AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.266

kan vevaxel & kolvar ta skada vid kamremshaveri?

ch
241
chrillej82
BMW 325i E30 -88
Hej!

Undrar om vevaxel, kolvar eller stakar kan ta skada när kamremmen går av under körning i ca 90km/h?

mvh//chrille

Christian Johansson
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Beror på vilken motor det handlar om.

De flesta BMW motorer tar skada av detta, blir en otäck ventilsallad.

Gissar det rör sig om en M20B25 motor, då det står en E30 325i i profilen - men förtydliga gärna (man uppdaterar profilen och byter bil lite då och då).

Jag vill minnas att kolvarna tar i ventilerna på denna motor, på M20B23 motorn vet jag att kolvarna tar i ventilerna. Så går kamremmen av så skadas garanterat en eller flera kolvar samt en eller flera ventiler.
Ponera att en ventiltallrik sås av och hamnar på tvären och fel ställe inför nästa kolvslag. Då kan nog allt det du räknar upp ta skada. Men så illa behöver det inte bli så klart.

mvh/ Anders
ch
241
chrillej82
BMW 325i E30 -88
bmw-slangen>>> japp det rör sig omen m20b25. Ska köpa motorn av en kille. Han hade lyft på ventilkåpan och sett att ventilspelet var ovanligt stort på avgasventilerna. Är det värt att köpa den då? säljer den för 1500spänn..

Hur stor risk är det att vevaxeln har skadats?

//Chrille

Christian Johansson
Kan väl vrida runt den och se så den verkar fungera som den ska. Hade ju inte bara stoppat i den med allt jobb och sedan är det skit utan att dela den först och fixa/kolla till den. 1500:- är inte så mycket, men bara kasta ut dem är onödigt :)
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
chrillej82 : En fundering kring frågeställningen - funderar du på att köpa en motor där det skett en kamremshaveri i 90 km/h eller planerar du att knipsa av kamremmen i 90 km/h? Eller är du osäker på när kamremmen byttes senast och behöver köra bilen (motorn) en kortare eller längre sträcka (och vill såklart veta om nu oturen skulle vara framme och den gamla kamremmen skulle gå av)?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ovanligt stort ventilspel kan ju betyda krökta ventiler där ventiltallriken står lite på trekvart.
N.
114
N.Eklund
E36 325 -94
E36 320 -93
lyft toppen först och kolla innan du köper den! Hade jag gjort! Med tanke på beskrivningen så måste nog toppen lyftas ändå! ;)
ch
241
chrillej82
BMW 325i E30 -88
ska ta isär hela motorn i vilket fall som helst, typ byta lager, ventiler, packboxar m.m. En större renovering av den ska det bli under vintern!
Så då kanske den är värd 1500:-!! :)

bmw-slangen>>> ska köpa en motor där kamremmen har gått av i 90km/h.

Christian Johansson
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Har kamremmen gått av i 90 km/h kan både små men även mycket stora skador skett.

Inte en chans i världen jag skulle köpt motorn utan att att ha fått toppen avmonterad och möjlighet att kolla skicket på både kolvar och toppen (ventiler/förbränningsrum)! Aldrig! No way!

Jag sålde min M20B25 motor för 1500 SEK (ihopmonterat block/topp/oljetråg) fast då hade den inte varit igång på 3-4 år (men tidigare haft en fin historik utan problem).

Har kamremmen gått i 90 km/h så tar det ett litet tag innan man kan köra in till kanten och stänga av motorn. Man kan ha haft tur och endast fått ett par böjda ventiler och inget annat. Men har man otur kan en ventiltallrik gå av när den krockar med kolven och studsa omkring där och fullständigt hammra sönder både förbränningsrum och även slå sönder kolven - vilket gör att du måste köpa en kanske två nya kolvar och kanske en ny topp också. Då är plötsligt inte 1500 SEK särskilt prisvärt.

Nejdu, lyft på locket - ta gärna bilder och publicera här så vi får se - innan du köper!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.