AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
4.451

Börjar tröttna på Volvon

Sida 2 av 3
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Riktigt snygg Grandy, men hur tycker du att E91:an står sig jämfört dina gamla kärra vad gäller utrymme?
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Så fort jag kört E91:an och är tillbaka i min E61 så slås jag över hur pass mycket mer komfortig den är. Size matters...
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
"- Feta fälgar går bort (de blir ändå sönderkörda inom en vecka)"

vad gör du med dom mänska?
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
En ny bmw kan krångla den också...tro mig ! säkert minst lika mycket som volvo. Troligvis lite värre och det blir dyrare. Om du tänker på kostnader är det en urusel affär att byta ut vovon men vill du ha körgjädje så har du inget val antar jag.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
bag>>det är inte jag som kör sönder fälgar :-)

kamel2>>klart att en BMW kan krångla, men min erfarenhet är att Volvo krånglar mer (har haft 4 Volvo och 3 BMW). En ständig följetong (dock inte så dyrt, men jävligt irriterande) är alla dessa lampor som går sönder i parti och minut. Hände aldrig nånsin att jag bytte en endaste lampa på BMW. En annan grej som hänt nyligen är att handbromsen tvärlåste på en grusväg. Blev tvungen att montera bort bromstrumma, bromssköld på båda sidor samt att bromsbeläggen slog söner hela hjullagerspindeln i farten. Kostnad minst 10 papp bara i material. Kör utan handbroms för tillfället. Tänk om denna panikbroms hade inträffat på en motorväg. "Volvo världen säkraste bil -tillåt mig le i mjugg"

Men annars trivs jag ganska bra med Volvo, den är skön att köra och den känns gedigen utan att vara det, men den börjar bli dyr.

En annan fråga. Hur många kör med barnstolen där fram på era BMW? Har för mig att det var rätt dyrt att koppla ur airbagen...eller hur var det...finns det tillval där man kopplar ur själv manuellt?

Villurski
Isofix bak är standard, isofix fram tillsammans med avstängningsbar airbag var tillval. Har babyskydd fram och babyskydd två, barnstol och fruga bak. Trångt och hjärtligt. Funkar helt ok.
Om du tittar på bilar utan så kan det bli rätt dyrt att koppla in avstängningen, men sök på forumet så finns det mer info.
Mitt tips är att hitta en bil som har detta från början.

Min V70 kostade också skjortan efter ett tag, men det känns ju bättre att betala för något man tycker om. Den klena framvagnen var ett gissel för mig, blev aldrig riktigt stabil.
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
då får du anordna en kurs. sen är det såklart mycket viktigt att det sitter rätt dimensioner på fälgarna, det gör det på min. har varit orolig vid otaliga tillfällen men däck räddar mer än vad man tror.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Ja tyskstuk fungerar mycket dåligt.
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Undrar lite över ditt missöde med bromstrumman, trodde Volvo enbart körde med skivor?
Som fd V70 ägare och numera BMWägare får jag säga att du gör helt rätt, BMW ger en helt annan livskvalite till vardagen.

Hade själv en V70 T5 som jag var otroligt nöjd med, hade den i 3 år och körde ca 7500mil med den. Kanske hade jag tur men reparationerna förutom vanlig service omfattade kärvande handbroms (700kr), nya xenonlampor (1900kr) och renoverad framvagn (4000kr). Inte mycket att grina över och helt klart något man som spekulant på en äldre E61 får budgetera för.
Conan999
Coldhex: En bil som inte krånglar? Köp en japananare i så fall. Slår ju tyska bilar med marginal.

Conan999
Verdi
Conan999,
Har inte det blivit lite av en myt bara? Toyota, som ju är lite av japanernas flaggskepp, har haft sina problem på sistone också.
@coldhex: Varför inte en Audi ?
Conan999
Verdi: Jo det stämmer att Toyota har sina problem tydligen. Tänkte mest på driftsäkerhet så är nog Japanarna bäst. En av våra bilar är just nu en Mitsubishi och den bara går o går utan något som helst problem. OK dom är inte lika sköna att åka i och lika snygga att se på.

Conan999
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Vad är egentligen driftsäkerhet..?

Jag har haft ett antal tyska premiummodeller med varierande miltal och har (nästan) aldrig blivit stående eller behövt att laga något akut. Den enda gången jag blivit stående var när en laddningsregulator pajade på en Audi 100 som jag hade som vinterbil, bilen i fråga var drygt sexton år gammal och hade gått 42000 mil.

MVH Christofer
Verdi
Jag har fått följande akuta fel.

1. Audi A4 -97. Turboras. Bilen var då mindre än 2 år.
2. Audi A4 -97. Kamremshaveri. Bilen var då ca 8 år.
3. Audi A4 -04. Motorstyrningsfel. (kommer ej ihåg exakt) Bilen var då ca 4 år gammal.
4. Audi A4 -04. Tändspolefel. Bilen var då ca 4 år gammal.

Första bilen var iofs misshandlad av förste ägaren som inte gjort servicen som han skulle. Alternativt hällt i fel sorts olja.

De två felen på min andra A4:a var inte så allvarliga men dock det som fick mig att köpa en nyare bil för drygt ett år sen.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Verdi: Otur...

1. Har du ju själv förklaringen på.
2. Var kamremmen bytt inom bytesintervallen på 12000 mil eller 5år och var bytet inkl. alla tillbehör korrekt utfört?
3. Märkligt... Fick du någon föklarning på felet?
4. Fel på tändspolar var ganska vanligt förekommande runt 2004. Detta medförde ju att många bilar knappt gick att köra. Enda egentliga typfelet på Audi/VW på senare år, spolarna byttes dock på förlängd garanti.

Audi, VW, BMW, Porsche etc är naturligtvis inte felfria. Jag hävdar dock bestämt att dessa drabbas av betydligt mindre akuta fel än exempelvis Peugeot, Renault, Opel, Ford.
Japanska och Koreanska bilar är väl rent gennerellt ganska driftsäkra, dock brister de på andra kvalitetspunkter.

MVH Christofer
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Haft många nästan felfria BMW.
Bl.a dessa: Inom (egna körda mil)

318i -88, 23.000 mil, inga rep. (19500 mil)
320i -87, 18.000 mil, inga rep. (12000 mil)
525i -89, 14.000 mil, inga rep. (14000 mil)
535i -90, 43.000 mil, urtrampningslager, 2 x stag, fläktmotstånd?,
hjullager x 2, absgivare x 2. (33000 mil)
323i -96, 27.000 mil, hjullager, (18000 mil)

"Byta upp sig? Till vad då?"
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Profossen >>
Det är skivor bak, men handbromsen har backar som sitter på insidan av skivan och skivans centrum blir följdaktligen trumman för handbromsen! :)

// Erik
Verdi
crille82,
#2. Alltså, den hade inte gått 12000 mil. Däremot var den äldre än 5 år. Jag frågade Audi om det när jag hade min andra A4:a som började bli till åren. De sa att de skulle säga till när kamremmen började se sliten ut. Det litade jag inte på och köpte en bil utan kamrem istället. :)
#3. Jo, jag fick en förklaring, som jag tyvärr ej kommer ihåg. Var någon givare eller nåt. Det yttrade sig iaf så att bilen blev svårstartad när den var varm och att farthållaren slutade fungera. Senare tändes även motorvarningslampan.

Jag köper nog aldrig en Audi igen så länge de envisas med kamrem. Bränt barn skyr elden typ. :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.