AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.423

Kan lambdason vara paj utan man märker det

sc
54
schenkie
320i E91 -08
320d F31 -13
Den gula motorlampan i min 318 E46 började lysa mer och mer frekvent och nu slocknar den inte längre. När motorlampan gick på var det nästan alltid när jag körde på låg varv och låg hastighet (stadstrafik).

Hos en verkstad har de läst ut felkod 125:
Signal lambdasonde vor Kat.
För närvarande inte befintlig, sporadiska fel
Kortslutning till minus eller mager blandning

Trots felet märker jag ingenting med bilen. Den drar bra, den varvar utan problem till 6000 varv, tomgång är stabil båda med kall och varm motor och bensin förbrukning är normal. Är det möjligt att lambdan är dåligt eller borde man märka något?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
När den gula motorlampan tänds så går motorn på fasta addativvärden för att den ska fungera,men det är inte optimala värden.
Du verkar ha nån typ av glappkontakt i kablage, anslutning, jordning till lambdasonden.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
sc
54
schenkie
320i E91 -08
320d F31 -13
Jag har också tänkt på glappkontakt men varför dök gula lampan nästan alltid upp vid låg fart och låg varvtal? Därför tror jag att det kan vara något annat.

//Marco
Ang om du inte märker något, så hade jag samma tidigare. Hade bränt av kabeln hel och hållet mot avgasröret, men det var han som märkte det när vi skulle kolla annat, så sade datan ifrån att lambda efter katt var kass. Jag märkte inget på bilen om jag ska vara ärlig.
sc
54
schenkie
320i E91 -08
320d F31 -13
OK, nu har jag för mig att lambda efter kat bara mäter värde och lambdan före kat styr en hel del. Så frågan blir: Kan lambdason före kat vara dåligt utan att man märker något?

//Marco
N.
114
N.Eklund
E36 325 -94
E36 320 -93
jo det kan den! Datorn ställer in sig i "safe mode" så den går nästan som vanligt men det kan vara så lite att du inte känner det! Men prova mät upp lambdan! Ska ligga runt 1v om den är ok!
N.Eklund: Om han lyckas mäta upp lambdan till "runt 1v" så är den definitivt död...En fungerande lambda lämnar en snabbt pendlande spänning mellan ca 0.1-0.9V. Pendlar den trögt eller är mer eller mindre statisk så är den död... Det finns även titanium-lambdor, dessa kallas även "5-volts lambdor" pga att de lämnar starkare spänning, vet dock inte mellan vilka volt-tal de bör pendla..
N.
114
N.Eklund
E36 325 -94
E36 320 -93
Ska den inte pendla mellan 0,950 - 1,050v om den är ok?
Nej, mellan ca 0.1 volt (mager blandning!) upp till ca 0.9 volt (fet blandning!). Är värdet mer eller mindre statiskt så är sonden kass.
När spänningen är kring 0.45-0.5 volt så brukar "lambda" vara ca 1. Om man tex varvar upp motorn (dvs ger gas) så stiger spänningen snabbt upp emot 0.9 volt (fet!), så fort man släpper gasen skall den falla ner mot 0.1 volt (mager!). Motorstyrningen brukar bortse från lambdasondens signal när man ger fullgas, då går den på förinställda värden...

Lambda 1 (dvs blandingsförhållande 14.7:1) är oftast det optimala förhållandet, dvs då motorn har bra med kraft o "rena" avgaser. Vill man däremot ha högst möjliga effekt så brukar man hålla lambda lägre. Sedan finns ju även sk "lean burn" motorer som körs mer eller mindre konstant på luftöverskott (tex Mistubishis GDI motorer, o säkert många fler modernare motorer).

Jag vet inte hur det är med BMW nyaste motorer samt hur blandningsförhållandet är, men jag skulle inte bli förvånad om det är "lean burn" motorer, gissningsvis sitter det även bredbandslambda i dessa bilar (dvs en sond som är känslig inom "alla" intervall, och inte bara känslig mellan lambda 0.9-1.1 som "vanliga" sonder är...)
N.
114
N.Eklund
E36 325 -94
E36 320 -93
aha ok! Man lär sig nå nytt varje dag! Tack :)
sc
54
schenkie
320i E91 -08
320d F31 -13
Hur kommer jag åt kabeln eller kontakten för att mäta spänningen? Var finns kontakten där kabeln från lambdan kopplas till kabeln till DME på en 318i?

Har letat på nätet men hittar bara en DIY för 323i.

Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
jag har dessa 5volts lambdor, och de pendlar mellan ca 0,8 och 4,875 volt, enligt den CS mätning jag just gjorde. Dock verkar lambda 1 trivas mer runt det högre värdet, visst pendlar den, men lambda 2 verkar liksom piggare. Är det normalt? DDE/DME indikerar inga felkoder.

Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.