|
|
|
|---|---|
|
hej, så som rubriken säger känner iaf jag mig. var o tittade på en begagnad BMW av 2008 års modell åkte hem o funderade. några dagar senare jag ringde till försäljaren o sa att jag ville ha den. han gjorde ett köpeavtal som han skrev under scanade in o mailade mig.. "är detta ok?" skrev han. "ja" svarade jag. i köpet ingick montering av diverse utrustning, det skulle ta ca en vecka. så långt gick det bra. tiden gick, jag hörde inget, dagen före leverans ringde jag o kollade så allt va ok, den är inte klar sa han men ring i morgon så vet jag mer. dagen efter ringde jag, bilen var inte klar. "på måndag är den klar sa säljaren, men jag kan leverera den til dig eventuellt." "ok, jag behöver verkligen en bil sa jag, kan jag inte hämta den och så fixar vi till det sista sen" "nä, för de har börjat pilla på den nu, tar den när de får strötimmar över" sa han Då började jag få en konstig känsla av att något inte stämmer. måndagen kom ingen säljare hörde av sig, efter mycket om och men så fick jag tag på honom, den var inte klar men på tisdag var den klar och på onsdag skulle den levereras, "jag ringer på tisdag" sa han. han ringde inte, på onsdagsmorgonen ringde jag. "jag ringer om några minuter" sa han en timme senare ringde han. "det har hänt en grej, vår VD har sålt bilen till en kompis" "whata whata sa jag, du får fixa fram en ny sa jag och jag MÅSTE ha en lånebil IDAG" "ja det är så vi får göra, jag tittar på det så hör jag av mig till dig om ca 2 timmar" tror ni han hörde av sig?? 4timmar senare ringde jag o frågade hur det gick. han jobbade jättehårt för min skull, hade några objekt som han skulle kolla upp. vad gällde lånebil skulle han höra av sig, de hade ingen?? men en hyrbil kunde han kanske ordna. han hörde inte av sig mer den dagen, jag fick ingen lånebil, så nu sitter jag i skogen utan bil. detta är ingen liten handlare ska sägas. jag vill inte gå ut med vilken det är eftersom förhandlingarna inte e klara. VAD kan jag kräva´? vad är rimligt? | |
| Du har ju ett påskrivet kontrakt, så det står väl där hur det ska regleras. | |
| Problemet ligger i ditt sk kontrakt. Har du någonsin skrivit på några fysiska papper? Har svårt att tänka mig att det skulle vara godkänt att man mejlar runt ett kontrakt i digitalform eftersom det är så enkelt att förfalska digitala dokument. | |
|
Vet inte hur det är i bilbranschen men ett underskrivet "digitalt" kontrakt är precis lika bindande enligt avtalet under förutsättning att båda parter har skrivit under. Om du sparat all dokumentation blir det alltså en besvärlig sits för både säljaren och firman. Men det är alltså beroende på vilka regler som gäller i underskrivna avtalet. Nackdelen med telefonsamtal är att de inte är värt ett skit i efterhand då det lätt blir ord-mot-ord. Det är ofta erfarna säljare mycket medvetna om... På företaget jag arbetar på blir vi ofta tvugna att tillämpa digitala tillsvidare avtal då våra kunder ofta sitter i helt andra länder, att vänta på kurirförsändelser vore enormt tidskrävande och klumpigt. Dock brukar finala kontrakt alltid skrivas under med originalsignaturer men det beror på globala regler inom mitt arbetsområde. Som anekdot hände faktiskt exakt samma sak med min svärfar som skulle köpa en begagnad S60 som stod hos en auktoriserad Toyota handlare. Där sålde VDn för firman bilen framför näsan på säljaren (trots att bilen var bokad) medan svärfar var på banken och tog ut postväxel. Oavsett vad som står i kontraktet är det oseriöst av en auktoriserad BMW handlare att hantera kunder på detta sätt. Men det är dessvärre så att delar av återförsäljarnätet inte är lika premium som bilarna de säljer... |
|
| Kristoffer_L: Hur garanterar ni äktheten i de digitala kontrakten? För det är väldigt enkelt att manipulera påskrifter i ett sådant kontrakt lagrat i form av ett dokument. Även informationen i det. | |
|
När du ändå kommer ihåg detaljerna så föreslår att du sätter dig ner och upprättar en enkel tabell med datum i vänstermarginalen och vad som har hänt i högermarginalen. Skriver ner allt i kronologisk ordning - telefonsamtal, mejl, besök hos handlaren. Skriv också vem du pratat med och vad som sades. Ta fram alla handlingar - avtal, mejl och andra dokument - och sätt dem i en pärm eller en mapp. Allt detta blir guld värt om ni inte når en rimlig överenskommelse. Blir det aktuellt med någon form av förhandling/diskussion med handlaren så tar du med dig pärmen. De lär garanterat bli svettiga om du tar fram pärmen och pekar i materialet samtidigt som du säger något i stil med: "Men den xx september så sade du ju att ... jag