AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.439

Typfel och val av E39 530i

Sida 1 av 2
Hej alla glada och hjälpsamma forummedlemmar!

En kille jag känner som är 20 år ska köpa sin första bil och letar specifikt efter en E39 530i årsm. 01/02. Jag har lovat att hjälpa honom med köpet och ta reda på de vanligaste problemen med dessa bilar. Då jag aldrig ägt en E39 själv vill jag gärna ha er hjälp!

Så, frågorna är enkla: Vilka fel ska man se upp med vid köp av denna bil? Var ska man kolla extra noga efter rost? Vilka delar bör man ta reda på om det är bytta eller ej, vad är dyrt att laga? Vilka komponenter ger med sig vid vilka mil?

Två bilar på blocket är aktuella. En automat, 15 000 mil. En manuell, 12 000 mil. Båda är 02:or och kostar ca 85 000 kr. Vad hade ni valt? Båda bilarna i fint skick.

Mycket tacksam för feedback!
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
När det gäller rost ska du kolla vid tanklocket, dörrar, bagagelucka och under motorhuv.

Pixel fel är oxå standard på alla E39:or, kolla om vv är bytt och att servicerna är gjorda som man ska.

Många misshandlar sina bilar genom att skita i o serva bilarna som man ska.
Har sett bilar med 3500 mil mellan serviceintervallerna....

Bílen med automatlådan skulle inte heller skada att byta oljan på.

BMW M-POWER
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Svensksålda eller privatimport ? tyvärr verka begagnatguiden ligga mera fnv.
Med så lågt miltal på en 8-9 år gammal BMW är de förmodligen svensksålda annars är de maniupulerade tills motsatsen är bevisat.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Mc
21
McPot
316 Touring -97
530 IA Touring -01
02 tror jag har uppgraderad låda men annars har jag precis köpt en 530 e39 01 ed automat. och jag har förlorat backen...
Länk

Är det touring så kan det vara special saker med bakluckan
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Jag har en Svensksåld som har gått snart 13 000 mil.
Det är en 530 E39 automat från 2001.

Har haft bilen sedan den gått 9000 ca.

Jag har bytt

Fläktkoppling ( Ganska vanligt, känn på hur glapp fläkten känns och motståndet när du spinner den )

Ett par krängstag.

Generatorrem.

Batteri.

Inte så farligt egentligen , sen har jag ju servat den ordentligt.

Verkar som att just 530 är svåra och få tag i rätt skick och mil.
De är en bra kompromiss om man inte vill ha 540.

Rost som sagt är tyvärr vanligt, speciellt som GINO skrev ovan, tanklocket, är det nästan alltid rost, men det är ganska lätt att fixa.

Lite rost kommer det vara någonstans förmodligen oavsett.

Men kolla dämparna osv det gamla vanligt så det känns tight, och att automalådan funkar som den ska, sen såklart hur den är servad.

Det är en väldigt trevlig bil.

Vad kostar de respektive bilarna ?

ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Antar att det är den Blåa på blocket som är den manuella.
Den var riktigt fin, fast om man gilalr blå då såklart.

Dock föredrar jag automat på stora bilar , känns skumt med manuell på en glidare. länka gärna till den andra bilen med automatlåda.

Sen att inspektion 2 är gjord precis underlättar ju då det är den dyraste av de 3 servicarna. ( om det är det han menar med stor service , kanske är insp 1 han menar )

Här är iaf länken till den blåa jag antar är den manuella.
Länk

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Den blåa är nog ett väldigt vettigt köp.
Fast denna är snyggare :)
Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag har ägt den blå som du länkar till för 1,5 år sedan. Länk Den var då i utmärkt skick. Förutom rost på förardörrens svarta list och ett skrammel i framvagnen var den då fin, ingen rost på motorhuv, dörrar eller bagagelucka som annars är vanligt.

-------
//Lövet
Den manuella är den blå som captainoats länkar till. Den ljusgröna som hasso länkar till är den andra, med automat. Det är bara E39 sedan som är aktuellt.

