AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.477

kylarslang till blocket, slangvärmare

Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
har kollat på en slang ganska länge som går från höger (framifrån) i nederkant på kylaren till blocket? där borde väll en slangvärmare passa bra?

BMW ownz
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Länk

nr 8 ? ja det borde väl bli bra...
Vart har du köpt värmaren??

Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
ja precis. undrar om det skulle fungera att koppla en värmare där och kanske en cirkulationspump där med. eller är nr 13 bättre fast den är så tunn?

har kikat på defas värmare och tänkte jag skulle kolla om de går att göra detta på ett bra sätt så man verkligen värmer allt vatten i motor och värmeelement (och köper rätt dimension på värmaren).
är så fruktansvärt trångt bakom insuget för att montera på någon av de 3 slangarna mot värmeelementet.

när jag får det att fungera bra ska jag också koppla in kupéfläkten.

BMW ownz
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Hehe, jag kom inte heller till skott förra året. Visst diskuterade vi detta då?
Men nu jäklar ska det fixas.

Det viktigaste är att sätta värmaren så att det cirkulerar i motorn och inte i kylaren.
Verkar dumt att koppla på en slang som går till kylaren. Jag skulle koppla in mig på slang 5, 7 eller 6. 5 om du prioriterar kupevärme, 7 eller 6 om du prioriterar varm motor. Kanske är lättast att dela i skarven mellan 6 och 7?

Cirkulationspump är ett krav.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
jo vi snackade massa men min ekonomi gick inte ihop vilket jag trodde den skulle göra. sen var jag inte säker på vart den skulle sättas.
men nu har man jobbat ihop massa och börjar fixa mycket man skulle gjort för LÄNGE sen. så nu är de banne mig dags för en värmare i vinter ;)

inte tänkt på de slangarna iofs. vart leder nr 7? värmereturer? från elementet i kupén?
vill i första hand ha varm motor då jag har dragit en kabel för kupévärmare. men har av någon anledning förstört 3.. så vore härligt att slippa "skiten" :)

sen undrar jag lite hur en cirkulationspump ser ut och fungerar, och vad den har för dimensioner.

BMW ownz
ma
7.450
marin849
Länk

Länk

Jag fick prisuppgift drygt 800kr på BMW förra året, men nu ser den ju dyrare ut.

Observera att den sitter alltså på slingan mellan motor, kupevärme och expansionskärl. Inte kylaren.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
just de ja! men den där ser ju ut att passa mellan 6 och 7 i första bilden? annars gör det väll inte så mycket om man gör en adapter mellan?

känns som att det börjar bli dags att beställa grejer snart, och slakta min skrivbordslampa ;)

BMW ownz
ma
7.450
marin849
Jag är rätt säker på att den pumpen är till för slang med innerdiameter 20mm (till kupen).

Optimalt vore ju att skarva in dig på slang 5. Det gör ju inget om du köper lite extra slang och förlänger så att du kan placera värmare och pump på bra ställe. Det spelar ju heller ingen roll var du gör skarven, ta där du kommer åt. När man bygger in webasto bensin/dieselvärmare skarvar man på 1-2 meter. Köp inte slangen på biltema. Det ska vara kvalitetsslang som tål -30 och + 150.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.