|
|
|
|---|---|
|
Fundera på att köpa coilovers till bilen då jag kan ställa höjden själv. Funderar på coilovers eftersom jag har provat sänkningsfjädrar och bilen är då ca 1 cm lägre höger fram och ca 1,5 cm lägre höger bak. Riktigt frustrerande! Har kollat på detta kit: Länk Men det känns som något fattas på bilden....eller har jag fel. Är det bara att ta bort gamla fjäderbenet och montera dit de här nya? Tycker att det ser lite smalt ut längst upp på fjäderbenet, där de 3 skruvarna skruvas fast under motorhuven? Eller måste man skruva loss grejer från gamla fjäderbenet och använda till detta kitt? Desamma gäller dämparna bak, hur ska den där smala stången fästas i bilen? | |
|
Hittade ett annat kit där det ser ut som det ingår den där svarta gummit med 3 skruvar (vet inte vad det heter) Men hur är det med dämparen bak? är det bolt on? Länk |
|
|
Du verkar mest vara ute efter att få bilen rak så att säga, så detta ska väl gå bra. Ang fram dämparna får du ta dina gamla stödbens lagringar (plattan med 3 skruvar i) och flytta över till de nya dämparna. Glöm inte att även köpa nya kortare krängningshämmare fram. De du antagligen har på är c:a 25 cm långa och ska du ha detta kit, så köp nya som är c:a 12 cm långa. Ang bakdämparna är det bara att byta. 18 nyckel ner till och 12-13 nyckel upptill. Fjädrarna är ju bara att byta där bak. |
|
|
det är ju den vänstra raden du saknar i dina kit. men ser det frächt ut är det ju bara att flytta över. bak Länk BMW ownz |
|
|
Ok, går det att ta bort stödbenslagri farna från fjäderbenet utan att behöva bråka med fjädern? Anledningen till att jag måste skaffa nya krängningshämmare? Som ni läste i min tidigare tråd så sänkte jag sen 15 mm ochbak och högersidan bak blev för låg, hur är det med detta coiloverkitt, kan man tex få orginalhöjd? Har för mig att set stod sänker 30-70 mm betyder det att om man ställer dem på de högsta så sänker den allafall 30 mm? |
|
| Skriver på min iphone, kan bli lite stavfel då :-P | |
|
Har du original fjädrar fram, så har jag för mig att du måste spänna ihop fjädrarna. För att kunna lossa stödbens lagringen. Det andra du frågade om ang sänker 30. Stämmer nog som du skriver, men kan inte ge dig 100% svar. Varför du skall byta krängningshämmarna är för att annars får du inte ner bilen fram. Originalen håller upp bilen så att säga. |
|
|
Hej, Jag är rätt okunnig vad gäller bilar. Men är inte krängningshämmaren det långa staget som sitter tvärs under bilen? Krängningshämmaren sitter sedan monterad med stag i bärarmarna. Detta stag behöver inte bytas när man byter till kortare fjädrar, det är bara att justera vinkeln på krängningshämmaren. |
|
|
Det är mycket möjligt du har rätt, men när jag beställde från "tillbilen" i Göteborg, så sa de att de stagen hette krängningshämmar stag. Jag fick alla fall 2 stycken nya sådana när jag satte på coilovers och de är c:a 12 cm långa. |
|
|
Höjdjustering via stötdämparen utan att kontrollera orsaken till höjdskillnad kan ge intressanta föjdproblem. Om höjden skiljer sig 1 cm och du använt bra referenser för att mäta, typ topplagring (den där svarta gummimojjen med skruvar som håller fast stötdämparen) så skulle jag kolla bärarmarna. Bärarmen kan vara stukad alternativt att bussningen till bärarmen kärvar. |
|
|
Ja, jag har rätt. Kolla här: Länk Du menar nummer 5, dvs pendelstaget. Höjdjustering görs INTE av detta stag. Krängningshämmaren sitter med gummibussningar, den går att vinkla vilket medför att längden på staget har en underordnad betydelse. Ställbara krängningshämmare är en annan sak, det har dock INGENTING med höjden att göra. |
|
| Du har helt rätt. Det är 5:an jag tänker på. Då vet man det inför framtiden :) | |
| Ok, får ta och åka till verkstan så får de kolla om de hittar någon orsak till varför bilen lutar före jag börjar handla mer saker. | |
|
Helt rätt, kolla upp först, om bilen är lägre på höger sida så är någonting trasigt. Coilovers är inte lösningen, orsaken kan vara en stukad bärarm, kass bussning, bra meck hittar. På mina tävlingsbilar cornerweightar vi, dvs ser till att bilen viktmässigt är i balans, det görs genom att anpassa höjden på varje stötdämpare. Personligen skulle jag undvika billiga coilovers från Kina, satsa hellre på riktiga standard grejer. Kina grejerna kanske inte riktigt ser så roliga ut efter en saltig svensk vinter. |
|
| Jo, det blir nog bäst att kolla. Kruxet är att jag inte vill spendera så mycket pengar på bilen då jag ska använda den som vinterbil. | |
|
Köp då hellre beggade std grejer. Bättre/billigare än kinesiska coilovers. Men, som sagt, kolla först upp varför bilen lutar. |
|
| Ska försöka iväg i morrn och boka tid. Tack för tipsen jag fått. Meddelar i tråden så fort jag vet något mer. | |
| Har fått tid den 4:de på verkstan. Nu är det bara att vänta och hoppas på att de ser något fel till varför den lutar. | |
| Jaha, då fick man tillbaka bilen från verkstaden. De visste inte vad det var för fel :-( | |
|
Betalade en kille svart för att byta fjädrarna. På hemvägen klonkade det höger fram. Så det var en anledning till att jag lämnade in den nu. Fick betala 1600 kr för att byta fjäderbenslagring och få veta att det är samma fel på högersida också som inte jag hört. Kan man förstöra Fjäderbenslagringarna när man byter fjädrar? Kul, försökte att spara lite pengar och fick betala 500 kr för att byta fjädrarna. Sen slutar det med att jag får betala 3200 kr för att sedan laga fjäderbenslagrerna. |
|
|
Tänkte köpa Coilovers till min E36 BMW 328i Sedan från 1996 Är dessa 2 kitt allt jag behöver för att få ett "Bolt on"? Länk Länk Sen om jag förstår rätt så kan jag ta skydd och så från de gamla dämparna bak och flytta till de nya bak. Men jag behöver inte ha något från Fjäderbenen fram? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.