AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.347

hjälp med bes pappret hitta inte sakerna som jag fick fel på?

th
95
the_keper
Bmw 520 e34 års 92
Besiktade min bmw 535tds års 93 och fick en två på tätning spendelled, båda sidor, övre, bakre skadad vilket stag är det och så styrarmslagring, höger glapp,

skicka en bild på dom sakerna och va dom heter tack.

Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Typo kanske (gissar det ska stå 525tds -93, dvs att det rör sig om en E34).

Lite svårt att tyda dina felbeskrivningar dvs var felbeskrivningen för ett fel slutar och börjar för ett annat. Så det blir lite gissning.

the_keeper : Korrigera gärna om följande antaganden är fel. Eller skriv gärna av precis som det står på besiktningspapperet (eller ta ett kort).

Fel 1 : tätning spindelled, båda sidor, övre
Fel 2 : bakre skadad
Fel 3 : styrarmslagring, höger glapp

=> Fel 1 <=
Det sitter två spindelleder på varje sida. Här är en bild på hur det ser ut samt de olika benämningarna.
www.exx.se/objects/leder/e34_hjul.gif

Övre spindelleden sitter fast i det så kallade casterstaget och kan inte köpas separat. Kan rekommendera att köpa hela casterstaget med både ny spindelled och ny länkarmslagring (bussning) då dessa tar mycket stryk och är en förbrukningsvara (första tecknet är att det vibrerar i ratten vid lätt inbromsning runt 70-100 km/h).

=> Fel 2 <=
Här får du skriva tydligare, gärna exakt vad som stod på papperet.

=> Fel 3 <=
Osäker på vad som menas. Här nedan är en bild på hur styrningen ser ut på en E34.
Länk

Vad jag brukar kalla styrarm är #1 i bilden (#14 är idler arm och #10 är pitman arm).

På varje sida har du en inre och en yttre styrled. Men endast den yttre är sitter fast i styrarmen.

Så jag gissar på att de menar yttre styrleden på höger sida. Men då brukar man säga styrled vill jag minnas.
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Här är en bild från "verkligheten" där man kan se alla stag och leder
Länk
th
95
the_keper
Bmw 520 e34 års 92
så här står det på besiktnings pappret skrev fel de ska va 525tds men så här slrev dom.

1. styrarmslagring, höger, glapp
2. tätning spindellled, båda sidor, övre, bakre, skadat

så står det på bes pappret,.

Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tackar! Då formulerar jag om mig lite så det passar...

=> Fel 1 <=
Osäker på vad som menas. Här nedan är en bild på hur styrningen ser ut på en E34.
Länk

Vad jag brukar kalla styrarm är #1 i bilden (#14 är idler arm och #10 är pitman arm).

På varje sida har du en inre och en yttre styrled. Men endast den yttre är sitter fast i styrarmen.

Så jag gissar på att de menar yttre styrleden på höger sida. Men då brukar man säga styrled vill jag minnas. När man säger lagring brukar man ofta syfta på en typ av bussning. Så osäker på vad de menar här.

=> Fel 2 <=
Det sitter två spindelleder på varje sida. Här är en bild på hur det ser ut samt de olika benämningarna.
www.exx.se/objects/leder/e34_hjul.gif

Övre spindelleden sitter fast i det så kallade casterstaget och kan inte köpas separat. Kan rekommendera att köpa hela casterstaget med både ny spindelled och ny länkarmslagring (bussning) då dessa tar mycket stryk och är en förbrukningsvara (första tecknet är att det vibrerar i ratten vid lätt inbromsning runt 70-100 km/h).

På bilden nedan kan du se den övre/bakre spindelleden sitter någonstans (vänster sida som visas på bilden)
Länk
Leta upp länkarmen som heter "övre länkarm" (kallas även casterstag) och följ det ut mot hjulet. Där länkarmen sitter fast i spindeln/styrarmen, där här du den spindelled som är skadad. Ta en titt på den och du kommer säkerligen att se att damasken är skadad.
th
95
the_keper
Bmw 520 e34 års 92
tackar så mycket,

Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Angående fel #1 så är jag som sagt osäker.

Men om det är styrled brukar de skriva inre eller yttre. Så vad de menar här vete tusan.

