|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag köpte mig en liten sportbil av 1998 års modell av en större begagnathandlare utanför Göteborg och givetvis så blir det ju stök när man handlat en bra bit hemifrån, ca 90 mil. När jag köpte den så påtalade jag att malde lite väl högt när man körde men: "Det är bara däcken och absolut inget fel på något hjullager." Efter en lång natts färd hemåt så har dånet tilltagit och så även min irritation och humöret låg lika lågt som tempmätaren på bilen. Jag hissade upp bilen och kunde konstatera ett riktigt rejält glapp. Sagt och gjort så bokade jag en besiktningstid följande vardag. Ombesiktning av hjullager med kommentaren: "Du ska nog inte åka utanför stan med det här". Lagom trevligt efter 90 mils körning och extra trevligt när man inte ens har lust att fundera på konsekvenserna av ett skuret hjullager i natten. Hjullagret och ett annat fel som påträffas under besiktningen fixades på bilhandlarens bekostnad och jag inväntade bara den nya termostaten. Nu när bilen var tyst och inte trafikfarlig längre så tog jag mig glad över att äntligen vara Alfa Romeo-ägare igen en tur. När hjullagrets malande, ja det var högt, hade tystnat så gick det lätt att höra att avgassystemet hänger så löst att det slår i underredet samt bakre hjulupphängningen och att bakhjulen fjädrade upp i innerskärmen vid fina kompressioner eller om man bara gasar ut ut en kurva. Sen hittade jag en bunt andra saker som inte är bra... Listan är relativt lång och inte helt gratis. Jag har därför reklamerat detta hos bilfirman i fråga som efter lite spydigheter och allmänt idiotförklarande genom att påtala att detta är egenskaper hos biltypen och jag visst borde insett att det är så genom att titta på bilen. Stämningen har förbättrats och nu är svaret från firman: "Vi är inte intresserade att betala ytterligare reparationer på bilen. Självklart har vi som handlare ett åtagande men det är faktiskt vi som avgör om vi betalar reparationen eller gör ett återköp av bilen". Nu kommer ju det trista för mig... Ett återköp är ju inte det jag vill eftersom jag får betala pengar för rekond och avdrag för körd sträcka som till största delen består av kamikazeresan hem. Är det verkligen så att konsumentköplagen ger handlaren den rätten att självsvåldigt besluta dylika saker? Det jobbiga är ju att få drömmen krossad... Så hur går man vidare? Jag vill ju bara ha en bil som är i det skick som +12% över listpris motiverar... /Thomas Cuore Sportivo - Größe Angelegenheiten | |
|
Dessvärre säger lagen precis så,handlaren kan välja om han skall laga upp bilen åt dig, återköpa bilen eller ge dig ett prisavdrag, om du har lust o fixa detta själv mao. Där kommer det ju garanterat bli diskussion om hur mycket prisavdraget blir, men det e ju en möjlighet. Ring en konsumentvägledare, ska finnas en i varje kommun, så kan dom hjälpe dig bättre med vad som gäller, och ev hjälpa dig en bit på väg med förhandlingen om ev. prisavdrag. |
|
Roffa1 |
Jag tror bilfirman kommer att kräva återköp, då de upplever att kunden mkt flitigt återkommer med långa listor över reparationer som bilfirman skall stå för. (förlustaffär) Köper man en Alfa, så köper man ett reparationsobjekt. (ett rullande problem) |
|
Hej Roffa1, Så klart jag har köpt ett rullande problem, det är ju ändå en Alfa! BMWn på uppfarten går ju aldrig sönder så nån sorts egen tid i garaget måste jag ju skapa mig. :) Vis av erfarenhet av tidigare Alfor så ser jag fram emot lugn och ro under motorhuven. Men det är spännande att se när man börjar kika lite mer i bilen i väntan på att bilhandlaren skulle svara... Bilen skulle vara fullservad, det finns det inga bevis för och vad betyder mkt fint skick egentligen? Det enda som jag är fundersam på var bara det med återköpet och om firman ensidigt kan hävda det och vilka kostnader jag egentligen bör stå för. Att jag är en bråkig rackare som lämnade en lista på vad som var fel en vecka efter inköpet står jag givetvis för, men det betyder inte att jag inte har näven knuten i byxfickan på allra svenskaste vis. Det allra suraste just nu är att han har en 535dT -08 till salu som jag gärna skulle vilja lägga vantarna på. Men hur vågar man det när man som kund behandlas så här när det börjar gå lite tungt? /Thomas Cuore Sportivo - Größe Angelegenheiten |
|
| En seriös handlare är väl återförsäkrad mot detta? | |
|
En seriös handlare kanske är det... Jag upplevde dessutom denna firma som seriös. Undrar hur man skulle lösa ett eventuellt återköp i såna fall. Jag känner ju inte att det är speciellt trevligt att lägga ytterligare 90 mil till det avdrag som jag i såna fall kommer att drabbas av? Hur blir det i läge två nu om handlaren får tillbaka bilen? Har inte han nån sorts upplysningsplikt inför näste spekulant över de brister som jag har påtalat nu under denna reklamation? Han kanske till och med måste reparera det som är trasigt? /Thomas Cuore Sportivo - Größe Angelegenheiten |
|
Roffa1 |
thomash: Tror absolut du har ett bättre förhandlingsläge om du istället föreslår byte plus rimlig mellanskillnad på BMW:n 535dT-08. Om detta ej fungerar så skulle då jag acceptera återköp för att bli av med det rullande problemet;-) Har det väl börjat jävlas med Alfan så lär det nog tyvärr fortsätta. |
| Jag hade också provat att göra ett byte mot 535d. Den bästa affären för alla. | |
|
Roffa1: +1 ___________________ thomash: Vad kostade Alfan? En -98 måste vara rätt billig? Mvh |
|
| Varför ska du betala rekond? | |
| Därför att bilhandlaren redan haft den kostnaden och vid återköp är det vanligt att man får täcka handlarens merkostnader. | |
|
Nä... vid hävning av köpet får handlaren tillbaka sin vara och köparen får sina pengar. Det man slitit på bilen får man betala enligt schablon men inget mer. Vill säljaren sedan rekonda, sätta in nya annonser osv så är det hans problem och kostnad. kostnaden för slitage på motor, däck, lack osv är inräknad i schablonmilavdraget. Eftersom bilresan tillbaka till handlaren är en del av en reklamation så ska köparen hållas skadefri enligt KKL. Både resan dit och resan hem ska säljaren ersätta med av säljaren anvisat färdsätt. |
|
|
Tack för den infon Daniel_73. För övrigt har jag svarat handlaren med min tolkning av avtalet och inte hört något mer sen dess. :-) Hur mycket brukar schablonavdraget vara per körd mil månne? /Thomas Cuore Sportivo - Größe Angelegenheiten |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.