Intressant Lövet, så du har alltså ägt den blå, hur länge ägde du den? Vad var bytt innan och bytte du något i din ägo, vad hände med rosten och skramlet? Hur upplevde du den manuella lådan, passade den bilen? Vet du något om tidigare historik? Hur var skicket på lacken? Vore fint med lite "insider" information! =) Skicka gärna powerpost, Tack!

Allmänt: Är det helt fel med en manuell låda i en E39 530i? Jag tycker mest att det är en sak mindre som kan krångla och kosta pengar!?

Hur är priset för de båda bilarna i förhållande till skick, mil och ålder, rimligt? Vilken hade ni valt och varför?

Tack för mycket bra information, tar gärna emot fler tips om olika typfel att se upp med!
Kan tillägga att båda är svensksålda. Den ljusgröna har haft, vad jag förstått, två ägare.
Den ljusgröna har det även bytts dörrar och huv på pga. rost, således ingen rost nu. Hur stor risk är det att det uppkommer rost igen på bytta karossdelar?

Den blå bilens historik är osäker. Hoppas på att Du, Lövet, kan hjälpa mig med det! Vore mycket tacksam.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Min nya huv rostade på ca 2 år. Ingen större idé att byta ut delar enl. min mening. Problemet är att kittet läggs över falsar innan ED-lack och det är således ogalvat under kittet. När rosten väl krupit fram runt fogen stannar den av rejält faktiskt.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Länk

___
//Ulf
Tack programmer! Beg. guiden låg nere förut. Har du några egna erfarenheter?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
WGN, jag ägde bilen i knappt ett år. Den hade bara en egentligen ägare innan mig, resten var enbart bilfirmor och leasingbolag. Killen som ägde den innan var jurist och tog ut bilen som ny. Jag köpte bilen av en firma i Hammarby som i sin tur köpt den av BMW i Vällingby.

Bilen har haft 2 ägare efter mig, dels en kille Sthlm som köpte den av mig, och sedan nuvarande säljaren. Historiken på bilen ser jag inga problem med.

Manuell passade "sisådär" på bilen faktiskt. I det utförande den är nu, med standardfjädring och 16" hjul så upplevs bilen som väldigt komfortabel och skön. I den omgivningen så kanske en automatlåda skulle passat bättre. Men bilen är riktigt lättkörd med manuell, exempelvis kan man dra iväg utan i stort sett någon gaspådrag alls vid kö-körning och liknande. Klart bekväm.

Skramlet hördes vid ojämnheter och var antagligen ett glapp i nån led någonstans. Det hörs inte in i bilen så jag gjorde ingenting åt det.

Lacken hade en hel del stenskott på huven, precis som man kan vänta sig vid 10k mil och mörkblå lack. Trots detta fanns inga rostangrepp åtminstone när jag sålde bilen.

Det enda jag gjorde med bilen var att köra en Bilstein Engine Flush + oljeservice. Detta gjordes inte för att det behövdes utan för att bilen hade stått väldigt lång tid hos handlaren innan jag köpte den.

Det fanns ingenting dåligt med bilen när jag hade den. Funderade faktiskt på att köpa tillbaka den när den såldes av VW i Täby. Nu finns den i fel del av Sverige för att det ska bli aktuellt.

-------
//Lövet
Jag gillade verkligen min gamla 530 iA 01. Den enda orsaken till bytet var att frugan blev påkörd bakifrån av en klantskalle (hon stod stilla) och att den gick till inbyte. (Nej, ingen personskada). Annars skulle jag haft den än i dag, det är en förbannat bra bil.

Har nu en 540 iA 03.

Finns fördelar och nackdelar med båda men det är enligt mig ganska jämt lopp mellan dessa.

530 iA är lättare och smidigare i framvagnen och har väl kuggstångstyrning vilket ger utmärkt bra vägkänsla, tycker nog att min 540 inte har riktigt fina vägkontakt/känsla och smidighet vid kurvtagning.