Men såhär ser (och låter) ett enormt glapp i yttre styrleden iallafall
Länk

Mindre glapp kan man känna genom att man sätter ena halvan av tummen på nedre delen som hålls ihop av leden och andra halvan av tummen på övre delen som hålls ihop av leden.
Sedan låter man en annan person vrida lite med ratten. Är det inget glapp så kommer båda delarna röra sig likadant och det känns i tummen som en enda del som rör sig. Men är det glapp kommer du att känna att det är två delar som rör sig lite oberoende av varandra.
th
95
the_keper
Bmw 520 e34 års 92
oki

Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
the_keper : Fick du klarhet i exakt vilka detaljer som anmärkning #1 och #2 egentligen syftade på?
th
95
the_keper
Bmw 520 e34 års 92
nja. bilen som fick felen skar efter en dag efter bes så det bör fixas först men ha inte hittat exakt vilket stag det va som va fel bilder skulle va bra typ där man kan köpa dom.

Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ouch! Skar motorn!?! Ja, då förstår jag att fokus är på det och inte något litet glapp i ett stag. Låter som motorrenovering eller motorbyte på gång...

Men inga bilder i världen hjälper om du inte vet vilket stag eller led det är som Bilprovningen har påpekat fel på! Du måste börja i rätt ände :-) Du kan inte börja med att köpa massa stag och sedan ta reda på vilket som är fel :-)
th
95
the_keper
Bmw 520 e34 års 92
ok. jag ha ju skrivit stagen där uppe på första och så ja menar om nån kan typ skicka länkt till va dom heter typ på mekonomen eller så på någon affär. jag ha inte köpt in nått stag än.

Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag förstår, var just osäkerhetsfaktorn kring främst fel #1 som gör det lite svårt att köpa - osäker på vad de menar.

=> Fel 2 <=
Övre, bakre spindelleden är den som sitter på det så kallade casterstaget. Kallas också övre länkarm.
Länk

Mekonomen kallar det "länkarm bakre vä/hö nedre" (till min 535i E34 har dessa reservdelsnummer 08-70046 och 08-70045). Går du tex in på Mekonomen så finns det en fin bild där på hur denna ser ut och du kommer att se att den ser precis ut som en av de länkarmar i bilden ovan.
Notera att just Mekonomen inte säljer med bussningar inpressade, måste köpas separat och pressas in av verkstad.

=> Fel 1 <=
När de skriver "styrarmslagring höger", så >KANSKE< det skulle kunna vara detalj #15 i bilden nedan.
Länk

Denna säljer också Mekonomen och kallar den "bussning hjälpstyrarm".

Men innan du drar iväg och köper denna så rekommenderar jag att du kontaktar Bilprovningen och får klarhet i exakt vilken del som anmärkningen gäller.
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
=> Fel 2 <=
Den här delen finns såklart på andra ställen.

Hos Schmiedmann kallar man den "dragstag"
Länk

Hos AutoExperten benämner man den "länkarm framaxel, position:fram vänster, position:övre" samt "länkarm framaxel, position:fram höger, position:övre". Till min 535i E34 är det artikelnummer 16-1179 och 16-1180.

Annars spring in hos BMW och köp delarna. De kan säkerligen hjälpa dig med att få rätt del, de bör ju ha sett Bilprovningens anmärkningar förr och känner säkerligen igen dem.
th
95
the_keper
Bmw 520 e34 års 92
ok tackar så mycket. det va bussningen som va slut på fel två så det stämmer.

Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
>> va bussningen som va slut på fel två så det stämmer

Enligt ditt protokoll från Bilprovningen var det INTE bussningen som var sliten, det var spindelleden!
th
95
the_keper
Bmw 520 e34 års 92
styrarmslagringen det va den dära bussningen iallafall.

Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, nu är jag med! Blev förvirrad när du skrev fel #2 (då vi använt den beteckningen för strulet med spindellederna).

Men då var nedanstående gissning rätt. Skönt att höra att den biten löste sig iallafall!

=> Fel 1 <=
När de skriver "styrarmslagring höger", så >KANSKE< det skulle kunna vara detalj #15 i bilden nedan.
Länk
th
95
the_keper
Bmw 520 e34 års 92
mjo det är det tackar.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.