lyfta" den lite,kanske 3-4 mm.
Tittat på realoem men det är dåligt med sprängskisser på själva lådan för att se om det sitter ett lager innanför medbringaren eller "avdriftfläns" som det står där.Eller det kanske sitter ett lager i den?

Fingerspitzgefühl.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.