AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.724

Sommardäck på en 530xd

Er
31
Erik M-Sport
BMW 330 xdA -10 Sport Edition Bluewater Metallic
Hej,

Fars gubben behöver nya sommardäck på sin 530 xd, sitter 245/40 18 på m-sport färg. De börjar bli dåliga och nya behövs.

Vad skall man köpa? vart köper man till bästa pris? (web).

Behöver ej vara RFT (reservhjul finns) då han prioriter komfort, tysta och hållbarhet.

Vad har ni för erfarenheter.

Mvh, Erik
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Dessa har fungerat bra och har varit billigast när jag har köpt däck de senaste gångerna.
Däckonline och nordendäck har samarbetspartner som de kan leverera däcken direkt till så åker du bara dit med dina gamla hjul och får de nya monterade.
Men om däcken inte är helt utslitna är det väl bättre att köpa i vår för att få färskare däck. Det är ju snart dax att byta till vinterdäck.

Länk
Länk
Länk
Villurski
Håller också på att leta däck till den fälgen. Det är ju alltid kompromisser med däck, men ett mindre sportigt Michelin (typ Primacy HP) låter som något för dig. Inte bästa greppet men rullar lätt och är hyfsat tyst. Hankooks däck är ju tysta och billiga men jag har läst att de slits ganska fort. Tänk på att ta ett högt belastningsindex (=>97) då detta kompenserar en del av styvheten i RFT-däcket och du slipper få en bil som vandrar på grund av för mjuk sida. I alla fall tipset jag fått. Har tidigare använt Guson på Ekerö då jag vet att de är rädda om fälgarna (www.guson.se), ev blir det Hankooks S1:or för mig då tysta däck är viktigt för mig med (men mjukt gummi slits fortare...). Under 7' isf. Någon som har erfarenhet av Hankooks däck (k12 eller S1) i denna dimension?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Köpte precis Hankook Ventus V12 Evo 235/45/17 97Y de är liksom Hankooks S1or topptestade och det är både komfortabla och TYSTA samt lättrullade enligt AMS tester.
Har inte kört så många mil på dom men de verkar funka bra.
Annars är ju Uniroyal Rainsport ett mycket vettigt alternativ kört på dessa 6 säsonger ocg fortfarade lagliga 2,5-3mm kvar och de har även de samma egenskaper som Hankook, fast extremt bra våtegenskaper men ville prova nått nytt.
Hur länge Hankooken håller återstår att se.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Håller också på och letar 2 däck till mina m-fälgar (245/40-18). Är man ute efter komfort så vann Michelin Pilot Sport 3 (visserligen i Däckdimensionen 225/45 R17) det senaste testet i Teknikens Värld. Inte bäst grepp, men bra bra på allt och tystast.

Mina erfarenheter säger mig att däckonline oftast är billigast.
Ho
340
Houke
M3 CSL-03
1M-12
530D M-sport LCI
Hej på er !

Jobbar som däcknisse och har 5serie.

Nr 1 i komfort är utan tvekan Michelin Primacy HP. De är outstanding.

Åker denna sesången på Goodyear Eagle F1 Assymetrico, och är överranskande positiv över dem. Går tyst och fint, verkar få ut hyffsat med mil MEN de har ståplattor varje morgon som försvinner efter 5-600m körning.

Henrik
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Jag åker E61 530XD och har samma erfarenhet av GoodYear Eagle F1 Assymetric i 245/45-18, det blir andra sommaren för mig. Ett bra allround-däck, jag blev faktiskt positivt överraskad. OCH det där med ståplattorna känner jag igen. Om bilen stått länge så kan det nog ta 5-6 km innan de rullar perfekt...
Jag har dock vant mig så jag tänker inte på det, men om en känslig/bilintresserad person åker med mig så kan jag han tro att det är obalans en stund innan det rättar till sig.

SLITAGE INSIDAN
Det som sänker däckens livslängd för mig är att de slits påtagigt mycket på insidan bak, ett smalt parti mycket långt in, det känns nästan som det är en bit upp från, eller en bit innanför, den platta normala slitbanan.
Jag är ju van vid sedan långa tider att våra vagnar kan ha en tendens att slita lite mera på insidan bakdäcken, men då brukar det väl handla om kanske en 1/5-del av slitbanan. Nu verkar det mera som 1/10-del allra längst in, nästan en bit upp på insidan.
Utseendemässigt, då bilen står inne på slätt verkstadsgolv, ser det nästan ut som att slitaget kommer innanför slitbanans anläggningsyta mot golvet.
Det ser ganska märkligt ut tycker jag..!

Min gummiverkstad, som sysslar ganska mycket med hjuinställningar och som har gott rykte, säger att inställningarna är bra på min bil och att detta inte går justera.

Någon mera som har erfarenhet av detta?

(Någon annan som har en E34 med en ägare?)
Er
31
Erik M-Sport
BMW 330 xdA -10 Sport Edition Bluewater Metallic
Goodyear Eagle F1 Assymetrico hade på min 330 d (innan jag fick den nya).
Byte sommar däck 1 gång på på 13.000 mil (orginal + de vi köpte).

Dem var jag super nöjd med bra komfort, våt grep och håller ju bra.
Då kanske man skall satsa på ett säkert kort och sätta på en omgång med dem.

Mvh, Erik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.