|
|
|
|---|---|
|
Hej har ett ganska stort problem. Bilen står i garaget en M3 E46 med SMG 2 låda och den vill inte starta pga att 1ans växel ligger i. När jag kör över den i neutral händer ingenting, har provat att låsa bilen vänta en stund och sen låsa upp igen, SMG pumpen går igång som vanligt men den vägrar lägga sig i neutral. Provade sen att lossa batteri kabeln för att göra bilen strömlös med förhoppning att man skulle nollställa den typ men det hjälpte inte det heller. Så nu känner jag mig något despeat och vet inte vad jag ska göra??? Någon som har något bra tips att koma med så vore jag väldigt tacksam. | |
| Prova öppna och stäng huven, kan vara huvkontakten som spökar? | |
|
Om det är huven så bör det bara vara problem att lägga i växel och inte ur. Om det är huv eller bagagelucka så blinkar växelindikatiorn (?) i panelen. Vad händer om du försöker lägga i backen? Mvh Viktor Örtegren E-post: viktor@schmiedmann.se WWW.SCHMIEDMANN.SE Vi har ALLT till BMW! |
|
|
Hej! Tråkigt problem:( Prova lägga spaken i neutral och håll bromspedalen nedtryckt som vanligt, håll sedan in både minus och plus paddlarna samtidigt x antal sekunder och se om det händer nåt. Vänligen Fabio |
|
|
Kanske en adaption hos Jarls kan lösa det?: Länk "mail från jarls bilservice: Hej Barzan, problemet du beskriver brukar vara att växellådan har tappat sina inlärda lägen av växelpositioner, detta sker gradvis pga bland annat att kopplingen slits mer och att lådan helt enkelt inte vet hur långt den behöver dra i "spaken" för att få i växeln. Jag kan inte säga med 100% att det är det som har hänt med din låda men det är oundvikligen det första vi gör på en SMG låda vid felsökning. Man startar helt enkelt en servicefunktion som där SMG:n får lära in sig växelpositionerna igen, till dags dato har det hjälpt på 80% av bilarna med symptom som du beskriver. Jag har följt dina inlägg på autopower och byter BMW lägesgivaren bör dom få rätt på det hela, för efter man byter lägesgivaren måste man utföra adaptionen jag pratar om. Något som egentligen borde gjorts i första läget om man frågar mig. Vi hjälper dig gärna med din bil - vill du så kan BMW ringa till mig så kan jag guida tillvägagångssättet för att göra adaptionen så du kan få tillbaka din bil utan fler kostnader. Hoppas detta hjälper dig vidare!" Mvh |
|
|
Hej igen tack för alla svar. Problemet har löst sig. Va jag som va lite dum. Jag hade bara foten lite lätt på bromsen, när jag tryckte till bromspedalen så hoppade lådan i neutral läget och sen startade den utan problem. Bytade bromsslangar för ett tag sedan till stålomspunna vilket jag antar gör att pedalen blir stummare? Huvudsaken är att allt funkar som det ska. Än en gång tack för alla svar. |
|
| Skönt att du fick igång den gamla släden :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.