AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.396

När är ett fordon original?

BMW 528
När är ett fordon original?

Ex.
När en E-modell kommer ut från fabrik så betraktas det som originalutförande oavsett vad bilen är utrustad med.
Om man utrustar en E-modell med mer tillbehör ur BMW´s specifika tillbehörs lista....är det fortfarande original ??

Eller är det enklare att ställa frågan, när är ett fordon inte original ??

Denna fråga tror jag många undrar över.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Ganska enkelt! Man brukar säga att bilen är helt original. Det menas att man ej har gjort några förändringar på bilen sedan den var ny från fabrik. Om man har köpt till tillbehörsdelar i efterhand som ej gick att kryssa i som tillval , så är bilen stylad/ förädlad med originaltillbehör från bmw..

BMW CS #07491
BMW 528
Om en beställare av en E-modell utrustar den från fabrik med någon utrustning t.ex glaslucka...är det original.

Eller om man beställer en original glaslucka i efterhand till egen bil....då blir det väl original då också.....eller?

Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Nja då är den extrautrustad med original taklucka i efterhand, då man måste göra ingrepp i karossen mm...Mvh

BMW CS #07491
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
det beror nog lite på vad det är för utrustning som eftermonteras. all utrustning kräver ju inte några ingrepp.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Om man får alla fyra fabriksmonterade fälgarna stulna och ersätter dom med nya originalfälgar av samma eller annan typ så är bilen inte längre original ?? För att dessa inte var monterade från fabrik.
Leif :Du har nog ställt en av de knepigare tolkningsfrågorna helt klart !

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Som jag ser det, så är bilen orginal så länge det sitter originaldelar på den.
Sen om det satt på bilen från början ser jag som ointressant.

Tex farthållare orginal till e46 eftermonterad ser precis likadant som från frabrik, ergo orginalbil.

däremot en vfo från mekonomen med ful spak - inte orginal.

så ser jag på det iaf..
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Beror ju på lite hur man ser det.. oftast heter det ju "orörd originalbil" vilket för mig betyder att man i princip ersatt trasiga delar med motsvarande och inte gjort övriga förändringar på bilen.
I vissa fall, typ veteranbilar så är ju dock en renoverad bil inte längre original i samma bemärkelse och har inte samma värde som en motsvarande bil som är gott skick utan renoveringar.

Om vi återgår till "orörd originalbil" så tycker inte jag att det krävs "original" märkesbundna reservdelar. Jag tycker inte heller att uppgradering till vita blinkers spräcker epitetet.

Men en bruksbil med di
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Jag resonerar som Japmax. Om man ska byta bromsar tex så väljer man då hålborrade brembo skivor så är inte bilen helt original längre. För att behålla den original så behövs bmw originalditon som tillhör bilen. Vad gäller fäljar som har blivit stulna tex så köper man då nya modellanpassade fäljar som fanns att tillgå vid nyförsäljning så tolkar jag bilen som original, med nya org fälgar. Vad gäller att eftermontera en farthållare, hör man på namnet att den just är eftermonterad även fast den är ett originaltillbehör..

BMW CS #07491
BMW 528
Hasso.....jo det är nog en av de knivigare frågorna. Har satt detta i rullning vad det gäller definition om original på alla fyra BMW forumen, samma förfrågan är ställd även på e28.se och bmwcs.com. Många kommentarer är det.

Har funderat mycket på detta och säkerligen fler med mig.

Men en defintions beskrivning bör det väl finnas på papper från BMW om vad och när det räknas som original?
S&
479
S&S
523i -96
525i -92
Amazon -65
Bilen är i originalskick när den följer utrustningslistan från fabriken. Är bilen senare utrustad med fler/andra tillbehör räknas detta inte som original utan som modifierad.
Kolla villkoren för att få veteranförsäkring med veteranfordonsklubbar.

If it works, don't fix it.
En originalbil är en bil som har få (eller inga) ändringar jämfört med hur den såg ut från fabrik. Eftermonterade originaldelar (tex M-speglar, eller M-stötisar) förändrar inte min syn på "original" eftersom bilen rent teoretiskt skulle ha kunna levererats med denna utrustning. Men om man däremot trycker dit en fet stylingfront ala Carzone o allt va de heter så är bilen förstörd:). Utöver detta SKALL en original bil ha "matching numbers", dvs rätt motornr.
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Jag har eftermonterat mugghållare(orginal) fram i min bil istället för förvaringfack. Anser ni den vara en orginalbil? Gränsfall va!?

Jag tycker en orginalbil kan vara påplockad med utrustning i efterhand om det rör sig om orginal-grejer som är anpassade till bil-modell i fråga, samt är monterat av auktoriserad BMW-verkstad.

Gränsen går vid stora ingrepp på kaross/inredning tex såga upp för taklucka, byta hela karossdelar eller montera 2sits baksäte typ M-tech till M5 E34. Då blir det för mycket ändring av bilens grundutseende.
Eftermonterad Individual-utrustning är också ett övertramp anser jag.
Några exempel på grejer som kan vara eftermonterat och då av aukt. BMW-personal:

Nya lister invändigt- orginalbil
Eftermonterade xenonljus(komplett, ej bara lampa)- orginalbil
Motorvärmare- orginalbil
Annan ratt- orginalbil
Njurar(tex krom eller kolfiber)- orginal
Spoiler som kräver håltagning i baklucka- orginal

+mer.. Listan kan bli lång.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.