har allt nedskrivet här". När materialet är klart så ringer du din konsumentvägledare i den kommun där du bor. Presentera problemet och be om råd. Ta anteckningar. Så snart du har pratat med din konsumentvägledare så vet du mer om vilka krav du kan ställa på bilhandlaren. Kontakta bilhandlaren och stäm träff. Det är bättre att se varandra i ögonen än att prata på telefon. Om du tycker att det känns jobbigt att gå dit själv så tar du med dig en kamrat som har mål i mun. Det är alltid bra med ett vittne om det blir tjafs. Ta anteckningar oavsett om ni kommer överens eller inte. Det är inte klart förrän du står med nycklarna i handen. Jag förutsätter dessutom att du är konsument, vilket stärker ditt förhandlingsläge. Lycka till! |
|
|
Ordet oseriöst räcker inte till här. Kontrakt eller inte, ligger det bara 50% i det "ja37viggen" säger så kan nog denna BMW handlare ha lyckats sålt till sig ett riktigt dåligt rykte bland BMW anhängare om det kommer ut på autopower vilka de är och de inte kompenserar ordentligt. Jag menar... hur många BMW ägande medlemmar och potentiella kunder finns det inte här... Jag tycker dom minst skall lägga mellanskillnaden så att du kan köpa en likvärdig bil hos någon annan för samma kostnad om dom inte kan skaka fram en likvärdig eller bättre bil själva åt dig för samma kostnad. |
|
| Chris87: Det är ingenting konstigt med digitala kontrakt. De är precis lika bindande som ett "vanligt" påskrivet kontrakt, i vart fall i Sverige (undantaget avtal om fast egendom). Detta gäller också i många andra länder. Glöm inte att ett vanligt kontrakt också går också att manipulera. | |
|
Chris: Vi signerar alltid först samt vidimerar varje kontraktsida före inscanning, och givetvis alltid arbetar utifrån våra egna interngodkända kontraktsmallar. Dessutom dokumenteras varje utskickad version från företaget, så man kan alltid gå tillbaka och se exakt vilken version som skickats ut (och hur den var utformad). Det går såkert att gå runt detta om man verkligen vill men i gengäld har våra motparter ett rykte att leva upp till och fuffens med detta är därför sällsynt. Och därför är dokumentering A och O även i detta fall. Men som jag försökte få fram tillämpas detta när man av olika skäl behöver komma igång direkt, alltså skickas originalavtalet parallellt med det elektroniska. Vi har alltså inte enbart elektroniska avtal för final dokumentering. |
|
|
OT: Mixtus: Du måste ha ett kroniskt "J" i din MBTI/Myers-Briggs profil :-) |
|
| Beklagar Kristoffer, men du verkar inte känna mig. | |
|
Om inte reglerna har ändrats så är kontrakten inte bindande från säljarens sida såvida inte säljchefen har undertecknat det. Det var uppe på plus för c:a tio år sedan, då säljchefen på en firma inte godtog priset som säljaren hade skrivit i kontraktet. Men för dig är det bindande om du skrivit på! **BMW-ägare i 30 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Det är 100% sanning i det jag skriver. Jag vet att det skulle vara väldigt dåligt för dem om det kom ut vilken firma det var, därför vill jag inte göra en faceoff på dem om det inte behövs. misstag kan ju alla göra. jag har skrivit ner allt som hänt. MRF ska jag ringa i morgon har jag tänkt. det jag funderar över är vad de är skyldiga att göra egentligen om de gör dubbelförsäljning, eftersom regnr m.m står ju i mina papper. fixa fram en likvärdig bil, men vem bestämmer om den e likvärdig? är en lila bil med samma utrustning som den svarta jag beställt likvärdig tillexempel? Det är så jäkla tråkigt, detta skulle bli så kul, jag hade hittat en bil jag verkligen ville ha (e92). |
|
|
Tacka vet jag när man handlade med hästar på marknader förr då gällde ditt ord skulle du sen blåsa någon så fick du helt enkelt på käften ``det var bättre förr´´ Ha deT |
|
Roffa1 |
Tycker TS borde vara berättigad till någon form av ersättning? kan ta ett omvänt exempel: för några år sedan drog sig en bekant till mig ur en bilaffär som redan var signerad o klar (bilen var dock ej uthämtad) För detta kontraktsbrott fick han betala bilfirman 5% av försäljningsvärdet. Det vart åtskilliga tusenlappar. |
|
Nu är det löst, jag blev mycket nöjd. känns skönt att handlaren tog sitt ansvar. säljaren hade gjort ett misstag som han inte "vågade" säga till mig. (sålt en redan såld bil). |
|
| Bra att det löste sig för dig och att det finns handlare agerar seriöst vid missar, alla kan göra misstag. | |
Roffa1 |
Mycket nöjd? räcker kompensationen till julklappar åt hela tjocka släkten;-) |
| Köpa bil är alltid en dålig affär så julklappar kan de glömma | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.