Älskade motorn i min 530 även om det här med reparationen av vevhusventilationen var en stor besvikelse (gick som en epidimi förra året i kylan). Att en M54 motor ofta drar någon dl olja i månaden vänjer man sig vid. ;-)

540? Upplevs som tyngre i framvagnen, inte riktigt lika bra vägkontakt/känsla som i 530 (ej kuggstångsstyrning). Men m62 V8 motorn är snabbare och kraftfullare än M54 motorn i 530n. ;-) Drar inte en droppe olja (känns lite ovant). ;-)

540 drar överraskande lite bensin på längre körningar men är betydligt törstigare än 530n i stan (Stockholms trafik)

När det gäller automatlådorna (gäller både 530 och 540) är det vanliga D läget ett ganska trist komfort / ekonomi läge med en del seghet när du trycker ner gasen. För en mer aktiv sportigare körning är det S läget som gäller, först då drar man egentligen nytta av de fina stora motorerna, annars kunde man lika gärna köpt en 520. S läget är ett mycket bra läge enligt mig. ;-)

I övrigt, när det gäller hållbarhet osv på automatlådorna har jag inga kommentarer, har väl haft tur hittills. ;-) Men visst kan det vara lite mystiska turbinliknande ljud från automatlådorna ibland.

Kostar enligt min erfarenhet en del att hålla underredet i skick och välbalanserat med alla stag, krängningshämmare, bussningar, länkarmar osv... osv... men det gäller båda 530 och 540. Lätt att glömma bort.
Om den blåa var den bil som stod till salu ganska länge på VAG i Täby i våras så tyckte jag inte att den gav nåt särskilt bra intryck... Jag var där och provkörde den och kom till en bil med oljenivån rejält under miniminivå, fick åka och fylla på olja det första jag gjorde. Dessutom var det rostbubbla framför ena bakhjulet på plåten framför hjulhusen som viker in mot baksätet. Kommer inte ihåg om det var på höger eller vänster sida men rost fanns det helt klart. Tyckte också att den kändes rätt slö för att vara en 530 så jag gick därifrån rätt besviken. Kanske var jag överkritisk p g a en rätt trist attityd från säljaren men bilen gav i alla inte mig något habegär alls.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Andra fel som förr eller senare inträffar:

termostaten ger upp (långsam uppvärmning)
fläktmotståndet ger upp
vevhusventilationen fryser på vintern
rostar lite här i där

annars en relativt felfri bil
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
De flesta fel Richard verkar dock mest vara förknippade med försäljaren än med bilen. Oljenivån är nog påfylld nu ska du se ;)

Slö? Tja, det beror nog på vilka referenspunkter man har. Körde du flera 530i eller bara den blå?

-------
//Lövet
Lövet, felet med låg oljenivå är förknippat både med försäljaren och rimligen också med föregående ägare. Själv blir jag skeptisk till att köpa en bil där någon låter oljenivån sjunka ner under stickans nivå, tyder inte direkt på att den skötts jätteväl.. Kanske var en tillfällighet att oljenivån var låg just då men ger hursomhelst inget bra intryck. Och visst, den har säkert rätt oljenivå nu, i alla fall hade den det efter att jag provkört och fyllt på den.
Och slö menade jag i jämförelse med andra 530 jag kört, jag tyckte helt enkelt inte att den kändes ok. Men det är min subjektiva uppfattning, kan som jag skrev ha blivit påverkad av det allmäna intryck jag fick av både bil och säljare, då för ungefär ett halvår sen. Hursomhelst, bästa sättet att avgöra hur den är idag är väl att åka o titta på den? Inredningen var ju fräsch och färgkombinationen trevlig. Den rost som fanns går ju att fixa om det inte redan är gjort.
Ok, tack för informationen. Ska försöka titta på båda två i nästa vecka.
Hur tycker ni att de båda bilarna ligger prismässigt?

Den blå: 87 000 kr. Nästan 13 000 mil, -02. Manuell. Länk

Den ljusgröna: 89 000 kr. Drygt 15 000 mil, -02. Automat. Verkar ha lite mer utrustning. Länk
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Tycker det låter billigt faktiskt, inget att tveka på.

En annan sak som pajade för mig var fläktmotståndet så inte acn funkade.
Men det var väldigt lätt att byta själv.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.