AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
964

Fälgråd 18" vs 17"

RY
155
RYN
545e -21
Är på G att köpa en 320d e91 med M-sportpaket. På bilen sitter det 18" stjärneker 193 med 225 resp. 245 breda däck. Minst två av dessa har kraftiga skador från trottoarkanter, ser nästan ut som om man skulle huggit en yxa i en framfälg...
Jag har blivit erbjuden att få bilen levererad med nya 17" med 225:or runt om. BMW originalfälgar med ganska ordinärt utseende, minns inte modellen.
Nu undrar jag om M-paketet gör att det kommer se konstigt ut med 225 bak? Kanske är synd att avstå originalfälgarna?

Ang. komforten, är det stor skillnad på 17" och 18". Man har ju fyllt 40...

/Ronny
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Utseendet kommer göra en del för fälgen kommer sluta längre in på 17" eftersom dem e lika breda runt om. Om det är BMW Motorposrt fälgarna som du får så är dem bredare och du borde fått dem med 255 bak och 225 fram.
Skillnad är det också på väghållning eftersom du går ner i profil ju större fälgen är, men komforten är fortfarande hög fastän det än 18". Går du över till 19" så börjar komforten avta, men det är vanesak också. Jag kommer aldrig byta ner mig från 19" :)

Kolla upp med fälg firmor, vissa kan "slipa till dem" så dem jämnar till fula kantstötningar mm Har sett kompisar som gjort det och det kan bli riktigt lyckat. Jag hade försökt förhandla ner priset som ersätter konstaden för att slipa till kantstötningarna.

"Riktiga män kör diesel"
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
193 är ju en snygg fälg. men det finns ju även snygga 17". beror väldigt mycket på vilken modell det är om jag hade fått välja.
Er
31
Erik M-Sport
BMW 330 xdA -10 Sport Edition Bluewater Metallic
Hej,

Jag har åkt både 17 & 18 tum på mina 330 d. Tycker det inte är någon större skillnad.

Ser det mer så att en M-sport skall ha 255 bak får att få rätt känsla och utsende. Med 225 bak får du inte alls samla känsla och bilen blir mer spårkänslig.

Mvh, Erik
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Kolla upp så att fälgarna inte är skeva bara om det var så stora skador. Då kan det bli dyrt att fixa.

Fördelen med smalare däck är att du skonar skärmkanterna från så mycket stenskott. Men visst är det snyggare med bredare däck bak.
I detta läget som du beskriver det. Hade jag nog valt de nya 17" fälgarna om nu 18" är så skadade.

Tänker mest om du får nya 17" fälgar. Kan ju köpa fräscha 18" på blocket till vettig peng och använda dina 17" till vinter hjul.

För jag hade nog valt 18" till sommaren, men är de så risiga som du skrev är det inget skoj och likaså tar de c:a 1000-1200 för att fixa en fälg.

Därför tycker jag det är bättre du väljer 17" nu, så har du 8 fina fälgar till bilen vid vårkanten.

Det klär bilen bättre med 18" tycker jag förutom för min del eftersom jag har tyskstuk och 17".

Bara mitt tycke. :)
Du skall ju så fall klart be dem sätta på nya eller väldigt fräscha odubbade vinter däck till dig på de 17" så fall. Så kan du jaga 18" på nätet i höst/vinter.
RY
155
RYN
545e -21
Tack för svaren.
Jag bestämde mig till slut för att behålla 18" fälgarna som sitter på med löfte från säljaren att åtminstone den värst skadade skulle göras i ordning. Tyckte det förstörde utseendet på bilen med "fel" fälgar.

Så efter 3 månader och 600 mil i 120d ska man äntligen bli 3-serieförare igen. Dyrköpt erfarenhet...

/Ronny
Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
Länk

Surf Or Die!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.