|
|
|
|---|---|
| Min BMW har börjat läcka avgaser nu och jag behöver få det fixat. En polare började riva ner det idag, men han lyckades inte lirka ut grenrören när han hade fått loss dom. Ska man göra på något speciellt sätt? Vad är den vanligaste orsaken till att det läcker avgaser? Jag har köpt nya packningar som jag tänkte byta i samband med operationen. Mvh//Erik | |
| var det vid anslutning mellan grenrör och främre avgasrör det läckte eller? då var det nog ingen dum ide o köpa nya packningar. läcker det på andra ställen är det ju bara att svetsa. finns inga andra alternativ. | |
| NEj, problemet är att vi inte är säkra på var det läcker, eftersom vi inte fick ner grenrören och kattarna. Vi fick loss dom, men inte ner dom. Ändå såpass mycket så att vi kunde byta den ena grenrörspackningen, nu har ljudet tystnat något, men fortfarande inte helt. Måste man vrida/lyfta upp motorn för att lirka ner rören helt så man kan svetsa dom? Mvh//Erik | |
|
Hej! I Bentley manualen står det att man ska använda ett motorok för att lyfta motorn litegrann. Lossa bulten på motorfästet under grenrören. Lyft motorn något och ta bort motorfästet (armen). Då borde man komma åt lättare och få ner grenröret nedåt. Har dock ingen erfarenhet av detta. Jag valde den svåra vägen (eller?). Jag tog loss främre röret uppåt, men det är trångt. Bla måste värmeskyddsplåten väck, kompressorn sänkas ned och ABS enheten lossas i fästena. ABS:en kan då flyttas någon cm. Det är alltså mycket trångt men jag har gjort jobbet två ggr. Sedan får man vända och vrida på grenröret. Det kan kännas omöjligt, men med ett sista ryck så kommer den ut. Första gången jag gjorde jobbet trodde jag att jag hittat felet. Främre grenrörets katalysator var helt av i en svetsfog. Den hölls bara ihop av värmeskyddplåten. Svetsade ihop denna och monterade och det blev tätt. Efter en vecka började det låta igen. Då kom jag fram till att den var det bakre grenröret som lät. Bara att börja om från början igen eftersom den främre måste loss först för att komma åt. Ett tipps är därför att lossa den bakre och kontrollera den när man ändå håller på. /ninja |
|
| Tack så mycket. Detta ska testas. Tror det får bli att lossa motorfästet å lyfta motorn lite istället, är inte så sugen att börja riva i kompressor och abs-enhet. Mvh//Erik | |
|
Jag är nyfiken på hur det gick för dig? Jag har ett avgasläckage som jag inte hittar, har bytt packningarna efter grenröret samt grenrörspackning och den låter fortfarande som en traktor, man skäms ju :( Är det vanligt att grenröret spricker? Det är nog det enda som återstår för min del att kolla. Är så svårt att se med alla värmesköldar i vägen...Bilen är en 528 '00 som rullat 28tusen. Sorry att jag lånade din tråd :) |
|
|
Du kollar var det läcker genom att använda en bit slang (trädgårdsslang). Palla upp bilen eller kör upp på en ramp. Starta och kryp under bilen. Använd slangen som ett stetoskop, ena änden i örat och andra där du vill lyssna. Lyssna runt lite. Jag hittade att ljudet ökade i det lilla mellan rummet mellan avgasrör och värmesköld. Drog då slutsatsen att det fanns ett brott under värmeskölden. /ninja |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.