|
|
|
|---|---|
| Vi har problem med gnisslande dörrar på vår 523:a. Har provat att byta listen på förarsidan, men det hjälpte inte. | |
|
Prova att smörja upp gummilisten med siliconstift, det kanske hjälper. Mvh Micke t/ 328-96 520-92(till salu!) B6 3,5-89 |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Har samma gnissel. Bilen gått nästan 6000 mil. Läste någon stans att det var förlängd garanti 3år-6000mil så jag ringde Carlsson bil i Örebro, men servicekillen hade semester. Men reservdelskillen förordade vaselin istället för silikon stift.Så igår blev det apoteket Har även konstaterat att listen är väldigt sliten nästa trasig på förarsidan 30cm på var sida om dörrlåset i dörrgången vilket verkar vara väldigt dåligt då bilen förövrigt är i nyskick . Jag fick för mig att gnisslet började när det blev varmare ute?? Hasso |
|
Hmmmm, jag kommer inte riktigt ihåg vilket medel man skulle använda... Prova att söka efter en lösning på www.bimmer.org/5series/messages/ Jag läste i en post att man skulle använda moderata mängder smörjmedel. Ju mindre, desto bättre. Martin |
|
| Vi har provat silikonspray, men det verkar inte hjälpa. Har provat att flytta in dörrarna, men då hamnar ju bakdörrens framkant utanför framdörren och så vill vi inte ha det. Uppfattade då det som en förbättring, men åkte ingen längre sträcka. Vår list var också sliten på sammma ställe vid dörrlåset, därför bytte vi den. Ska det verkligen vara så här på en s.k. kvalitetsbil? | |
|
Ett tips som jag själv inte har provat men som ska ge överlägset resultat när det gäller gummilisterna på dörrarna är teflonspray, det sitter tydligen kvar bättre än silikon. Listerna har också en viss förmåga att ta stryk av avfettningsmedlena som finns idag. Tänk också på att smörja baksidan av listerna alltså ytan som ligger emot själv dörren. Sen vet jag att en del som har haft gnissel i dörrarna inte har haft problem med listerna utan själva dörrsidan (klädseln), detta var också konfirmerat av en välrenommerad BMW mekaniker som också påtalade att gnissel i ”rollogardinen” på touringbilar kan gnissla. HC: Gnissel i vissa serier av BMW bilar är ett bekant problem som BMW-handlarna alltså känner till. |
|
|
Jaa, tyvärr så verkar det som om vi får acceptera att BMW inte är perfekt. Suck. Fast det är en av de bästa bilarna enligt min åsikt. Även om en del E39 problem är minst sagt enerverande. Det är de små problem som är jobbiga och tyvärr även dyra att reparera. Har någon problem med MIDn? Att vertikala linjer försvinner. Inte roligt. Bara delen kostar 3.500:-! Och det är ett känt E39 problem på -97. Jag är just nu i USA och har fått reda på att flertalet -97:or här får sina MID utbytta nu som en courtesy av BMW USA. Jag tog upp detta med BMW Sverige som hänvisade till att "varje bil byggs med hänsyn till sitt destinationsland. Sverige ingår inte i det området som byter MID på förlängd garanti." Känns lite surt att våra bilar inte byggs med samma kvalitetskrav, eller hur? Helt klart är att de inte är billigare i alla fall... Martin |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Provade att smörja med vaselin på den list som sitter på dörren ovanifrån i mellan fönsterkarmen och gummilisten , gnisslet har förnärvarande tystnat.kört en vecka utan gnissel, hoppas det kan funka tiden får utvisa. Hasso |
| Tack för alla tips! Har nu provat vaselin och åkt gnisselfritt i några dagar. Jag hoppas att det håller i sig! | |
Enligt Carlssonbil i Örebro så har nyare bilar textilinvävning i listerna för att eliminera gnissel Hasso |
leksa |
på min 523-97 fick jag listerna utbytta redan 98 till nya med textilyta. Ingen långsiktigt hjälp, gnissel har åter tillkommit. Har även märkt att om man sänker fönsterrutan lite, lite grann bara, så minskar eller försvinner gnissel nästan. Skall därför pröva att smörja vaselin vid listen mellan fönsterkarmen och fönstret istället. För övrigt har just www.bimmer.org/5series/messages/ många inlägg kring detta problem. //Leksa |
leksa |
Glömde att tillägga att jag också har slitet inre gummilist i dörröppningen precis på samma ställe som några utav er har, detta påtalade jag redan vid 2:a servicen. Kommentaren jag fick (hos Bilcentralen i Bredäng)" Det måste har slitits ner av kläderna, inget att gå på garantin " Det var inte riktigt det bemötande jag hade väntat mig, då detta uppenbarligen är en kvalitetsfråga //Leksa |
|
Jag har knirr i dörrarna vid körning på ogämn väg. Klart det märks ju mera när bilen förövrigt är tyst. funderar på om det är något inne i dörrarna som knirrar. Min ena gummilist är sönder men hel på passagerarsidan där det också knirrar. irreterande |
|
| Även min bil gnisslar på dessa ställen, samt är listen på förarsidan väldigt slite och det har den varit i många år. Dålig kvalitet. | |
magmo |
Hej! Pratade med BMW i jönköping om problemet på E39. De hävdar att listerna skall vara helt rena från allt vad silicon/vaselin mm. heter. Det vanligaste problemet är att det kommer in bilar som är nyvaxade (privat eller via typ Ditec) där man av misstag kladdat på listen. Alltså testa med någon form av sprit först annars rekommenderar jag listbyte. Kostar runt 350:- st har jag för mig och vad jag läst tidigare på nätet går det att byta själv. Har oxå märkt att förardörrens list blir kraftigt misshandlad när man slår i kroppen varje gång man entrar bilen. Magmo Maniac is in the house! |
| Silicon-spray ,det hjälper mot gnissel och lister speciellt på vintern | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.