|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
WGN: tror det mesta har nämnts här i tråden samt i beg-guiden. Har haft tre E39:or, 540iAT -00, 530iAT -01 och M5 -03 och stött på ett antal av nämnda problem som rost, frusen vevhusventilation, vattenläckage bak, fläktslutsteg, kamaxelgivare men jag har ändå upplevt bilarna som relativt problemfria. 530'n har jag haft i drygt 5 år och de första 4 åren var i princip inga problem alls medan det senaste året har genererat lite fler besök på verkstaden. Först var det kamaxelgivare, en månad senare så var det frusen vevhusventilation och i våras fick jag byta ett bromsok som kärvat igen. Trots detta så vill jag ändå påstå att 530'n är den bästa bil jag har haft vilket också är anledningen till att den fortfarande är i min ägo. ___ //Ulf |
|
|
Den utrustning som syns på den ljusgröna (hemsk färg i min mening) är pdc och automatlåda. Dock saknar den dragkrok. Annonsen är ju inte direkt proppad med information så mer går inte att se. ------- //Lövet |
|
| Jag är nog gammalmodig men jag tycker att en BMW ska vara manuellt växlad!! Farsan har en 523 automat och jag tycker bara den segar ner bilen. För övrigt tycker jag att e39 är den bästa BMWn jag ägt, grym komfort och nästan lika skojig som e34an jag hade tidigare. Typfelen finns ju uppräknade i tidigare inlägg och de är ju några stycken men kolla på andra märken med samma ålder så inser du att det inte var någon slump att e39an ansågs som världens bästa serietillverkade bil i många år!! | |
|
Någon som vet vad den ljusgröna färgen heter? Vilken är den blå färgen på den andra? Lövet: Av bilderna att döma på den blå femman så tycker jag att den ser lite slitnare ut i lacken nu än när du hade den... Det är det som tar emot. Den var alltså superfin i lacken i din ägo? Ska försöka kika på dem snarast, liten bit att åka bara. |
|
|
Den gröna heter Skiffergrönmetallic och den blå gissar jag är Toledoblåmetallic. Bra färglänk Länk ___ //Ulf |
|
|
WGN: Förutom stenskott på motorhuven var lacken i utmärkt skick. Det kan ju vara fotona på bilen som luras. Dock är det ju 2 år och 3000 mil sedan jag hade den. Programmer: Topasblå är den. Toledoblå kom senare och är lite mörkare ;) ------- //Lövet |
|
|
Andreas: självklart är det Topasblå. Stämmer att Toldedo är lite mörkare och dovare i färgen men den fanns till modellår 2002. ___ //Ulf |
|
|
Tack Ulf för mycket bra länk! Tack Andreas, ska kika på den! |
|
|
Jag är lite splittad när det gäller automat och inte automat. En sak är säker, det är sjukt bekvämt i stadstrafik körning och det ger en mycket hög känsla av komfort och "lyx". Men visst är det sportigare och roligare med en manuell låda samt att BMWs suveräna motorer kommer mera till sin rätt. MEN... för min del spelar det också in att min fru kör bilen, det är (konstigt nog) en relativt hög faktor. Visst finns det antispinn osv men jag tycker det känns tryggare att låta henne ratta en automatlåda nu när jag har en V8a på ca 300hk. Jag (vi) använder min bil året om och även till fjällresor etc. Som du är nu nöjer jag mig med det alldeles utmärkta S läget! Men om jag var singel skulle jag sannolikt letat manuell. |
|
|
Jag är nog tvärtemot mats. Jag älskar automat, dock så hade jag haft en porsche så skulle den såklart vara manuell. Men i en 5 serie tycker jag det inte passar sig med manuell, speciellt om man sitter i köer då är manuell så jävla jobbigt o man får kramp i benet. Automatläget D är ju som sagt ganska segt men funkar bra man lär sig hur lägena ligger osv, men lägger man i S så är det en helt annan bil. Och du kan ju även växla med steptronicen då får man ju allt i ett så att säga. Kör man mest motorväg så kan man likagärna ha manuell om man föredrar det, men ska man köra i stan osv kan det vara skönt med automat. |
|
|
Hur stor risk är det att automatlådan tackar för sig? Känns inte en manuell mer problemfri? För övrigt håller jag med er alla, automat är sjukt bekvämt. Har det själv på två av mina bilar. |
|
| falsterbo: Intresserad! Du har PowerPost! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.